Według jakiej metody należy budować startup? Jak weryfikować pomysły i hipotezy biznesowe? W piątek, 26 sierpnia Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. organizuje warsztaty dotyczące budowania startupów. Poprowadzi je Joanna Ostafin, projektant i konsultant UX, UI designer, która pomaga firmom w zakresie projektowania doświadczeń użytkownika i klienta.
Warsztat „Metody pracy nad budowaniem własnego startupu” jest częścią cyklu wydarzeń startupowych: kreatywny piątek projektu „Platforma Startowa TechnoparkBiznesHub".
– Przewidujemy szereg działań promocyjnych ukierunkowanych na integrację środowiska startupowego i rozpowszechnianie informacji o możliwości uzyskania wsparcia w ramach Platformy startowej TechnoparkBiznesHub – mówi Janusz Fudała, prezes RARR S.A. – W ramach tych działań realizujemy dwa Startup Weekendy, dwa barcampy, osiem kreatywnych piątków oraz osiem śniadań startupowych.
Uczestnicy stworzą minimalną wersję produktu
Piątkowy warsztat będzie składał się z dwóch części. W pierwszej, teoretycznej przedstawione zostaną dwa case studies startupów pochodzące z doświadczenia zawodowego trenera oraz metody testowania, weryfikowania pomysłów i hipotez biznesowych. Druga część, praktyczna będzie polegała na wcieleniu się przez uczestników w zespół startupowy, który zbuduje MVP (Minimum Viable Product) czyli produkt, którego minimalna wersja jest gotowa do wprowadzenia na rynek.
Celem pierwszej części warsztatu będzie zaprezentowanie skuteczności konkretnych metod budowania biznesu na case studies. Pierwszy z nich będzie przykładem budowania startupu w oparciu o klasyczną metodę Waterfall, która w większości przypadków prowadzi do marnotrawienia zainwestowanych zasobów i nie sprawdza się w przypadku budowania nowych innowacyjnych produktów. Następnie dla porównania przedstawiane zostanie nowoczesne podejście Lean Startup, które zmodernizowało i usprawniło proces budowania nowych przedsiębiorstw dzięki weryfikacji pomysłów i założeń w myśl tej metody.
Uczestnicy wysłuchają prelekcję dot. tematów testowania, weryfikowania pomysłów i hipotez biznesowych, które są podstawą podejścia metod Lean Startup, Lean UX, Design Thinking (testowanie jako podstawa projektowania zorientowanego na tworzenie produktów i usług, których użytkownicy potrzebują). W prelekcji będą przedstawione realne przykłady testowania produktów internetowych, jak również hipotezy, które potencjalnie wydają się niemożliwe do przetestowania, a dotyczące produktów fizycznych, założeń dot. społeczności, itp.; Case studies testowania produktów z różnych obszarów.
W części drugiej uczestnicy warsztatu wcielą się w zespół startupowy. Ich zadaniem będzie zbudowanie minimalnej wersji produktu (Minimum Viable Product), którą można zaoferować klientowi. Trener/osoba prowadząca podczas pracy nad MVP będzie koordynował pracę zespołu lub zespołów, udzielał informacji, wyjaśnień, wskazówek. W drugiej części warsztatów uczestnicy mają przyswoić sobie sposób myślenia i działania przez pryzmat MVP.
Joanna Ostafin podpowie, jak budować startup
Na koniec odbędzie się dyskusja na temat MVP wypracowanych przez utworzone zespoły startupowe.
Warsztat poprowadzi Joanna Ostafin, projektant i konsultant UX, UI designer, która pomaga firmom w zakresie projektowania doświadczeń użytkownika i klienta oraz organizuje i projektuje szkolenia, warsztaty, gry edukacyjne. Jest współzałożycielką Krakowskiej Inicjatywy Designerskiej i Project: People, zafascynowana metodologią Lean (Lean UX & Lean Startup), którą stara się propagować przy każdej możliwej okazji. Podczas warsztatu przedstawi uczestnikom swoje negatywne doświadczenia w budowaniu biznesu, wyciągnie wnioski oraz zaprezentuje startup stworzony dzięki weryfikacji pomysłów i założeń w myśl metody Lean Startup.
Kreatywny piątek odbędzie się w siedzibie RARR S.A przy ul. Szopena 51
Program:
09:30 – 10:00 – rejestracja
10:00 – 10:30 – projekt „Platforma Startowa TechnoparkBiznesHub" prezentacja podstawowych założeń i dyskusja;
10:30 – 12:00 – I cz.: Warsztat „Metody pracy nad budowaniem własnego startupu";
12:00 – 12:15 – lunch;
12:15 – 14:15 – II cz.: warsztat „Metody pracy nad budowaniem własnego startupu";
14:15 – udzielanie indywidualnych bądź grupowych konsultacji osobom, które brały udział w warsztatach. Czas trwania tych konsultacji w zależności od potrzeb uczestników – (ok. 90 min.)