Reklama

Biznes

Przekładnie mocy z Ropczyc do silników lotniczych Rolls-Royce’a

Katarzyna Grzebyk
Dodano: 31.03.2016
26078_0K3A9416
Share
Udostępnij
W grudniu br. w Aero Gearbox International w Ropczycach ruszy produkcja przekładni mocy do cywilnych silników lotniczych Rolls-Royce’a. Pierwszym produktem, jaki tu powstanie, będzie przekładnia do Airbusa 376. Zatrudnienie w fabryce znajdzie ok. 60 osób (docelowo ponad 100). W czwartek, 31 marca, wmurowano kamień węgielny pod budowę siedziby. Budynek ma zostać oddany do użytku w październiku. Wartość inwestycji liczącej 12 tys. m kw. to ponad 200 mln złotych, ale zarząd firmy nie podaje dokładnej kwoty, tłumacząc, że są to dane poufne.

Aero Gearbox International to wspólne przedsięwzięcie brytyjskiego Rolls-Royce’a, czołowego producenta silników lotniczych na świecie oraz należącej do francuskiej Grupy Safran spółki Hispano-Suiza, która jest liderem na rynku przekładni do samolotów pasażerskich. Siedziba firmy znajduje się we Francji. Swoje oddziały ma w Wielkiej Brytanii, Niemczech i w Polsce – w Ropczycach. Zostanie tu wybudowana fabryka o powierzchni 12 tys. m kw., w której docelowo ma zostać zatrudnionych ponad 100 osób.

Nietypowe wmurowanie kamienia węgielnego
 
– To ważne wydarzenie w historii naszej firmy – mówił  Etienne Boisseaum, prezes AGI podczas uroczystości wmurowania  kamienia węgielnego pod siedzibę fabryki w Ropczycach. – AGI jest nową firmą, która powstała z połączenia obszarów wiedzy i doświadczenia Hispano Suiza i Rolls-Royce’a w październiku 2014 roku.
 
Wmurowanie kamienia węgielnego polegało na umieszczeniu wartości firmy na symbolicznej przekładni mocy. Te wartości to smart (inteligencja), customer (klient), continues improvement (ciągły rozwój); trust (zaufanie); one team (zgrany zespół).
 
Alan Davis, dyrektor zarządzający AGI Polska przypomniał, że decyzja o inwestycji w Ropczycach zapadła w sierpniu 2015 roku. – W ciągu kilku miesięcy stworzyliśmy zespół z wyjątkowych osób, które wniosły kreatywność i energię. Nasz zespół cały czas rośnie, dołączają do nas kolejni specjaliści. Do końca roku będzie tu pracować ok. 60 osób – tłumaczył Alan Davis. – Dlaczego wybraliśmy Polskę?  Zadecydowało o tym kilka kryteriów. Safran jest obecny w regionie od dłuższego czasu, Rolls-Royce też jest obecny w Polsce. Na Podkarpaciu przemysł lotniczy jest bardzo dobrze rozwinięty i jest duża możliwość znalezienia podwykonawcy. 
 
Szósty element silnika Rolls-Royce’a będzie produkowany w Ropczycach
 
W fabryce w Ropczycach będą produkowane przekładnie mocy do wszystkich cywilnych silników lotniczych Rolls-Royce’a, którego klientami jest ponad 380 linii lotniczych. Przekładnie to kluczowy element silnika z napędem turbinowym, umożliwiający wykorzystanie jego mocy do napędzania takich systemów jak pompy paliwowe i hydrauliczne oraz generatory prądu. 
 
– AGI będzie wyłącznym dostawcą przekładni mocy do silników Rolls-Royce’a. Przekładnia mocy to szósty z ośmiu elementów silnika. Jest kluczowa dla sprawności silnika, wpływa też na jego efektywność paliwową –  Benoit Broudy, wiceprezes AGI, podkreślając, że w następnych latach firma rozszerzy działalność o serwisowanie. 
 
Jest praca dla specjalistów 
 
W fabryce mogą znaleźć pracę m.in. inżynierowie produkcji, chemicy, metalurdzy, inżynierowie zapewnienia jakości, operatorzy łańcucha dostaw. Poszukiwaniu są też pracownicy z doświadczeniem w serwisowaniu i produkcji przekładni mocy. 
 
– Płace będą zgodne z warunkami rynkowymi, ale będziemy chcieli, aby przyciągnęły doświadczonych i zdolnych ludzi – podkreślił Benoit Broudy. – Mamy ambitne założenia na najbliższe pięć lat. Ponieważ jesteśmy jedynym dostawcą dla przyszłych silników Rolls-Royce’a mamy duży portfel zamówień, szacowany na ok. pół miliarda dolarów. 
 
Fabryka, budowana przez Mostostal Zabrze S.A. ma zostać oddana do użytku pod koniec października br. Produkcja ruszy w grudniu. 
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy