Reklama

Biznes

Mielecki samolot bezzałogowy dla polskiego wojska

Katarzyna Grzebyk
Dodano: 07.03.2016
25419_Michalcewicz
Share
Udostępnij
Przez kilka lat interdyscyplinarny zespół mieleckiej firmy Eurotech, we współpracy ze specjalistami z Politechniki Rzeszowskiej oraz Wojskowym Instytutem Technicznym Uzbrojenia z Zielonki, pracował nad własnym produktem lotniczym. Tak powstał samolot bezzałogowy wykorzystywany jako Imitator Celu Powietrznego MJ-7 Szogun. Sama firma powstała w 2001 roku w Mielcu. Od 2007 roku działa na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro – Park Mielec i zajmuje się projektowaniem oraz produkcją dedykowanych urządzeń i systemów dla górnictwa naftowego i lotnictwa. 
 
W 2009 roku imitator przeszedł z powodzeniem badania kwalifikacyjne na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych w Ustce, które potwierdziły jego przydatność jako środka do szkolenia Wojsk Obrony Przeciwlotniczej. W 2009 roku podczas XVII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, WITU z Zielonki oraz Eurotech Sp. z o.o. z Mielca otrzymały za Szoguna nagrodę Defender, przyznawaną za produkty wdrożone lub w trakcie wdrożenia wyróżniające się oryginalnością, nowatorstwem myśli technicznej i technologicznej oraz walorami eksploatacyjnymi.
 
Od 2010 roku Eurotech produkuje Szoguna seryjnie na zamówienia polskiej armii. Imitator Szogun to samolot bezzałogowy zapewniający autonomiczne i bezpieczne realizowanie zaplanowanych lotów szkoleniowych. Zapewnia pozorację celu dla zestawów artyleryjskich i rakietowych. Szogun jest elementem Systemu Celów Powietrznych VERMIN (produkowanego przez Eurotech), zawierającego także naziemną stację kontroli lotów i wyrzutnię z napędem pneumatycznym. System VERMIN jest zdolny zapewnić jednoczesne loty  kilku celów samolotowych w obszarze poligonu dla rakiet naprowadzanych wiązką radarową lub termicznie.
 
Działalność w elitarnej branży lotniczej Eurotech rozpoczął w 2005 roku. Kilka lat pracy zespołu zaowocowało własnym produktem w postaci samolotu bezzałogowego, ale  sukcesy komercyjne przyszły dopiero w 2010 roku. – Od tego czasu produkujemy Szoguna seryjnie i wykonujemy loty na potrzeby szkoleniowe Polskiego Wojska – mówi Janusz Michalcewicz, prezes Eurotech Sp. z o.o.
 
Firma Eurotech została założona w 2001 roku w Mielcu. Od 2007 roku działa na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro – Park Mielec. Dziś zajmuje się projektowaniem i produkcją dedykowanych urządzeń i systemów dla górnictwa naftowego i lotnictwa, ale początkowo zajmowała się importem i dostawami zaawansowanych technologicznie urządzeń oraz podzespołów na potrzeby górnictwa naftowego. 
 
– Rozpoczynaliśmy jako trzyosobowy zespół. Połączyło nas wspólne marzenie tworzenia innowacyjnych rozwiązań, byliśmy młodzi, ambitni i chcieliśmy zrobić coś w Polsce, bez wsparcia obcego kapitału.  W ówczesnej sytuacji gospodarczej tylko otwarcie własnej firmy dawało szansę na rozwój – opowiada Janusz Michalcewicz, pomysłodawca, współzałożyciel i prezes Eurotechu, absolwent AGH. – Obecnie zatrudniamy 45 osób, projektujemy i produkujemy mobilne urządzenia naftowe, które są jednymi z najlżejszych na świecie. Dysponują dużymi mocami do generowania wysokich ciśnień (1000 bar) i dużych przepływów cieczy (kilka m3/min). Produkujemy także mobilne wieże wiertnicze, dzięki którym mogą być prowadzone prace w odwiertach do głębokości kilku kilometrów.  
 
Wbrew pozorom górnictwo naftowe jest bardzo zaawansowaną branżą skupiającą i wykorzystującą różnorodne technologie na najwyższym poziomie światowym, począwszy od mechaniki, poprzez chemię, elektronikę, informatykę po matematyczne modelowanie.  – Rynek zyskaliśmy dzięki temu, że posiadamy dużą wiedzę techniczną. Nasze urządzenia naftowe nie są powszechnie znane, ale cenione w branży, dzięki którym Eurotech zyskał zaufanie i renomę – podkreśla Janusz Michalcewicz. – Nie mamy wielkoseryjnej produkcji, ale prawie każdego roku udaje nam się wdrożyć nowe urządzenie. Odbiorcami są głównie polskie firmy zajmujące się poszukiwaniami i eksploatacją węglowodorów. Zrealizowaliśmy też kilka kontraktów z firmami zagranicznymi. Teraz w recesji spowodowanej drastycznym spadkiem cen ropy naftowej pracujemy nad rozwojem eksportu, aby utrzymać wypracowaną ogromnym wysiłkiem pozycję rynkową.
 
Cenna współpraca z naukowcami
 
Firma Eurotech bierze aktywny udział w pracach badawczo-rozwojowych, w celu wytworzenia nowych produktów i technologii. Współpracuje z licznymi ośrodkami akademickimi, badawczymi oraz przemysłowymi, m.in. Politechniką Rzeszowską, Wojskowym Instytutem Technicznym Uzbrojenia, Akademią Górniczo-Hutniczą, Politechniką Warszawską, Instytutem Lotnictwa oraz zagranicznymi ośrodkami badawczo-naukowymi. W konsorcjach naukowo-przemysłowych realizuje wspólne projekty naukowo-badawcze i rozwojowe. 
 
Jeden z projektów dotyczy napędów hybrydowych do samolotów. Realizowany jest on w konsorcjum z Politechniką Rzeszowską-partnerem naukowym oraz firmami Waldrex z Mielca i CEREL z Boguchwały. – Konstruujemy hybrydowy, spalinowo- elektryczny napęd do  samolotów bezzałogowych. Demonstrator technologii będzie zawierał także ogniwa paliwowe, które pełnią funkcje wspomagające naszego napędu. Jesteśmy prekursorami lotniczych napędów hybrydowych i mamy nadzieję, że zyskają one popularność podobnie jak dzieje się to w motoryzacji. Projekt trwa już dwa lata, a za kolejne dwa będziemy mogli pochwalić się działającym demonstratorem technologii – mówi prezes Eurotechu.
 
Eurotech należy do stowarzyszenia firm przemysłu lotniczego Dolina Lotnicza. Stowarzyszenie integruje środowisko, pomaga wypromować zrzeszone firmy na rynkach światowych. Wygenerowane przez członków Doliny i realizowane obecnie w ramach programu INNOLOT wspólne projekty badawczo-rozwoje cementują Dolinę Lotniczą. – Eurotech również zgłasza nowe pomysły jako członek stowarzyszenia i cieszymy się, że są uwzględniane przez NCBiR. Chcielibyśmy, żeby dzięki tym działaniom w Dolinie Lotniczej zaczęły znowu powstawać polskie samoloty – zauważa Janusz Michalcewicz.
 
Sukces wdrożenia samolotu bezzałogowego Szogun motywuje zespół Eurotechu do dalszej pracy nad nowymi produktami lotniczymi. – Nasze produkty mają zastosowanie militarne, ale niewykluczone, że w przyszłości będą wykorzystywane w zastosowaniach cywilnych np. w monitoringu sieci energetycznych czy jako pomoc w sytuacjach kryzysowych – przyznaje Janusz Michalcewicz.
 
Jednym z projektów jest platforma bezzałogowa o roboczej nazwie E-310. Jest to element powietrznego taktycznego systemu bezzałogowego krótkiego zasięgu do prowadzenia długotrwałych lotów patrolowych. Platforma została zaprojektowana do przenoszenia wysokiej klasy sensorów rozpoznawczych, zarówno optoelektronicznych jak i radarowych (SAR) oraz innego specjalistycznego wyposażenia. Łatwość obsługi, niezależność systemu od infrastruktury naziemnej (lotnisk) oraz duża konfigurowalność platformy daje szeroki wachlarz zastosowań zarówno dla użytkowników wojskowych  jaki i służb mundurowych. Platforma  startuje z wyrzutni, ląduje na spadochronie. Po złożeniu transportowana jest w niewielkiej skrzyni, posiada otwarty interfejs oprogramowania zarządzającego, pozwalający na integrację z innymi systemami. Osiąga prędkość 120-160 km/h, pułap lotu na wysokość 5000 m,  promień działania obejmuje 150 kilometrów. 
 
Mamy ambicje być liderem w swojej branży tworząc użyteczne technologie, chcemy zwiększać zatrudnienie. Patrzę w przyszłość ze spokojem, bo reprezentuję świetny zespół ambitnych ludzi tworzących nowe technologie i produkty. Każdy nasz specjalista, niezależnie od tego, czy jest inżynierem czy nie, przyczynia się swoją kreatywnością i zaangażowaniem do rozwoju firmy – podkreśla Janusz Michalcewicz. – Jesteśmy przykładem firmy, która bez pomocy obcego kapitału lub technologii wytwarza innowacyjne produkty na światowym poziomie. Wykorzystujemy w nich wysokiej jakości materiały i podzespoły zarówno produkowane w Polsce jak importowane, tak aby nasze produkty móc sprzedawać na wymagającym rynku krajowym i zagranicznym. Jakość i użyteczność opracowanych i wdrożonych przez nas produktów udowodniły, że można nam zaufać, a innowacyjność ich rozwiązań daje przewagę technologiczną naszym klientom.  
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy