Podkarpacka turystyka i biznes może rozwijać się na wzór Szwajcarii, gdzie ceniony jest regionalny produkt i lokalna przedsiębiorczość. Dobre praktyki i Marka Karpacka „Carpathia” zaprezentowane zostaną podczas IV Alpejsko-Szwajcarskiego Forum Współpracy.
– Po kilku latach współpracy z partnerami szwajcarskimi gotowi jesteśmy do zaprezentowania kompleksowej, spójnej wizji rozwoju Euroregionu Karpackiego opartej na szwajcarskich doświadczeniach, karpackim potencjale, biznesowym podejściu i światowych powiązaniach – zapewniają w Stowarzyszeniu Euroregion Karpacki Polska, które jest organizatorem Alpejsko-Szwajcarskiego Forum Współpracy.
Konferencja i wystawa
IV edycja Forum odbywa się pod hasłem „Szwajcarska jakość – karpacka przestrzeń – globalny klient”. W piątek, 20 listopada zaplanowano panele dyskusyjne i warsztaty na temat Marki Karpackiej „Carpathia” – służącej promowaniu karpackich produktów. Odbędą się one w Hotelu Garden Inn w Rzeszowie. Spotkanie gromadzi przedstawicieli życia społeczno-gospodarczego, naukowego i politycznego krajów karpackich i alpejskich, z tego głównie Konfederacji Szwajcarskiej.
Sobota to dzień otwarty dla publiczności. W Millenium Hall na zwiedzających czekać będą stoiska wystawiennicze z tradycyjnymi karpackimi produktami, prezentacje karpackiej kultury i turystycznych atrakcji. Przygotowanych zostanie ponad 20 stoisk wystawienniczych z Polski, Ukrainy i Rumunii skupiających najlepsze produkty, atrakcje i usługi o charakterze karpackim.
Jak zapewniają organizatorzy, przy dźwiękach karpackiej muzyki będzie możliwość degustacji regionalnych potraw i leczniczych wód mineralnych, dokonać zakupu smakowitych produktów i karpackich pamiątek. Podczas targów będzie miała miejsce prezentacja pieczenia potraw regionalnych w mobilnym piecu tradycyjnym opalanym drewnem. Potrawy będą zapiekane w unikalnych naczyniach glinianych wypalanych metodą „na siwo”.
Karpacka marka
Przez kilka lat współpracy ze Szwajcarami wypracowana została Marka Karpacka „Carpathia”. W jej ofercie znajdzie się m.in. „Kraina Orlika”, szlaki narciarstwa biegowego „ Trasy przez lasy”, wyciąg narciarski na Magurze Małastowskiej, kat biecki, Skansen Przemysłu Naftowego na Magdalenie , Muzeum w Gorlicach, ekspozycja I wojny światowej, Dwór Karwacjanów i Gładyszów, Galeria w Gorlicach, Kasztel i skansen w Szymabarku, Zagroda Maziarska, Wysowa Zdrój, Muzeum Przyrodnicze w Ciężkowicach, Świątynie wpisane na listę UNESCO, Magurski Park Narodowy – Eko muzeum, Karpacka Troja, Stadnina Koni w Regietowie, Restauracja „Stary dworzec” i „Stary dworek”.
Organizatorem głównym Forum jest Stowarzyszenie Euroregion Karpacki Polska, które pełni rolę Instytucji Wdrażającej projekt "Alpejsko – Karpacki Most Współpracy" (Forum jest częścią projektu). Współorganizatorem jest Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju i Promocji Podkarpacia „Pro Carpathia”.
Program IV Alpejsko-Karpackiego Forum Współpracy
20-21 listopada 2015, Rzeszów, Hilton Garden Inn
20 listopada 2015 (piątek)
8:30-09:00 – Rejestracja uczestników, piętro II; Foyer konferencyjne Millenium
9:00-11:00 -KOMPONENT I SZWAJCARSKI, piętro II; sala Millenium:
– Otwarcie Forum,
– Panel „Podsumowanie AKMW” – Podsumowanie realizacji projektu "Alpejsko-Karpacki Most Współpracy",
– Panel „Pomoc Szwajcarska dla Euroregionu Karpackiego” – Analiza wpływu szwajcarskich funduszy na rozwój Karpat.
11:00-11:15 – Przerwa kawowa
11:15-12:45 – KOMPONENT II MARKA „CARPATHIA”, piętro II; sala Millenium
– Warsztat I „Produkt Lokalny w ramach Marki” – poświęcone warunkom i mechanizmom wprowadzenia produktów lokalnych na rynek, skierowane dla producentów z obszaru Karpat,
– Warsztat II „Produkty turystyczne Marki Carpathia” – przedstawiające wybrane produkty turystyczne Marki Carpathia, skierowane do touroperatorów, przewodników, PTTK, zagranicznych gości i innych interesariuszy biznesowych.
12:45-13:00 – Przerwa kawowa
13:00-14:30 KOMPONENT III INNOWACYJNOŚĆ Piętro II;
– Warsztat I „Muzea karpackie – networking i karpacka karta muzealna” Piętro II; sala nr 1- warsztaty w zakresie przygotowania założeń do uruchomienia Carpathia Museum Pass,
– Warsztat II „Turystka Miejska – szwajcarskie doświadczenia” Piętro II; sala nr 2 – warsztaty poświęcone tematyce turystyki miejskiej na przykładzie Szwajcarii.
14:30-15:00 – Przegląd karpackich filmów promocyjnych CARPATHIA, rozstrzygniecie konkursu na najlepszy film promujący Karpaty.
15:00 – Zakończenie części konferencyjnej IV edycji Alpejsko-Karpackiego Forum Współpracy, Piętro II; sala Millenium.
21 listopada 2015 (sobota)
9:00-18:00 – Międzynarodowe Targi CARPATHIA products – stoiska wystawowe podmiotów z regionów karpackich Parter; Galeria Milenium Hall.
12:00-12:30 – Uroczyste przejście po stoiskach targowych.
18:00 – Zakończenie części wystawowej IV edycji Alpejsko-Karpackiego Forum Współpracy Parter; Galeria Milenium Hall.
Imprezy towarzyszące:
III Uroczysta Gala wręczenia Nagród Zarządu Euroregionu Karpackiego „Karpackich Sokołów”,
Przegląd karpackich filmów promocyjnych „Carpathia”.