W maju 2016 roku ma być gotowy odcinek autostrady A4 Rzeszów-Jarosław, jedyny odcinek, którego brakuje, by przejechać autostradą od zachodniej do wschodniej granicy Polski. Rok później, w lipcu będzie można przejechać odcinkiem S19 ze Świlczy do Kielanówki. W tym samym czasie ma być gotowy także łącznik od ul. Podkarpackiej do zjazdu S19 w Kielanówce, ale nie został jeszcze ogłoszony przetarg na jego wykonanie.
– Termin oddania ostatniego odcinka autostrady A4 nie zmienił się i będzie on gotowy w maju 2016 roku, natomiast odcinek S19 ze Świlczy do Kielanówki w lipcu 2017 roku – potwierdza Joanna Rarus, rzeczniczka oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
Odcinek autostrady A4 Rzeszów-Jarosław buduje konsorcjum Budimex i Strabag, które przejęło go po firmie Polimex. Koszt budowy tego ponad 41-kilometrowego odcinka to prawie 720 mln zł. Na budowie trwa m.in. rozbiórka nasypów przeciążeniowych, montowanie barier energochłonnych w pasie rozdziału, wykonywanie pasów technologicznych czy stawianie słupów oświetleniowych. W zakresie robót mostowych odbywa się montaż wnęk dylatacyjnych na obiektach, wykonywanie podwalin, obrukowanie stożków i wykonywanie schodów skarpowych. Prace są zaawansowane na ok. 91 procent. Na całym 41-kilometrowym odcinku wykonano górne warstwy nasypów oraz całość warstw stabilizowanych cementem. 40 km trasy ma podbudowę z kruszywa łamanego, 38 kilometrów – z betonu asfaltowego. Ostatnia ścieralna warstwa asfaltu położona jest na 24 kilometrach trasy.
Ponieważ wykonawca nie wnioskował o zmianę terminów, na razie nic nie wskazuje, aby majowy termin oddania odcinka do użytku był zagrożony.
S19 ze Świlczy do Kielanówki za niecałe dwa lata
Drugą z kluczowych inwestycji, która ma odciążyć ruch, jest odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza (DK4) do węzła Rzeszów Południe (Kielanówka), który liczy 6,3 kilometra i stanowi część autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Jego wykonawcą jest konsorcjum firm: EUROVIA POLSKA S.A. oraz WARBUD S.A, a wartość umowy opiewa na 342 566 799,40 zł brutto. Wykonawca, który podpisał umowę w kwietniu 2014 roku, zadeklarował wykonanie prac w ciągu 34 miesięcy. Ma być gotowy w lipcu 2017 roku. Jednym z ciekawszych obiektów na tej trasie będzie estakada o długości 475 metrów, która powstanie nad ul. Dębicką i Świdrówka na Przybyszówce.
Kolejną ważną inwestycją drogową będzie łącznik od ulicy Podkarpackiej do zjazdu S19 w Kielanówce, szacowany na 140 milionów złotych. Odcinek od węzła w Kielanówce do granicy Rzeszowa ma finansował marszałek (ponad 40 mln zł), natomiast odcinek rzeszowski ma pochłonąć ponad 100 mln zł.
– Posiadamy już potrzebną dokumentację i jesteśmy na etapie uzyskiwania potrzebnych pozwoleń, czekamy na decyzję ZRID od wojewody, czyli na zezwolenie na realizację inwestycji. Na przełomie roku powinien zostać ogłoszony przetarg, tak by na wiosnę 2016 roku wykonawca mógł zacząć roboty – usłyszeliśmy w Miejskim Zarządzie Dróg w Rzeszowie. – Łącznik ten powinien być gotowy w tym samym czasie co odcinek S19 ze Świlczy do Kielanówki.