W listopadzie planowana jest przerwa w przyjmowaniu wniosków paszportowych. Wniosków o wydanie paszportu nie będzie można składać od 8 do 13 listopada. Związane jest to z uruchamianiem nowego rejestru tych dokumentów. Od wybuchu wojny w Ukrainie wydział paszportowy w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim jest oblegany, trudno zarejestrować się do kolejki i złożyć wniosek. W najbliższym miesiącu nie ma wolnych terminów.
W związku z wejściem w życie nowej ustawy o dokumentach paszportowych i uruchomieniem Rejestru Dokumentów Paszportowych, od 8 listopada godz. 13:00 do 13 listopada 2022 r. organy paszportowe nie będą przyjmować wniosków o wydanie paszportu. W tym okresie nie będzie także możliwości odbioru dokumentów.
Wznowienie wydawania paszportów
Wznowienie przyjmowania wniosków i wydawania dokumentów nastąpi 14 listopada 2022 r.
W tym okresie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, organy paszportowe będą mogły wydawać wyłącznie paszporty tymczasowe.
Nowe e-usługi
Zmiany są związane z wdrożeniem Rejestru Dokumentów Paszportowych. Po zmianach nie trzeba będzie już wypełniać wniosku odręcznie, zostanie on uzupełniony elektronicznie przez urzędnika. Przy odbiorze wystarczy potwierdzić tylko swoje dane i złożyć podpis na przeznaczonym do tego urządzeniu.
Jeżeli przy wypełnianiu wniosku, obywatel poda swój numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, zostanie powiadomiony o tym, że nowy paszport jest gotowy do odbioru. Przy odbiorze paszportu organ wydający będzie mógł potwierdzić tożsamość odbiorcy także na podstawie odcisku palca.
Dzięki nowym e-usługom będzie można sprawdzić swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych, a także, czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru, oraz ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego.
Osoby, które złożyły wniosek o paszport za granicą, będą też mogły potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczył kurier.