Firma Intercor wygrała przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica – Jawornik. Ok. 11,6 km za 1253370000 zł. Jeśli nie będzie odwołań i pozytywną opinię przedstawi prezes Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy.
W przetargu startowało 8 firm. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, które zaoferowało zrealizowanie tego odcinka ViaCarpatia za kwotę 1253370000 zł.
Złożone oferty były oceniane według kryteriów: cena (60 procent), termin realizacji kontraktu (10 procent) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne (30 procent). Wszyscy wykonawcy zadeklarowali przedłużenie okresu gwarancji jakości o 5 lat oraz skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące.
W ramachinwestycjipowstanieodcinekdrogi ekspresowej o długości 11,6 km,o przekroju dwujezdniowymzdwomapasamiruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny).Wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R.Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie. Siedemestakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,15 km i filarach o wysokości ok. 100 m. Powstanie również sześć wiaduktów i trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.
Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest to konsekwencja etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne:Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19)orazJawornik – Domaradz.Docelowo, po wybudowaniutegodrugiegoodcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 wJaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.
Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Charakteryzuje się on różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia idoliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem 13 obszarów osuwiskowych ipredysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia isondowania. Prowadzono monitoring osuwisk wgłębny i powierzchniowy i – dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża Wykonano 765 otworów badawczych o łącznym metrażu 12 081 mb igłębokości od 3 do 50 m. Wykonano również 319 sondowań badawczych o łącznym metrażu 2272 mb igłębokości od 1,8 do 35 m.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku ViaCarpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stanrealizacji S19 w woj. podkarpackim:
• 39,6 km – oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe oraz odcinek Lasy Janowskie – Zdziary),
• 75,1km – w realizacji (wsystemie Buduj oraz Projektuj i buduj),
• 54,1km – w przygotowaniu (jedenodcinekna etapie przetargu,trzyodcinki na etapie realizacjikoncepcji programowej).