Zastrzeżenie nazwy i loga firmy daje gwarancję ochrony marki przed nieuczciwą konkurencją. Jak je zastrzec? Jakie korzyści płyną z zastrzeżenia nazwy i loga firmy? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.
Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają własną działalność gospodarczą, chcą, aby ich firma była rozpoznawalna, ceniona i ciesząca się dużą ilością klientów zainteresowanych oferowanymi przez firmę produktami lub usługami. W tym celu opracowują dokładny plan działania swojej firmy. Układają biznesplan, tworzą unikalne i intrygujące logo oraz nazwę firmy. Jednak często zapominają o bardzo istotnej kwestii – o zabezpieczeniu prawnym swojej marki.
Co to jest znak towarowy?
Znak towarowy to każde oznaczenie, które odróżnia towary lub usługi jednego przedsiębiorcy od produktów i usług innych przedsiębiorców.
Najczęściej występującymi znakami towarowymi są:
– nazwa firmy – np. nazwa “Kwiaciarnia Błękitne Płatki”
– slogan reklamowy – np. “Piękne kwiaty na każdą okazję”
– sygnet – np. błękitny zarys kwiatu
– logo – np. błękitny zarys kwiatu z granatowym i stylizowanym na ręczny napisem “Błękitne Płatki” w środku zarysu
– nazwa domeny internetowej – np. blekitneplatki.pl
Gdzie można zastrzec nazwę lub logo firmy?
Jeśli ze swoją marką chcesz wyjść na rynek zagraniczny, możesz ją zastrzec w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej w Alicante (Hiszpania), w Międzynarodowym Biurze Światowej Organizacji Własności Intelektualnej w Genewie lub bezpośrednio w odpowiednim urzędzie zajmującym się własnością intelektualną w interesującym Cię kraju (np. na Ukrainie).
Jak zarejestrować nazwę i logo firmy?
Rejestracji loga i nazwy firmy dokonuje się poprzez dokładne wypełnienie wniosku i złożenie go w interesującym nas urzędzie patentowym. Pamiętaj, że nazwa (znak słowny) i logo (znak słowno-graficzny) to dwa odrębne zgłoszenia i postępowania. Nie zawsze
rejestracja znaku słownego jest możliwa. Po złożeniu wniosku następuje jego weryfikacja. Urząd ma prawo odmówić rejestracji znaku, jeśli nie spełnia on wymaganych kryteriów bądź narusza prawo. Jeżeli znak towarowy pozytywnie przejdzie proces urzędowej weryfikacji, zostaje upubliczniony. Dzięki temu każdy może zapoznać się z nowo zgłaszanym znakiem i w razie potrzeby zgłosić swój sprzeciw do jego rejestracji. Jeżeli żaden sprzeciw nie wpłynie lub okaże się bezzasadny, urząd wydaje decyzję o rejestracji znaku towarowego. Całość procedury w Polsce i w Unii Europejskiej trwa około 6 miesięcy.
Poniższy ramowy opis w uproszczony sposób przedstawia drogę do zastrzeżenia nazwy/logo firmy.
1. Sprawdź, czy wybrana nazwa/logo jest wolne i czy nie ma przeszkód do jego rejestracji.
2. Przygotuj opis znaku i klasyfikację.
3. Złóż wniosek do urzędu.
4. Urząd bada Twój wniosek.
5. Urząd publikuje nazwę/logo w specjalnym, dostępnym dla innych firm biuletynie.
6. Osoby trzecie mogą sprzeciwić się zastrzeżeniu nazwy/logo (np. jeśli za bardzo przypomina ich nazwę/logo).
7. Jeżeli urząd oddali sprzeciw lub jeżeli nikt nie wystosuje sprzeciwu, Twoja nazwa/logo zostaje zarejestrowane.
Dlaczego warto zastrzec logo i nazwę firmy?
Zastrzeżenie loga i nazwy firmy daje przedsiębiorcom wiele korzyści. Nie tylko pozwala zwalczyć nieuczciwą konkurencję, która chce żerować na rozpoznawalności danej marki, ale również pozwala właścicielowi znaku na podniesienie prestiżu jego firmy oraz może stać się jego dodatkowym źródłem zarobku.
• Ochrona przed konkurencją
Zastrzeżenie nazwy oraz loga firmy daje gwarancję ich ochrony prawnej oraz możliwość posługiwania się nimi jedynie przez ich właściciela. Jeśli przedsiębiorca nie chce stracić do nich prawa, przed rozpoczęciem działalności powinien zarejestrować swoje logo i nazwę firmy. Dzięki temu uchroni swój znak towarowy przed działaniem konkurencji.
• Źródło zarobku
Dzięki zastrzeżeniu loga i nazwy firmy można również zarobić. Jest wielu przedsiębiorców, którzy nie chcą tracić czasu, ani pieniędzy na tworzenie, promocję i reklamę swojej marki. W związku, z czym poszukują dobrze prosperującej i szanowanej na rynku firmy. Dlatego, jeśli chcesz wzbić dodatkowy majątek, możesz sprzedać swój znak towarowy, albo udzielić licencji na posługiwanie się Twoją marką.
• Podniesienie prestiżu firmy
Jeśli chcesz, aby Twoja firma była rozpoznawalna i ceniona wśród potencjalnych klientów, warto zastrzec nazwę i logo firmy. Dodatkowe umieszczenie symbolu ® daje większą gwarancję podniesienia wartości biznesu, który w oczach odbiorców będzie odpowiedzialną, doświadczoną i wpływową firmą.