Reklama

Biznes

Ma być szybciej z Rzeszowa do Warszawy. Elektryfikacja linii Ocice – Rzeszów

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 21.01.2021
52533_kolej
Share
Udostępnij
Po 50 latach, czyli od czasu zakończenia budowy linii Ocice – Rzeszów, historyczny już odcinek doczekał się zelektryfikowania.  Wywieszono ok. 70 km nowej sieci trakcyjnej. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. warta 67 mln zł finansowana jest z budżetu państwa. 
 
Na linii Ocice – Rzeszów rozwieszono sieć trakcyjną. Wcześniej przygotowano konstrukcje, m.in. 1300 stalowych słupów. Teraz prace obejmują przygotowanie sieci do załączenia napięcia. By zapewnić rozkładowe kursowanie pociągów, roboty prowadzone są głównie nocą. Montowane jest także zabezpieczenie przeciwporażeniowe na wiaduktach drogowych oraz tablice informacyjne wymagane na zelektryfikowanej linii. Zasilanie trasy w energię elektryczną zapewnią tzw. podstacje trakcyjne. W 2020 roku zbudowano trzy z pięciu podstacji w Chmielowie, Nowej Dębie i Cmolasie. Obecnie budowane są pozostałe obiekty w Widełce i w Rzeszowie.

Elektryfikacja trasy Ocice – Rzeszów zapewni dogodniejsze połączenia między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz, Skarżysko Kamienną i Radom oraz przez Tarnobrzeg, Stalową Wolę i Lublin. Krótsze podróże będą m.in. dzięki wyeliminowaniu zmian lokomotyw spalinowych na elektryczne. Przewoźnicy będą mogli korzystać z nowoczesnych bardziej ekologicznych pojazdów elektrycznych – mówi Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
 
Nowoczesny tabor zapewni nie tylko bardziej ciche przejazdy czy ograniczy emisję spalin, ale skróci czas przejazdu między Rzeszowem a Warszawą, który w przyszłości ma wynieść około 3 godzin.
 
Zakończenie elektryfikacji podkarpackiej linii planowane jest w połowie 2021 r. Od nowego rozkładu jazdy 2021/2022, po uzyskaniu certyfikatów i zezwoleń, podróżni pojadą pociągami elektrycznymi.

Od grudnia 2020 r. trakcją elektryczną kursują pociągi na zelektryfikowanej linii Lublin – Stalowa Wola. W 2019 r., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddały do eksploatacji zelektryfikowany odcinek Węgliniec – Zgorzelec na międzynarodowej linii E 30. 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy