Strona główna>Automoto>Długodystansowy test zaliczony: EQS z akumulatorem półprzewodnikowym pokonuje 1205 km na jednym ładowaniu
Automoto
Długodystansowy test zaliczony: EQS z akumulatorem półprzewodnikowym pokonuje 1205 km na jednym ładowaniu
Źródło: Mercedes-Benz Polska
Dodano: 23.09.2025
Foto: Długodystansowy test zaliczony: EQS z akumulatorem półprzewodnikowym pokonuje 1205 km na jednym ładowaniu
Udostępnij
Mercedes-Benz kontynuuje testy baterii półprzewodnikowych w rzeczywistych warunkach
Brak postojów na ładowanie w trzech krajach: ze Stuttgartu w Niemczech przez Danię do Malmö w Szwecji
·Całkowity pokonany dystans: 1205 km bez ładowania, 132 km pozostałego zasięgu
Technologia z Formuły 1: akumulator półprzewodnikowy opracowany we współpracy z Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), ogniwa amerykańskiego producenta – Factorial Energy
Mercedes-Benz w imponującym stylu demonstruje potencjał i codzienną użyteczność przyszłej technologii akumulatorów. W teście wykorzystano lekko zmodyfikowany egzemplarz modelu EQS. Został on wyposażony w litowo-metalową baterię półprzewodnikową. Pod koniec sierpnia samochód pokonał 1205-kilometrową trasę ze Stuttgartu w Niemczech do Malmö w Szwecji. Co godne uwagi, nie musiał ani razu zatrzymywać się na ładowanie, a do celu dotarł ze 132 km pozostałego zasięgu. Pomyślna jazda testowa stanowi dowód zaawansowanej dojrzałości technologii, która może wyznaczyć nowe standardy w zakresie zasięgu, bezpieczeństwa i efektywności. To pionierskie osiągnięcie po raz kolejny podkreśla ambicje Mercedes-Benz jako wynalazcy samochodu, by aktywnie kształtować przyszłość mobilności.
Przejazd ze Stuttgartu w Niemczech do Malmö w Szwecji był częścią kompleksowego programu oceny technologii akumulatorów ze stałym elektrolitem w Mercedes-Benz. Oprócz cyfrowych symulacji i testów w najnowocześniejszych obiektach w Stuttgarcie-Untertürkheim oraz Sindelfingen, samochód i akumulator są testowane w rzeczywistych warunkach na publicznych drogach. Cele: ocena ogólnej wydajności pojazdu w różnych strefach klimatycznych i na różnych trasach oraz przyspieszenie drogi do produkcji seryjnej. Niedawna podróż do Malmö wzbogaciła program testowy o prawdziwie długodystansowy scenariusz.
Trasa przebiegała autostradami A7 i E20 przez Niemcy i Danię do Malmö w Szwecji, z różnicą wysokości wynoszącą zaledwie około 200 metrów. Test przeprowadzono w warunkach dostosowanych do potrzeb typowego klienta, z dwoma pasażerami, włączoną przez cały czas wentylacją kabiny oraz bagażem o wadze około 60 kg. Temperatura na zewnątrz wahała się od 17 do 25°C. Optymalną trasę obliczono za pomocą inteligentnej nawigacji Mercedes-Benz, uwzględniając topografię, natężenie ruchu, temperaturę otoczenia oraz zapotrzebowanie na energię na potrzeby ogrzewania i chłodzenia — bez korzystania z promów.
„Akumulator półprzewodnikowy to prawdziwy przełom w świecie elektromobilności. Dzięki pomyślnym długodystansowym testom EQS-a pokazujemy, że ta technologia sprawdza się nie tylko w laboratorium, ale także na drodze. Naszym celem jest wprowadzenie takich innowacji do produkcji seryjnej do końca dekady i zaoferowanie naszym klientom nowego poziomu zasięgu oraz komfortu” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii, rozwoju i zamówień.
Kontekst technologiczny
Zastosowane w samochodzie ogniwa półprzewodnikowe pochodzą od amerykańskiego producenta – firmy Factorial Energy – i bazują na technologii FEST® (Factorial Electrolyte System Technology). Te litowo-metalowe ogniwa pozwalają uzyskać znacznie większą gęstość energii i zasięg nawet o 25% większy niż w przypadku konwencjonalnych baterii litowo-jonowych. System akumulatorów został opracowany w ścisłej współpracy z Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), centrum technologicznym Mercedes-Benz Group ds. Formuły 1, zlokalizowanym w Brixworth w Wielkiej Brytanii.
Akumulator półprzewodnikowy jest wyposażony w siłowniki pneumatyczne. Reagują one na zmiany objętości ogniw podczas ładowania i rozładowywania – mechanizm ten pomaga kompensować typowe dla tej technologii pęcznienie ogniw. W rezultacie poprawie ulegają zarówno wydajność, jak i żywotność. Masa oraz rozmiar akumulatora są porównywalne ze standardową baterią EQS-a. Dodatkowa masa wynika z zastosowania pasywnego chłodzenia przepływem powietrza, które zwiększa efektywność energetyczną.
Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online Foto. Mercedes-Benz Polska Czytaj także:
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.