Do najbardziej niebezpiecznych miejsc dla pieszych należą przejścia przez wielopasmowe jezdnie bez sygnalizacji świetlnej. Do potrąceń najczęściej dochodzi, gdy pieszy wchodzi na oznaczone przejście, widząc zatrzymujący się na jednym z pasów samochód, a jadący sąsiednim pasem kierowca nie zatrzymuje się obok stojącego już pojazdu. W 2018 roku na przejściach dla pieszych w Polsce miało miejsce prawie cztery tysiące wypadków – 285 osób poniosło w nich śmierć, a 3899 zostało rannych*.
Gdy pieszy widzi zatrzymujący się samochód i wchodzi na oznaczone przejście, inni kierujący powinni być czujni, wcześnie reagować i również bezpiecznie umożliwić przejście. Niestety w przypadku, gdy zebra prowadzi przez kilka pasów ruchu, zdarza się, że kierowcy jadący sąsiednim pasem nie zatrzymują się obok stojącego już pojazdu, który ustąpił pierwszeństwa pieszemu. Powodem może być nadmierna prędkość i ograniczona widoczność, gdyż stojący samochód może zasłaniać pieszego. Wystarczy jednak, żeby skoncentrowany kierowca obserwował uważnie drogę oraz jechał zgodnie z przepisami i dostosował jazdę do warunków atmosferycznych. Wtedy odpowiednio wcześnie zareaguje, widząc znaki i zachowanie innych kierowców. Potrzebne jest wypracowanie nawyków – mówi Zbigniew Weseli, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Kierowca powinien zwolnić każdorazowo, zbliżając się do przejścia dla pieszych, gdyż ma obowiązek zachować szczególną ostrożność oraz poruszać się z prędkością, która pozwoli na bezpieczne hamowanie. Pomimo tego, że śmiertelne urazy mogą wystąpić nawet przy niskich prędkościach**, to im większa prędkość, tym większe zagrożenie życia pieszego. Ograniczenia dla pojazdów przed przejściami dotyczą także wyprzedzania – linie ciągłe i znaki zakazu wyprzedzania powinny powstrzymać spieszące się osoby, które chcą wykonać manewr wyprzedzania zamiast hamować za poprzedzającym autem.
Także piesi muszą zachować szczególną ostrożność. Przepisy zabraniają np. wchodzenia na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi czy bezpośrednio pod jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych. Dla własnego bezpieczeństwa podczas przechodzenia przez jezdnię dwupasmową pieszy powinien upewnić się, czy przepuszczą go samochody jadące po obydwu pasach ruchu. Trzeba jednak pamiętać, że zdecydowana większość wypadków następuje z winy kierujących.
Gdy ruch pieszych krzyżuje się z ruchem pojazdów, zarówno kierujący, jak i piesi powinni stosować zasadę ograniczonego zaufania. To pozwoli nam zminimalizować ryzyko wypadku – podsumowują trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
W sytuacji, gdyby doszło do wypadku, podstawą jest natychmiastowe udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanej osobie i wezwanie służb ratowniczych. Takie działania mogą uratować życie. Za ucieczkę z miejsca wypadku i nieudzielenie pomocy grozi kara pozbawienia wolności.
* policja.pl
**Biomechanika zderzenia z pieszym a ekspertyza wypadku drogowego, Mirella Cieśik, Magdalena Kalwarska, Sylwia Łagan, Instytut Mechaniki Stosowanej, Politechnika Krakowska
Salon i serwis Renault znajdziecie Państwo w Rzeszowie – al. Armii Krajowej 82
oraz Tarnowie – Ładna 82b, 33-156 Skrzyszów