Strona główna>Lifestyle>#OkresNoStres – rusza 2. edycja ogólnopolskiego programu edukacyjnego dla uczennic klas 4. szkół podstawowych
Lifestyle
#OkresNoStres – rusza 2. edycja ogólnopolskiego programu edukacyjnego dla uczennic klas 4. szkół podstawowych
Materiał Prasowy
Dodano: 03.09.2025
Materiały Organizatora Akcji
Udostępnij
Po sukcesie 1. edycji programu edukacyjnego #OkresNoStres, który dotarł do 45 tysięcy uczennic w całej Polsce, marka Bella ogłasza kontynuację tej inicjatywy. Najnowsze badania opinii społecznej zrealizowane na potrzeby 2. edycji programu pokazują, że wciąż istnieje wiele wyzwań związanych z brakiem komfortu i wiedzy o pierwszej miesiączce. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, organizatorzy w 2. edycji #OkresNoStres przygotowali m.in. materiały edukacyjne, które pomogą dziewczynkom lepiej przygotować się do pierwszej i kolejnych miesiączek, także od strony praktycznej.
Z badań zrealizowanych na zlecenie marki Bella przez agencję badawczą SW Research[1] wynika, że choć 51% dziewcząt mogło liczyć na wsparcie bliskiej osoby podczas pierwszej miesiączki, aż 33% przechodziło to doświadczenie samotnie. Prawie połowa (48%) zdobywała wiedzę o środkach higienicznych samodzielnie, metodą prób i błędów, a 47% korzystając ze wsparcia matek, sióstr lub przyjaciółek. Tylko nieliczne korzystały z internetu (niemal 15%) czy książek edukacyjnych (blisko 14%). Dane te pokazują, jak bardzo potrzebna jest szeroko dostępna, ale i zarazem rzetelna edukacja – zarówno w szkole, jak i w domu.
Na to, jak współczesne dziewczynki przeżywają swoje dojrzewanie i pierwszą miesiączkę, wpływa wiele czynników. Po pierwsze – nastolatki dojrzewają dziś nieco wcześniej niż ich rodzice, a także szybciej może pojawić się u nich pierwsza miesiączka. To sprawia, że dorośli – często przekonani, że mają jeszcze czas na rozmowę o tych tematach – przegapiają odpowiedni moment na wsparcie i edukację. Bycie rodzicem dorastającej dziewczynki to dziś wyjątkowe wyzwanie. Z jednej strony widzimy zagrożenia, z jakimi może mieć kontakt nasze dziecko – media społecznościowe, różne internetowe mody czy niebezpieczne wyzwania. Z drugiej strony nie zawsze wiemy, jak o tym wszystkim rozmawiać. Może to prowadzić do unikania tematu, co niestety utrudnia (i tak już często niełatwą w tym okresie) komunikację z dzieckiem. Często rodzicom wydaje się, że “szkoła się tym zajmie”, tymczasem szkoła nierzadko również obawia się “trudnych tematów”. Dlatego program #OkresNoStres marki Bella wspiera zarówno zaangażowanych nauczycieli, jak i uważnych rodziców. Program pokazuje, jak rozmawiać i jakie tematy warto poruszyć. Dzięki ciekawym materiałom edukacyjnym ułatwia rozmowę i porozumienie między rodzicem a dzieckiem, a także pomaga budować wspierającą społeczność w grupie rówieśniczej, która jest w tym okresie tak ważna.
Tosia Kopyt, edukatorka zaangażowana w program #OkresNoStres od pierwszej edycji.
Emocje związane z zakupem pierwszych środków higienicznych
Pierwszy zakup środków higienicznych potrzebnych w czasie miesiączki często wiąże się z negatywnymi emocjami – aż 49% kobiet czuło w tej sytuacji zakłopotanie, a 42% — zawstydzenie. Pozytywne emocje, takie jak poczucie sprawczości (10%) i duma (7%), pojawiały się zdecydowanie rzadziej. Choć dla 67% kobiet proszenie kogoś o zakup środków menstruacyjnych jest naturalne lub całkowicie naturalne, to 10% pań uznaje to za bardzo krępujące. Co ciekawe, co druga Polka, która poprosiła o pomoc w zakupie, zwróciła się z taką prośbą również do mężczyzny. To pokazuje, jak ważne jest przełamywanie tabu i budowanie otwartości wokół menstruacji – także w relacjach między płciami.
Dane jasno wskazują na społeczną potrzebę edukacji. 77% Polek jest zdania, że w szkołach powinny być prowadzone lekcje dotyczące prawidłowego używania produktów higienicznych potrzebnych w czasie menstruacji. Co więcej, 93% kobiet uważa, że ojcowie powinni posiadać podstawową wiedzę na temat środków higienicznych, by móc wspierać swoje córki.
#OkresNoStres – wiedza o tym, jak zadbać o siebie podczas pierwszej miesiączki
Źle dobrane środki higieniczne mogą powodować dyskomfort – aż 68% uczestniczek badania doświadczyło plamienia na ubraniach, 25% miało otarcia skóry, a 23% bolesność. Odpowiedni dobór produktów ma więc ogromne znaczenie nie tylko dla komfortu fizycznego, ale też psychicznego. Podpaski wciąż pozostają najpopularniejszym wyborem – sięga po nie 70% kobiet. Tampony stosuje 21% badanych.
#OkresNoStres, bo potrafię się przygotować do miesiączki
Jednym z najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie ze stresem jest zdobywanie wiedzy i rozwijanie konkretnych kompetencji, które pozwalają lepiej odnaleźć się w nowej sytuacji.
Dla dziewczynek wkraczających w okres dojrzewania i doświadczających pierwszej miesiączki taką kluczową umiejętnością staje się świadomość dostępnych środków higienicznych i umiejętność ich odpowiedniego doboru i zastosowania. Właśnie dlatego scenariusz edukacyjny stworzony przez Tosię Kopyt @tosiakopyt, edukatorkę, ekspertkę 2. edycji programu #OkresNoStres, skupia się niezmiennie na aspektach psychologicznych, a w tym roku również na kwestiach praktycznych. Program odpowiada na pytania takie jak: Jak dobrać odpowiedni produkt higieniczny? Czym różni się podpaska od tamponu i jak ich prawidłowo używać, by czuć się komfortowo i bezpiecznie? Wiedza zawarta w materiałach edukacyjnych realnie wzmacnia poczucie sprawczości młodych dziewczyn i pozwala im oswoić temat miesiączki bez lęku i wstydu.
Jak dołączyć do programu?
Materiały edukacyjne są dostępne na stronie www.okresnostres.edu.pl. Wypełniając formularz zgłoszeniowy, każda szkoła podstawowa może bezpłatnie pobrać materiały edukacyjne – dzięki nim placówka zyska możliwość samodzielnego przeprowadzenia cennych lekcji dla uczennic klas czwartych. Pierwsze 300 szkół, które zgłosi się do programu #OkresNoStres, otrzyma specjalne wsparcie od marki Bella: pakiety z produktami Bella for Teens dla uczestniczek zajęć oraz zapas podpasek do gabinetu pielęgniarki.
[1] Badanie zrealizowane na zlecenie marki Bella, przeprowadzone na grupie 713 kobiet w wieku od 16 do 65 lat, SW Research, czerwiec 2025.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.