Kamil Pawelski, bloger modowy znany jako Ekskluzywny Menel reklamuje kosmetyki, które powstają na bazie węgla drzewnego z Bieszczad. Produkuje je warszawska marka kosmetyczna „ZEW form men”. Naturalne mydła do ciała i włosów, a także olejki, balsamy i kremy trafiają do mężczyzn m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Wielkiej Brytanii, Finlandii oraz Francji.
Marka „ZEW form men” produkuje kosmetyki dla mężczyzn na bazie węgla drzewnego. – Jednym z naszych ulubionych miejsc w Polsce są Bieszczady – ostatnie dzikie góry w Europie. To właśnie podczas leśnych wędrówek spotkaliśmy się z tradycją wypalania węgla. Ta zainspirowała nas do wykorzystania tutejszego surowca w kosmetykach – mówi Benita Orlik z biura prasowego „ZEW for men”.
Węgiel drzewny uznawany za najsilniejszy absorbent występujący w stanie naturalnym. Wykorzystywany jest do produkcji kosmetyków o działaniu oczyszczającym i odświeżającym.
Warszawski producent kosmetyków od 4 lat współpracuje z miejscowymi wypalarniami. Niestety, „czarne złoto” jest coraz rzadziej dostępne. Jeszcze nie tak dawno, od wczesnej wiosny do jesieni, biały dym snujący się nad Bieszczadami był stałym elementem górskiego pejzażu. Samą produkcją surowca zajmowano się tu od wieków, ale jego pozyskiwanie zawsze było zajęciem trudnym, wymagającym dużego wysiłku fizycznego i niemniejszego doświadczenia. Wypalano go z twardego drzewa liściastego, najczęściej z buka, grabu lub olchy.
Fot. Materiały prasowe
Od kilku lat węgiel drzewny coraz trudniej dostrzec na bieszczadzkich szlakach. Znikają retorty, a wraz z nimi legendy o smolarzach. Z ponad 100 wypałów, dziś dymy snują się w zaledwie kilku miejscówkach. Zmienia się procedura wypalania. Unia Europejska egzekwuje swoje zalecenia, tani ukraiński surowiec zalewa rynek, a pierwsze ceramiczne piece do wypału drewna już wkrótce mają stanąć w Uhercach Mineralnych.
Producenci z Mazowsza wykorzystują w swojej ofercie to, co jeszcze zostało w bieszczadzkich retorach. Składają się na nią dwie linie kosmetyków: myjąca z węglem drzewnym oraz pielęgnacyjna z czarną hubą. Dopełniają ją akcesoria do golenia i pielęgnacji brody. Ceni je sobie Kamil Pawelski, znany jako Ekskluzywny Menel, który został twarzą marki, gdy ta w 2015 roku wchodziła na rynek.
– Pojmowanie męskości zmieniło się na przestrzeni ostatnich lat. Mężczyzna może czuć się i wyglądać męsko, nie rezygnując z dbałości o swój wygląd – mówi Kamil Pawelski, autor bloga ekskluzywnymenel.com. – Podoba mi się to, że kosmetyki marki ZEW są przeznaczone tylko dla mężczyzn, zarówno w swojej filozofii, jak i pod względem wyglądu oraz składu. Naturalnie dbają o naszą brodę, ciało i włosy.
W skład serii kosmetyków z aktywnym węglem wchodzą: mydła, balsamy, olejki, kremy, sztyfty oraz różne akcesoria, w tym szczotki, pędzle, mydelniczki i maszynki do golenia. Kosmetyki produkowane są w łódzkim labolatorium i trafiają do mężczyzn w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Francji, Cyprze, Słowacji, Czechach i Polsce. Ceny wahają się w granicach od 25 do 150 zł.
Kamil Pawelski, Ekskluzywny Menel. Fot. Materiały prasowe.