Już w najbliższy poniedziałek, 29 kwietnia o godz. 14 w rzeszowskim Hotelu Bristol odbędzie się spotkanie, które będzie dowodem na to, jak wspaniale można promować region poprzez ludzi i miejsca z nimi związane. Taki kierunek obrała Fundacja Karpacka-Polska w Sanoku, która od wielu lat popularyzuje obszar Karpat. Dzięki funduszom szwajcarskim i projektowi Alpy Karpatom powstała książka reporterska „Przestrzeń otwarta. Otwarci ludzie – Podkarpacie” autorstwa Jerzego Sadeckiego oraz film o Bieszczadach „Gdzie niedźwiedzie piwo warzą” Grzegorza Gajewskiego. Oba wydawnictwa zostaną zaprezentowane w trakcie spotkania, a gośćmi specjalnymi będą ich bohaterowie – wyjątkowi i niebanalni ludzie, którym Podkarpacie jest szczególnie bliskie. Swój udział potwierdzili: Marek Darecki, Janusz Szuber, Zdzisław Pękalski i inni.
Książka pokazuje ludzi i miejsca regionu i w ten sposób promuje region jako wyjątkowy zakątek Polski i Europy, w filmie natomiast główną bohaterką jest wielokulturowość Podkarpacia, które zawsze było miejscem, gdzie krzyżowały się szlaki wędrówek ludów. Na przestrzeni stuleci najróżniejsze nacje pozostawiały część swojego dziedzictwa na tych ziemiach i wzbogacały jego historię i kulturę. Spotkanie będzie też okazją do debaty z udziałem autorów książki i filmu oraz eksperta ds. public relations Dariusza Tworzydło oraz dyrektora Departamentu Promocji Urzędu Marszałkowskiego Jarosława Reczka. Głównym założeniem dyskusji będzie analiza potencjału promocyjnego regionu w kontekście książki i filmu.
Gościem specjalnym będzie Ambasador Szwajcarii w Polsce J.E. Lukas Beglinger, który podkreśla, że Podkarpacie jest miejscem wyjątkowym i bardzo atrakcyjnym pod względem turystycznym. Dostrzega również wiele podobieństw pomiędzy Szwajcarią i Podkarpaciem. Ambasador Beglinger wielokrotnie zwracał uwagę na to, że dzięki wspólnym wysiłkom i możliwości korzystania z doświadczeń górskich obszarów Szwajcarii Bieszczady zyskają na atrakcyjności. Na spotkaniu obecni będą zarówno twórcy filmu i książki, jak i osoby, które w nich zostały zaprezentowane. Wszyscy to wyjątkowe osoby, niebanalni ludzie, pasjonaci, entuzjaści Podkarpacia. Dla nich południowo-wschodni kraniec Polski jest miejscem, które daje siłę i energię do działania i ma w sobie niebywały potencjał i możliwości.
Marek Darecki, prezes WSK PZL-Rzeszów i Stowarzyszenia Dolina Lotnicza, dzięki swojej determinacji sprawił, że 90% polskiego przemysłu lotniczego znajduje się na Podkarpaciu właśnie. Janusz Szuber, ceniony poeta zawsze podkreśla, że Sanok i Bieszczady to jego miejsce na ziemi. Zdzisław Pękalski, rzeźbiarz, widzi piękno formy tam, gdzie inni nie potrafią dostrzec – w drewnie wydobytym z Jeziora Solińskiego, w schorowanym pniu drzewa czy blacie stołu ślusarskiego. Hou Yubo, wiceprezes spółki LiuGong Machinery Poland, która przejęła cywilną część Huty Stalowa Wola, to wielki miłośnik Polski i polskości, a Stanisław Myśliński jako pierwszy w Bieszczadach zaczął hodować hucuły. To zaledwie niewielka grupa podkarpackich wizjonerów, którzy od dawna dostrzegają możliwości tego regionu, a teraz dzięki projektowi Alpy Karpatom, którego celem jest uwolnienie potencjału ekonomicznego oraz doprowadzenie do trwałej zmiany w zakresie społeczno-ekonomicznym górskich obszarów Podkarpacia poprzez transfer praktyk szwajcarskich, jest to jak najbardziej realne. W ramach projektu podejmowane będą różnorodne inicjatywy na rzecz rozwoju regionalnego terenów południowo-wschodniej Polski, położonych bezpośrednio w sąsiedztwie Słowacji i Ukrainy, w którym króluje pasmo górskie Karpat Polskich.
Pomysłodawczynią projektu Alpy Karpatom oraz zarządzającą zespołem, który go opracował, jest Zofia Kordela-Borczyk. Jego autorom zależy na wypromowaniu regionu oraz mobilizacji lokalnych społeczności powiatów: krośnieńskiego, sanockiego, leskiego i bieszczadzkiego.
Dzięki projektowi większość pozyskanych funduszy trafi w formie dotacji do firm i organizacji pozarządowych, ich przedstawiciele pojadą na staże do Szwajcarii, utworzona zostanie partnerska sieć sprzedaży i marketingu produktu lokalnego. Prowadzona jest również szeroko zakrojona kampania promująca region jako całość. Film o Karpatach i książka reporterska o Podkarpaciu są właśnie częścią tej promocji.