Galeria Malarstwa Polskiego w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie wzbogaciła się o nowy obraz. To ?Rzeka w Giverny? Józefa Pankiewicza, wybitnego polskiego impresjonisty i symbolisty. To jedno z nielicznych dzieł malarza pochodzących z okresu, gdy tworzył krajobrazy. Kupno dzieła, które w sumie kosztowało 153 tys. zł, dofinansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Szerokiej publiczności obraz zostanie zaprezentowany już w najbliższą sobotę, 16 maja, w X Europejską Noc Muzeów.
Obraz Józefa Pankiewicza to kolejne dzieło polskiego malarza, które poszerza zbiory rzeszowskiego muzeum. ? Naszym celem jest, by mieszkańcy Podkarpacia i Rzeszowa mieli dostęp do dzieł polskich mistrzów pędzla. Chcemy pokazywać jak najszerszą gamę stylów, gatunków i nazwisk malarzy ? mówił Bogdan Kaczmar, dyrektor placówki. ? Na początku roku, w ramach projektów ministra kultury złożyliśmy wniosek o dofinansowanie i otrzymaliśmy 107 tys. zł, a 46 tys. zł przeznaczył Urząd Marszałkowski.
Muzeum kupiło obraz Józefa Pankiewicza z prywatnej kolekcji za pośrednictwem Sopockiego Domu Aukcyjnego w Krakowie.
Kustosz Maria Stopyra podkreśla, że jest to dzieło wyjątkowej klasy. Przede wszystkim ze względu na nazwisko artysty. Poza tym ?Rzeka z Giverny?, przedstawiająca widok w miejscowości w Normandii, pochodzi w bardzo krótkiego etapu twórczości Pankiewicza, trwającego niecałe trzy lata, gdy tworzył krajobrazy. Takich dzieł jest niewiele i niezwykle rzadko pojawiają się w sprzedaży. Dlatego właśnie Muzeum Okręgowe jako jedno z nielicznych w Polsce posiada w swoich zbiorach obraz Pankiewicza przedstawiający krajobraz.
Józef Pankiewicz (1866-1940) był znakomitym malarzem, grafikiem i pedagogiem, jedną z najważniejszych postaci polskiej sztuki XX wieku. Był jednym z pierwszych impresjonistów i symbolistów w polskim malarstwie XIX i XX wieku. Obraz ?Rzeka w Giverny? powstał latem 1912 roku. Oceniany jest jako kwintesencja talentu i artyzmu malarza w tym czasie. Został namalowany w plenerze i zachwyca wspaniałymi zieleniami. Dzieło jest sygnowane. Oprawione zostało w ozdobną ramę z przełomu XIX i XX wieku.