Kraków

Burmistrz nocny, Komisja Zrównoważonej Gospodarki Nocy oraz City Helpers wsparciem dla gości i mieszkańców

Źródło: krakow.pl
Dodano: 17.06.2024
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Share
Udostępnij

Komisja Zrównoważonej Gospodarki Nocy oraz burmistrz nocny, który będzie koordynatorem jej prac, to nowe inicjatywy zapowiedziane przez prezydenta Krakowa, Aleksandra Miszalskiego podczas briefingu 14 czerwca.   

Ich celem będzie wyznaczanie kierunków oraz koordynacja działań związanych z gospodarką nocy dla ochrony dziedzictwa kulturowego Krakowa oraz kształtowania właściwych relacji pomiędzy mieszkańcami, przedsiębiorcami i odwiedzającymi miasto.

Wyzwania i rozwój gospodarki nocy

Gospodarka nocy staje się kluczowym elementem w strategii rozwoju każdego większego miasta, także Krakowa.

Mimo licznych korzyści, rozwój gospodarki nocy wiąże się także z wyzwaniami. Zapewnienie bezpieczeństwa oraz porządku publicznego, rozwój oferty kulturalnej, przemysłów kreatywnych są jednym z priorytetów dla nowo wybranych władz Krakowa.

Aby ta przestrzeń aktywności miasta mogła się rozwijać w sposób zrównoważony i w poszanowaniu interesariuszy rynku, konieczna w tym zakresie jest współpraca z mieszkańcami i lokalnymi przedsiębiorcami.

Komisja i burmistrz nocny

Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski zapowiedział, że prace komisji i burmistrza powinny odbywać się na dwóch płaszczyznach: regulacyjnej i kontrolnej, wynikającej z obowiązujących przepisów prawa oraz konsultacyjnej i partycypacyjnej, która przy szerokim udziale mieszkańców, przedsiębiorców i administracji publicznej, będzie prowadzić do uzgodnienia i wdrożenia wspólnych stanowisk, mających na celu zrównoważenie gospodarki nocy.

Zainteresowani udziałem w pracach komisji proszeni są o wypełnienie formularza i odesłanie go na adres e-mail: komisja.nocy@um.krakow.pl do 28 czerwca.

W skład komisji będą wchodzić przedstawiciele administracji publicznej miasta, w tym przedstawiciele Rady Miasta Krakowa, Rad Dzielnic, przedstawiciele odpowiednich wydziałów i służb, przedstawiciele stowarzyszeń przedsiębiorców, ale również przedstawiciele strony społecznej zrzeszeni w NGO oraz grupy nieformalne.

Prezydent Aleksander Miszalski zapowiedział, że w przyszłym tygodniu zostanie ogłoszony konkurs na stanowisko burmistrza nocnego i cały proces powinien potrwać maksymalnie do miesiąca, tak aby najpóźniej w połowie lipca zostało opublikowane zarządzenie prezydenta, w którym zostanie ogłoszony skład Komisji.

Turystyfikacja, a poziom zadowolenia mieszkańców

Zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur zwrócił uwagę na tzw. indeks irytacji Doxeya. Wskaźnik ten przekazuje wiedzę, jak mieszkańcy odbierają rosnącą turystyfikację. W ostatnie przedpandemiczne wakacje Kraków przeprowadził szerokie badania opinii wśród mieszkańców i działające tu firmy wykorzystując właśnie ten indeks.

– Wyniki odpowiadają temu, co zgłaszają nam krakowianie. Im dalej od centrum, tym większa jest euforia i apatia, czyli zadowolenie lub obojętność dla coraz większej liczby turystów w Krakowie. Ale mamy tu wyjątek – im bliżej centrum, a w szczególności w Starym Mieście, tym większy odsetek tych, którzy wykazują irytację. Nie możemy przechodzić koło tych emocji obojętnie – mówił Stanisław Mazur.

City Helpers po raz czwarty wspierają mieszkańców i gości

Konkretną reakcją na te emocje jest projekt City Helpers. Podczas dzisiejszego briefingu została zainaugurowana także kolejna edycja programu City Helpers. Jest to projekt, który już od kilku lat przynosi realne korzyści naszemu miastu i przede wszystkim jego mieszkańcom. To oni zyskują na tym, że krakowscy pomocnicy zwracają uwagę na pewne zachowania turystów.

– Służby w terenie potwierdziły, że zdarzają się sytuacje, w których właśnie taka usługa o charakterze nierepresyjnym jest pożądana i mile widziana. Wzorem wielu europejskich miast właśnie tak chcemy do tego podchodzić. Czasami trzeba komuś zwrócić uwagę na zasady, czasami zaś komuś pomóc – trafić do tramwaju czy wykonać telefon do bliskiej osoby. Korzysta na tym wspólne poczucie bezpieczeństwa i dobre emocje związane z pobytem w Krakowie – uzupełnił Stanisław Mazur

W tym roku miejscy pomocnicy, czyli 25 osób, będą obecni na ulicach miasta od 15 czerwca do 1 września. Podobnie jak w roku ubiegłym, dyżury pełnią w dni powszednie od godz. 13.00 do 21.00, a w weekendy do godz. 1.00 w nocy.

City helpers to projekt realizowany pod szyldem akcji Respect Kraków, której celem jest budowanie wizerunku Krakowa jako miasta przyjaznego i otwartego, a jednocześnie Kraków przypomina o podstawowych zasadach, takich jak szanowanie ciszy nocnej, niezaśmiecanie miasta oraz niespożywanie alkoholu w miejscach publicznych.

Ulotka „Respect Kraków” [pdf].

Helpersi zwracają uwagę nie tylko na niewłaściwe zachowania w centrum miasta, ale także udzielają informacji gościom oraz zachęcają do odkrywania mniej znanych atrakcji Krakowa.

Warto wspomnieć, że miejscy pomocnicy udzielają także pierwszej pomocy w przypadku urazów, potłuczeń, a także zasłabnięć. Dzięki szkoleniom przeprowadzonym przez fundację „Ratuj życie” byli przygotowani na użycie defibrylatora. Fundacja „Ratuj życie” w ramach współpracy przy tym projekcie przekazała bezpłatnie dwa defibrylatory. Fundacja także szkoli helpersów z zasad udzielania pierwszej pomocy. W tym roku również Zarząd Transportu Publicznego na ich potrzeby udostępnił dwa rowery cargo.

Nowością w projekcie jest także gadżet w postaci opon ciszy, które zakładane są na kółka walizki, aby mogła poruszać się ciszej po wybrukowanych chodnikach. Te opony będą rozdawane przez helpersów na terenie miasta.

City Helpers swobodnie posługują się językami obcymi, ale dodatkowo w tym roku helpersi otrzymali do użytku elektroniczne translatory firmy Vasco, co umożliwi im komunikację aż w 108 językach. To znacząco ułatwi współpracę z turystami z całego świata i pozwoli na szybsze oraz bardziej efektywne udzielanie pomocy.

Grzegorz Soszyński, prezes Stowarzyszenia Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, przedstawiając na briefingu kolejną edycję tego projektu, mówił że życzyłby sobie, „aby wszyscy mieszkańcy poczuli się helpersami, pomagając turystom, ale by także zwracali uwagę na ich niewłaściwe zachowania”.

Podsumowanie ubiegłorocznej pracy helpersów

W 2023 roku w ciągu ponad dwóch miesięcy pracy, miejscy pomocnicy podjęli prawie 13 tys. działań. Odnotowano 956 spraw dotyczących zakłócania porządku, w tym 75 to wspólne interwencje ze Strażą Miejską Miasta Krakowa, która udostępniła na potrzeby projektu specjalny numer telefonu oraz wcześniej przeszkoliła zespół City Helpers. Odnotowane incydenty dotyczyły przede wszystkim niedozwolonych w przestrzeni publicznej zachowań oraz zakłócania ciszy nocnej. City Helpersi udzielili także pomocy 587 osobom. Dzięki szkoleniom przeprowadzonym przez fundację „Ratuj życie” byli przygotowani aby przeprowadzić akcję przy użyciu defibrylatora.

Wiedza dotycząca funkcjonowania parków kulturowych Stare Miasto oraz Kazimierz ze Stradomiem pozwoliła miejskim pomocnikom zatroszczyć się o historyczne centrum Krakowa. W czasie swojej pracy dbali o przestrzeganie zasad parków kulturowych – kontrolowali liczbę i rozmieszczenie reklam w postaci tzw. potykaczy oraz monitorowali zabronione działania. W sumie podjęli 3492 aktywności w tym zakresie. Odwiedzający Kraków goście zwracali się do City Helpers z licznymi pytaniami, które dotyczyły atrakcji w mieście, w tym odbywających się wydarzeń i festiwali. Odwiedzający miasto zwracali się również z prośbami o polecenie lokalnych restauracji i rekomendacje dotyczące specjałów krakowskiej kuchni. Sporo pytań dotyczyło także komunikacji miejskiej oraz siatki połączeń w Krakowie. W gorące, wakacyjne dni liczna rzesza odwiedzających prosiła o polecenie terenów zielonych i kąpielisk. W sumie City Helpers zanotowali 7855 działań związanych z udzielaniem informacji.

Projekt realizowany jest przez Wydział ds. Turystyki UMK we współpracy ze Stowarzyszeniem Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa.

Koszt działania City Helpers to około 450 000 zł rocznie ze składki Krakowa.

Czytaj także:

Share
Udostępnij

Nasi partnerzy