Reklama

Kraków

Najpiękniejsze Piosenki: Maria Koterbska

Źródło: krakow.pl
Dodano: 17.01.2024
Zdjęcie: Materiały prasowe / krakow.pl
Zdjęcie: Materiały prasowe / krakow.pl
Share
Udostępnij

Największe przeboje Marii Koterbskiej, na scenie Nowohuckiego Centrum Kultury, przypomną w styczniu, w ramach cyklu Najpiękniejsze Piosenki, Iwona Loranc i Piotr Kominek. Artyści zainspirowani muzycznym bogactwem polskiej piosenki z lat 50. i 60., zapraszają na nową odsłonę kultowych piosenek z repertuaru prawdziwej damy polskiej piosenki.

Podczas koncertu zaplanowanego na czwartek, 18 stycznia o godz. 18.00 na Scenie NCK usłyszymy m.in. „Augustowskie noce”, „Karuzela”, „Parasolki”, „Brzydula”, które dzięki oryginalnym współczesnym aranżacjom, oscylującym między wzruszającymi balladami, a tanecznymi rytmami, zyskały nową jakość.

Maria Koterbska (ur. 13.07.1924 – zm. 18.01.2021) – polska piosenkarka, określana mianem „królowej polskiego swingu”, szczególnie popularna w latach 50. i 60. XX wieku, kiedy cała Polska nuciła jej największe przeboje – „Serduszko puka w rytmie cza-cza”, „Augustowskie noce”, „Karuzela” czy „Parasolki”. Szkołę średnią ukończyła w Bielsku, gdzie zadebiutowała i gdzie poślubiła Jana Frankla, z którym spędziła 70 lat małżeńskiego życia. Od początku lat 50. występowała w audycji Radia Katowice „Melodie świata”, wystąpiła też w kilku produkcjach filmowych (między innymi: „Skarb”, „Irena do domu”). W 1956 r. związała się z kabaretem literackim „Wagabunda” i jako jego solistka śpiewała w Polsce i Europie. Z formacją tą związane były najwybitniejsze postaci polskiego kabaretu, m.in. Adolf Dymsza, Edward Dziewoński, Bogumił Kobiela czy Kazimierz Rudzki, a w gronie autorów – Julian Tuwim, Stefania Grodzieńska czy Jan Brzechwa. Brała też udział w imprezach estradowych, krajowych i zagranicznych, śpiewała w audycjach radiowych, np. w popularnym „Podwieczorku przy mikrofonie”. Nagrała kilka płyt długogrających. Publiczność ceniła nie tylko nienaganną dykcję Marii Koterbskiej i wokalny profesjonalizm, ale też kochała artystkę za jej czar, styl i wdzięk oraz nie znikający z twarzy uśmiech.

Iwona Loranc – jedna z najwybitniejszych polskich interpretatorek piosenki artystycznej. Zadebiutowała jako wokalistka w „Piwnicy Zamkowej” w Bielsku-Białej, gdzie w 1999 r. usłyszał ją Tomasz Dutkiewicz, dyrektor Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Mimo iż artystka z wykształcenia jest animatorem filmów rysunkowych, przyjęła wówczas zaproponowaną jej rolę piosenkarki w teatralnej adaptacji „Czyż nie dobija się koni?” Horacego Mc Coya. Po tym świetnym debiucie scenicznym Iwona Loranc zaczęła z powodzeniem występować w kraju i za granicą. Zagrała dziesiątki ról teatralnych, w których śpiew i interpretacja utworów muzycznych były wiodącym elementem spektaklu. Współpracowała i współpracuje m.in z Teatrem Polskim w Bielsku-Białej, Teatrem Korez w Katowicach, Teatrem Buffo w Warszawie, Teatrem Małym w Tychach, Teatrem Komedia w Warszawie, a także zespołem TRICOLOR. Bierze udział w koncertach projektu „KLUB 27” z Artis Symphony Orchestra pod batutą Jean-Claude Hauptmanna. Współpracuje także jako wokalistka z wieloma znakomitymi muzykami: Miłoszem Wośko, Piotrem Kominkiem, Dawidem Troczewskim, Wojciechem Stawińskim, Janem Stachurą, Krzysztofem Maciejowskim, Zbigniewem Wromblem, Grzegorzem Tomczakiem. Otrzymała wiele prestiżowych nagród: GRAND PRIX Festiwali – PPA Przegląd Piosenki Aktorskiej (Wrocław), Studencki Festiwal Piosenki (Kraków), Festiwal Piosenki Artystycznej (Rybnik), Festiwal Piosenki Poetyckiej w Oleśnie, Festiwal Piostur Gorol Song w Andrychowie. W 2022 r. otrzymała prestiżową Nagrodę Prezydenta Miasta Bielska – Białej „Ikar”, w Dziedzinie Kultury. Piosenka „Szukałem Cię wśród jabłek”, którą zaśpiewała w duecie z Grzegorzem Tomczakiem, wspięła się na 1. miejsce Listy Przebojów Trójki. Reprezentowała polską kulturę w koncercie opartym na muzyce Fryderyka Chopina na Targach Expo w Szanghaju w 2010 r. Ukazało się 9 płyt z wykonaniami Iwony Loranc.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy