Reklama

Kraj

Premier o Via Carpatii: to nowe możliwości i nowe miejsca pracy

Renata Chrzanowska/PAP
Dodano: 21.06.2021
54628_premier
Share
Udostępnij
Od takich dróg zaczyna się przyciąganie nowych inwestycji; Via Carpatia jest po to, żeby tworzyć nowe miejsca pracy – mówił premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty na placu budowy drogi ekspresowej S19 Via Carpatia, która będzie główną trasą północ-południe.

"Ta jedna droga będzie powodowała, że pojawią się tu nowe możliwości, będzie prowadzić do dziesiątków tysięcy nowych polskich firm" – mówił Morawiecki w Niedrzwicy Dużej (Lubelskie), gdzie, wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem, w poniedziałek wizytował budowę nowej trasy.
 
Premier przypomniał, że trasa ta będzie przebiegała przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie, i będzie miała w sumie ok. 700 km długości. Jego zdaniem właśnie od takich dróg zaczyna się przyciąganie nowych inwestycji, nowych inwestorów, a dla polskich rodzin będzie to oznaczało nowe miejsca pracy.
 
"Via Carpatia jest po to, żeby tworzyć nowe miejsca pracy na całej długości 700 km, od północnej granicy Polski do południowej" – powiedział szef rządu. „Jedna droga, tysiące możliwości" – dodał Morawiecki.
 
Według premiera S19, to „życiodajna droga”. Jak tłumaczył, setki nowych inwestycji wokół tej drogi oznacza, że w okolicy będzie można znaleźć nie tylko miejsce do życia, ale i nowe, wysokopłatne miejsca pracy. "To jest nasz model rozwoju gospodarczego, na który zdecydowanie stawiamy" – powiedział Morawiecki.
 
Część Via Carpatia biegnącej przez Lubelszczyznę to, jak przypomniał premier, 42-kilometrowa droga od Lublina do Kraśnika, która zostanie według niego otwarta do końca tego roku, "a być może trochę wcześniej".
 
Jak dodał, dzięki S19 „Bałtowie szybko dotrą na Bałkany, a mieszkańcy Bałkanów spokojnie będą jeździć nad Bałtyk”.
 
Morawiecki powiedział, że poprzez realizację wielkich inwestycji infrastrukturalnych, oraz wsparcie dla przedsiębiorców i innowacji powstanie przestrzeń do „repatriacji kapitału poprzez ekspansję i internacjonalizację polskich przedsiębiorstw i poprzez eksport”. Jak podkreślił, takie możliwości daje Polski Ład, który w jego ocenie jest logicznym i uporządkowanym programem.
 
Premier dodał, że droga na osi północ-południe, wraz z drogami gminnymi, powiatowymi i krajowymi, tworzą razem logiczną infrastrukturę, dzięki której Polska jest jednym z krajów, które najsprawniej pozyskują inwestycje typu greenfield.
 
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że obecnie w Polsce realizowanych jest 112 inwestycji na sieci dróg krajowych o łącznej długości przekraczającej 1 tys. 400 km. "Tyle się dzieje na polskich budowach dróg krajowych" – zaznaczył minister.
 
Adamczyk podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi, że sieć tras szybkiego ruchu w Polsce będzie kompletna do 2030 roku. "Do końca 2030 roku pragniemy zrealizować pełną sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce. Autostrad i dróg ekspresowych" – zapewnił.
 
Minister dodał, że również samorządy gmin realizują inwestycje na ponad 2,4 tys. zadaniach drogowych dzięki rządowemu funduszowi wspierającemu rozwój i przebudowę dróg lokalnych.
 
W Lubelskiem Via Carpatia liczyć będzie w sumie ok. 200 km. Prace budowlane są prowadzone obecnie na sześciu odcinkach S19 w południowej części województwa od Lublina do granicy z woj. podkarpackim – w sumie powstaje tu ok. 75 km nowej drogi.
 
Kierowcy mogą już korzystać – na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu z ograniczeniami prędkości – z 8-kilometrowego odcinka S19 między węzłami Janów Lubelski Południe a Lasy Janowskie. Jak informowała GDDKIA prace mają tutaj trwać do końca roku. Bardzo zaawansowane są prace na obwodnicy Janowa Lubelskiego (ok. 7 km), które to miasto jest tzw. „wąskim gardłem” na trasie z Lublina do Rzeszowa. Trasa ma być niebawem oddana do użytku.
 
Na przełomie III i IV kwartału tego roku mają się zakończyć prace na 12-kilometrowym odcinku S19 między Lublinem a Niedrzwicą Dużą. W IV kwartale tego roku ma być już gotowa 10-kilometrowa obwodnica Kraśnika w ciągu S19. Natomiast zakończenie prac na 20-kilometrowym odcinku między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem jest planowane w II kwartale przyszłego roku.
 
W lutym została podpisana umowa dotycząca zaprojektowania i budowy ok. 24 km trasy S19 na odcinku Lublin-Lubartów. To najbardziej obciążony fragment drogi nr 19 w Lubelskiem, dziennie przejeżdża tędy 25-30 tys. pojazdów, a w miejscowości Niemce niemal codziennie z tego powodu tworzą się zatory.
 
Kolejne sześć odcinków S19 w północnej części woj. lubelskiego (od węzła Lubartów Północ do granicy woj. mazowieckiego) o łącznej długości ok. 82 km są na etapie prac projektowych, trwa obecnie opracowywanie koncepcji programowych nowej trasy. GDDKiA zapowiada, że przetargi na wyłonienie wykonawców tych fragmentów S19 planuje ogłosić w tym roku. W przypadku obwodnic Kocka i Międzyrzeca Podlaskiego, które już funkcjonują jako S19, planowane jest także dobudowanie drugiej jezdni.
 
Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ-południe we wschodniej części Polski i stanowić część międzynarodowej trasy Via Carpatia, łączącej Europę Północną i Południową. Trasa ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Szlak ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy