Reklama

Dom

Perfekcyjny podjazd – o czym trzeba pomyśleć

Źródło: Polbruk / Kruszywa Puterla
Dodano: 09.08.2024
podjazd
podjazd
Share
Udostępnij

Trwały, dobrze oświetlony, bezpieczny, przyjazny dla środowiska – to cechy idealnego podjazdu. Sprawdź inspiracje Polbruk na aranżację podjazdu i innych nawierzchni dostępne w Centrum Kamienia Drogowego i Budowlanego „Kruszywa Puterla”


Wygląd i sposób budowy podjazdu zależy od tego, jaką powierzchnią działki dysponujemy i jak chcemy ją zagospodarować. Dawniej zwłaszcza przy pałacach i rezydencjach szlacheckich był on, oprócz ogrodzenia i ogrodu, miernikiem zamożności właściciela posesji. Dziś przy domach podjazdy są dość krótkie z uwagi na ograniczoną wielkość działek budowlanych. Zwykle sprowadzają się do krótkiego ciągu pieszo-jezdnego od bramy otaczającej posesję do garażu. Najczęściej ze względu na łatwość układania i trwałość materiału są one wykonywane z płyt lub kostek betonowych. Podpowiemy, jak wybudować trwały i bezpieczny podjazd, który posiada niepowtarzalny charakter.

Grubość znaczy trwałość


Najważniejszym aspektem, na jaki musimy zwrócić uwagę przy budowie podjazdów, jest trwałość elementów, z których zostanie on zbudowany oraz łatwość ich demontażu w przypadku uszkodzenia. W tej rywalizacji wśród materiałów budowlanych zdecydowanie wygrywają płyty i kostki betonowe. Są to materiały trwałe, łatwe w eksploatacji i możliwe do szybkiej wymiany w razie potrzeby naprawy nawierzchni. Pamiętajmy jednak, że w przypadku budowy podjazdu musimy dobrać takie kostki betonowe lub płyty, które wytrzymają poruszanie się pojazdów o określonej masie. Nawierzchnia z elementów betonowych o grubości 6 cm może być wykorzystana do budowy podjazdów, po których będą poruszać się samochody osobowe i dostawcze o masie nieprzekraczającej 3,5 tony. W przypadku, gdy w naszym garażu będzie parkował cięższy sprzęt, należy dobrać elementy o grubości co najmniej 8 cm.

Jednym z najbardziej wytrzymałych rozwiązań, które proponujemy, jest płyta Polbruk Magna. Posiada ona dwie grubości: 8 i 10 cm. Świetnie nadaje się do budowy podjazdów przy domach w stylu nowoczesnym ze względu na prostokątny kształt i kolorystykę. Często przy budowie podjazdów używane są nasze produkty z gamy ekologicznych Polbruk Meba czy Greengo. Prawidłowy dobór materiałów przy poprawnym projekcie i montażu nawierzchni powinien zagwarantować, że nasz podjazd pozostanie w nienagannym stanie przez długie lata.


Podgrzewany i dobrze oświetlony – znaczy bezpieczny

Przy budowie podjazdu istotne są również inne kwestie. W naszej strefie klimatycznej ze względów bezpieczeństwa warto zainwestować w podgrzewanie podjazdu. Jest to szczególnie istotne zimą, gdy może zrobić się na nim ślisko na skutek zamarzania opadów atmosferycznych. Dla podjazdów krótkich i o małym nachyleniu zwykle stosuje się maty lub kable grzejne układane na szerokość rozstawu kół samochodu. W przypadku tych długich i o dużym stopniu nachylenia oraz natężeniu ruchu specjaliści zalecają ułożenie systemu na całej powierzchni. Zastosowanie rozwiązań anty-oblodzeniowych wpływa również pozytywnie na trwałość i wygląd nawierzchni betonowej, gdyż wyklucza stosowanie agresywnych środków do rozpuszczania lodu i śniegu. W dłuższym okresie mogą one prowadzić do degradacji materiałów budowlanych. Przy podjazdach o dużym spadku i powierzchni warto zainwestować w odwodnienia liniowe (podgrzewane), do których spływa nadmiar wody. Dobre zabezpieczenie przed zimowymi warunkami atmosferycznymi to jednak nie wszystko.

Podjazd powinien być również prawidłowo i gustownie oświetlony, żeby poruszanie po nim nie stanowiło problemu nocą. W tym celu w nawierzchni można zamontować oprawy najazdowe lub na przykład podświetlić obrzeża za pomocą linii LED RGB przystosowanych do pracy w warunkach zewnętrznych. Do montażu linii LED doskonale nadaje się na przykład obrzeże Flesz w kształcie odwróconej litery „L”. Pasek montowany jest pod „daszkiem”, co sprawia że światło delikatnie podświetla nawierzchnię, dzięki czemu podjazd  wygląda bardzo elegancko i przede wszystkim jest bardziej bezpieczny dla użytkowników. Innym sposobem oświetlenia są średnio wysokie słupki świetlne zlokalizowane po obu stronach podjazdu. Trwałość i bezpieczeństwo to nie jedyne aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy budowie podjazdu. Duże znaczenie ma także jego styl, który musi współgrać z resztą otoczenia.


Odnajdź swój styl

Dostępność możliwych rozwiązań estetycznych jest bardzo szeroka, gdyż liczba kostek i płyt betonowych o grubości równej lub wyższej 6 cm jest bardzo duża. Wśród nich znajdziemy nawierzchnie pasujące do prawie każdego stylu domu i ogrodu. Do zastosowań w domach i ogrodach zaprojektowanych w stylu nowoczesnym, gdzie po podjeździe będą poruszać się cięższe pojazdy, polecamy płyty Polbruk Magna w kolorze stali kortenowskiej, nerino lub alpen. Przy ciągach technicznych do zabudowań gospodarczych sprawdzą się z kolei Polbruk Meba, Greengo czy Tetka. Jeśli architektura otoczenia naszego domu nawiązuje do stylu rustykalnego lub śródziemnomorskiego, to elegancko w tej aranżacji będzie prezentowała się PetraNapoli czy Trento. Z kolei gdy po naszym podjeździe będą poruszać się wyłącznie samochody do 3,5 tony, to ilość wzorów, kształtów i barw kostek oraz płyt o grubości 6 cm jest tak duża, że w zasadzie jedynymi ograniczeniami są tylko nasza wyobraźnia i wyczucie smaku.


Płyta ażurowa – trwałość, wytrzymałość, modna szarość, a pomiędzy nią pola powierzchni bioaktywnej

Ażurowa płyta nawierzchniowa to rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy cenią zieleń w swoim otoczeniu. Polbruk Greengo to ciekawy pomysł na zieloną przestrzeń na podjazdach i miejscach parkingowych, zarówno w otoczeniu domu, jak i w pobliżu biurowca czy sklepu. Atutem płyty Greengo jest jej kolorystyka utrzymana w modnej skali szarości, bardzo popularnej we współczesnej architekturze krajobrazu. Dostępne są elementy w kolorach szarym i grafitowym. Dzięki swojemu ażurowemu, geometrycznemu wyglądowi i niemal ascetycznej prostocie nadają one nawierzchni nowoczesnego charakteru.  Każda płyta o wymiarach 40×40 cm posiada otwory (są one połączone prostymi bądź lekko falującymi liniami). To właśnie w nich można posiać trawę. Taki mariaż betonu z roślinnością sprawi, że osiągniemy pożądany w nowoczesnej architekturze kontrast szarej nawierzchni z żywą zielenią.

Ponadto dzięki zasianiu trawy w otworach uzyskamy powierzchnię bioaktywną, co jest zgodne z proekologicznymi trendami w aranżacji przestrzeni. Alternatywnym rozwiązaniem jest wypełnienie otworów bardzo drobnym grysem. Najlepiej dobrać ten nieco różniący się kolorem od barwy kostki. Pozwoli to uzyskać ciekawy efekt estetyczny. Greengo sprawdzi się również w sytuacji, kiedy na przydomowym trawniku chcemy po prostu wytyczyć dwa pasy, po których będziemy poruszać się samochodem w drodze do garażu czy wiaty.

Z Polbruk Greengo można układać duże powierzchnie parkingowe lub place. O szerokich możliwościach zastosowania płyty Greengo decyduje jej grubość wynosząca 8 cm. Ten parametr techniczny pozwala na układanie nawierzchni, po których mogą przemieszczać się pojazdy o wadze powyżej 3,5 tony, czyli również samochody ciężarowe.

Niezależnie od tego, w jakim miejscu ją zastosujemy, Greengo jest płytą przyjazną środowisku ze względu na swój ażurowy design. Poprzez otwory woda deszczowa przenika do wnętrza gleby. Pozwala to na jej prawidłowe nawodnienie oraz naturalne odprowadzenie opadów do gruntu, co zapobiega utrzymywaniu się wody na nawierzchni.

Przygotowanie podłoża kluczowe dla trwałości podjazdu

Pamiętajmy o tym, by rodzaj nawierzchni wybierać mądrze i dostosować go do przestrzeni, którą dysponujemy. Tylko od tego zależy, czy nasz podjazd będzie stanowił wizytówkę posesji przez długie lata.

Zanim zaczniemy układać warstwę wierzchnią podjazdu, kluczowe jest właściwe przygotowanie podłoża. Czym teren bardziej grząski, tym warstwa podłoża zazwyczaj będzie grubsza. Standardowa technologia przygotowania podłoża obejmuje usunięcie trawy i warstwy gruntu (ziemi) adekwatnie do warunków i ciężaru pojazdów, które parkować będą na parkingu czy podjeździe. Na podłoże zazwyczaj składa się warstwa piachu, grubego i drobniejszego kamienia typu kliniec ubitych mechanicznie zagęszczarką oraz warstwa drobnego grysu, na którym po wyrównaniu i wypoziomowaniu układane są dopiero kostka lub płyty. W kwestii doboru kamienia najlepiej skontaktować się z doradcami w firmie „Kruszywa Puterla”, którzy podpowiedzą który materiał wybrać na poszczególne etapy przygotowania podłoża pod drogę czy podjazd, oraz skoordynują optymalnie terminy dostaw na poszczególne etapy prac budowlanych.

Po więcej informacji na temat produktów firmy Polbruk oraz innych materiałów na tarasy, do ogrodów, na podjazdy i ogrodzenia zapraszamy do Centrum Kamienia Drogowego i Budowlanego „Kruszywa Puterla” mieszczącego się w Rzeszowie przy Alei Wyzwolenia 10. Tel. +48 694 614 861 , https://kruszywaputerla.pl/ , e-mail: piotr.puterla@wp.pl

W ofercie firmy „Kruszywa Puterla” znajdą Państwo szeroki asortyment kostki brukowej i granitowej, kamień murowy, materiały budowlane, grysy, kamienie ozdobne do ogrodów i dekoracji w różnorodnych formach i kolorach, kruszywa budowlane, otaczaki, skały, zwiry i piasek w atrakcyjnych cenach. Dysponujemy własnym taborem dostosowanym do potrzeb każdego klienta. Nasi doradcy służą fachową pomocą i profesjonalną poradą od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-17.00 oraz w soboty w godz. 8.00-13.30. Zapraszamy.

Foto. Polbruk

Czytaj także:

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy