Zyskujemy szansę, aby jeszcze lepiej współdziałać na rzecz innowacyjności regionu, jego gospodarki i podnoszenia poziomu przyszłych kadr – powiedział marszałek Władysław Ortyl podczas czasie uroczystego podpisania deklaracji przystąpienia do Podkarpackiej Rady Rektorów Szkół Wyższych. Sygnatariuszom towarzyszyła również Anna Huk, członek Zarządu.
Rada została powołania z inicjatywy marszałka Władysława Ortyla. Dziś w Podkarpackim Centrum Innowacji w Rzeszowie piętnastu rektorów oraz przedstawicieli szkół wyższych z regionu złożyło podpisy pod dokumentem powołującym do życia ten nowy instrument współdziałania na rzecz szkolnictwa wyższego.
Podkarpacka Rada Rektorów Szkół Wyższych będzie forum współpracy, wymiany doświadczeń i dobrych praktyk oraz wspólnego działania na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego i współpracy z pracodawcami oraz instytucjami rynku pracy w regionie. Rada Rektorów skupia przedstawicieli większości szkół wyższych funkcjonujących w regionie, samoistnych i filialnych, publicznych i niepublicznych.
To podpisanie deklaracji przystąpienia do rady przez Państwa świetnie pokazuje, że wszystkim nam zależy na jeszcze lepszym współdziałaniu i zacieśnieniu kontaktów oraz ich efektach. Wojewódzki Urząd Pracy zdobył pieniądze na podnoszenie kompetencji, promocję, działania doradcze związane z jakością kształcenia na poziomie wyższym. To wszystko sprowadza się do tego, aby lepiej przygotować kadry dla przemysłu, dla gospodarki województwa podkarpackiego – mówił w czasie uroczystości marszałek Władysław Ortyl – Te wymogi Krajowego Planu Odbudowy są takie, że to wszystko musi być obudowane instytucjonalnie, z gremiami doradczymi, z Wojewódzkim Zespołem Koordynacji. Cenimy współpracę z uczelniami, bo wiemy, że te wspólne działania są robione dla potrzeb naszej gospodarki i dla naszego rozwoju społeczno-gospodarczego – podkreślił marszałek.
Celem działania Podkarpackiej Rady Rektorów Szkół Wyższych jest nie tylko integracja środowiska akademickiego, ale także wzmacnianie roli uczelni z regionu w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań oraz budowaniu silnej pozycji Podkarpacia na mapie naukowej Polski i Europy.
Wśród założeń dotyczących kompetencji i zadań rady jest kwestia zaangażowania szkół wyższych w działania wdrażające Zintegrowaną Strategię Umiejętności (ZSU 2030) w obszarze szkolnictwa wyższego. Chodzi także o możliwość nawiązywania współpracy szkół wyższych z kluczowymi pracodawcami regionu, zwłaszcza w obszarze inteligentnych specjalizacji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji (RSI). Współdziałanie z pracodawcami i instytucjami rynku pracy ma pomóc wypracować propozycje modyfikacji programów kształcenia wyższego oraz przyczynić się do pracowania standardu staży i praktyk zawodowych.
W obliczu zmieniających się uwarunkowań gospodarczych i globalnych wyzwań ekonomicznych, mamy niepowtarzalną szansę określić nasze możliwości i wskazać wektory rozwoju. Połączenie możliwości uczelni wyższych z doświadczeniem praktyków, kluczowych pracodawców z regionu, zwłaszcza w zakresie inteligentnych specjalizacji, pozwoli na podwyższenie jakości kształcenia oraz badań naukowych podejmowanych na Podkarpaciu, a to przekłada się na gospodarkę regionu – dodał marszałek Władysław Ortyl.
Podkarpacka Rada Rektorów Szkół Wyższych to jeden z obszarów realizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie projektu finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Projekt ma na celu zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych.
W ramach założeń tego przedsięwzięcia we wszystkich regionach kraju utworzono Wojewódzkie Zespoły Koordynacji (WZK), mające stanowić ciało doradcze dla marszałków województw w kontekście wdrażania, koordynacji i monitorowania Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 (ZSU 2030).
Obszarem działania rady będą inicjatywy przewidziane w ZSU 2030, skierowane zarówno do studentów szkół wyższych, jak i do kadry dydaktycznej uczestniczących instytucji. Rada będzie funkcjonować w sposób autonomiczny, samodzielnie wybierając kierunki i tematy wymagające współpracy.