Od tych wakacji będzie można wreszcie na jednym bilecie podróżować pociągiem Przewozów Regionalnych i autobusami miejskimi. Pozwala na to umowa, którą w tym tygodniu podpisali: marszałek Władysław Ortyl oraz prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc. Zintegrowany Bilet Komunikacji Publicznej będzie wdrażany etapami. Jako pierwsi skorzystają z udogodnienia mieszkańcy dojeżdżający do miasta od Strażowa, Trzciany i Babicy.
Wspólny bilet na różne środki transportu publicznego obowiązuje w wielu polskich miastach i jest najskuteczniejszym sposobem na skłonienie kierowców do przesiadki z samochodów na pociągi i autobusy. Bilet wspólny, który kosztuje tyle co bilet okresowy na autobus, a pozwala także na jazdę pociągami na terenie aglomeracji miejskiej, opłaca się tym, którzy dojeżdżając do pracy sporo płacą za paliwo i tracą nerwy, tkwiąc w korkach.
– Nam chodzi o to, aby ludzie do miasta docierali środkami komunikacji miejskiej, w tym koleją, żeby było mniej samochodów. Nie tyle liczą się koszty, ile stan zdrowia naszych mieszkańców, dlatego podpisuję to porozumienie – mówił podczas spotkania z marszałkiem prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc.
– To kolejny etap poprawiania jakości transportu w naszym województwie – dodał marszałek podkarpacki Władysław Ortyl. – Przedsięwzięcie dotyczy w pierwszej kolejności Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego, ale jest to projekt otwarty i mogą do niego dołączyć inne samorządy. W pierwszym etapie będzie on dotyczył Rzeszowa oraz Boguchwały, Świlczy i Krasnego, tak żeby się przyjrzeć i sprawdzić, jak system działa. Później przystąpimy do kolejnych etapów.
Wspólne działania mają doprowadzić do wdrożenia zintegrowanego elektronicznego biletu w miejskim transporcie autobusowym oraz kolejowym. Po podpisaniu porozumienia przez władze samorządów kolejnym krokiem będzie podpisanie umowy pomiędzy Operatorem przewozów na terenie województwa tj. spółką Przewozy Regionalne a Zarządem Transportu Miejskiego w Rzeszowie. Wspólne bilety będą emitowane przez miasto Rzeszów.
Nowe rozwiązania dla podróżnych cenowo będą bardzo korzystne. Jak poinformowała Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, wspólny bilet ma być tylko o 4 zł droższy dla osoby dorosłej, aniżeli bilet sieciowy, który obowiązuje na linii miejskiej, a studenci będą dopłacać tylko 2 zł do biletu sieciowego.
Podpisana umowa pozwoli na wdrożenie w pierwszej kolejności od wakacji 2017 r. – biletu zintegrowanego na Rzeszowskiej Karcie Miejskiej. Będzie on obowiązywał w miejskich autobusach oraz pociągach Przewozów Regionalnych. Wdrażanie zostało podzielone na dwa etapy:
A) Pierwszy etap – bilet będzie obowiązywał na obszarze ograniczonym stacjami:
Rzeszów Główny – Babica Kolonia (w Boguchwale),
Rzeszów Główny – Trzciana (w Świlczy),
Rzeszów Główny – Strażów (w Krasnem).
B) Drugi etap – (nastąpi po upływie około 6 miesięcy od wdrożenia I etapu). Bilet będzie dotyczył następującego obszaru:
Rzeszów Główny – Czudec,
Rzeszów Główny – Łańcut,
Rzeszów Główny – Sędziszów Małopolski,
Rzeszów Główny – Głogów Małopolski.
Samorząd województwa oraz władze Rzeszowa zadeklarowały również, że od jesieni 2017 r. wdrożony zostanie czasowy bilet w postaci tzw. biletu weekendowego/okazjonalnego, który będzie dedykowany turystom.
ZTM zaproponował także realizację połączeń na podstawie elektronicznej portmonetki – działającej w ramach Rzeszowskiej Karty Miejskiej. Chodzi o bilet jednoprzejazdowy kasowany w formie elektronicznego zapisu na karcie. W celu wdrożenia tego rozwiązania w pojazdach kolejowych wykorzystywanych przez Przewozy Regionalne należy zamontować urządzenia do weryfikacji elektronicznych biletów. UMWP deklaruje, że sukcesywnie będzie wyposażał obsługiwane przez siebie pociągi w elementy systemu elektronicznych kasowników i biletomatów do realizacji tej usługi.
Strony ustaliły również, że w ramach realizowanego projektu zakupu nowych pojazdów kolejowych z RPO WP 2014-2020, systemy ITS w Rzeszowie oraz ITS w pociągach, zostaną zintegrowane w zakresie wymiany informacji pasażerskiej.
Wspólne bilety będzie emitowało miasto Rzeszów, a ich kalkulowana cena będzie niewiele wyższa od ceny obecnych miejskich biletów okresowych (semestralnych, miesięcznych i 5-dniowych) ZTM. Stanowić to powinno zachętę dla osób dotychczas wybierających własne auta, lub innych przewoźników, do zakupu JEDNEGO biletu – dzięki czemu będą mogli przyjechać pociągiem do centrum Rzeszowa i przesiąść się na dowolny miejski autobus.
Rzeszowska Karta Miejska funkcjonująca w Rzeszowie to nowoczesne rozwiązanie w komunikacji zbiorowej. To karta bezstykowa, bardzo inteligentna i o dużym poziomie zabezpieczeń kryptograficznych, taka sama, jakiej używają banki dla kart płatniczych. Do dzisiaj wydano już niemal 50 tys. takich spersonalizowanych dokumentów, które od razu są także np. kartą do bibliotek na terenie miasta i województwa. Posiadacz karty może na niej zapisać uprawnienia do posiadanych ulg, które po uruchomieniu wspólnej usługi transportu z koleją będą respektowane także w pociągach województwa podkarpackiego. To znaczy, że osoby, które w mieście mogą jeździć całkiem za darmo będą tak samo podróżowały w pociągach, pod warunkiem okazania miejskiej karty. Raz wyrobiona karta jest wieloletnim nośnikiem nowych biletów, które można kupić w sklepie internetowym, 38 biletomatach na terenie całego Rzeszowa oraz w 80 biletomatach mobilnych. Możliwe jest także skorzystanie z 6 Punktów Obsługi Podróżnych, tj. na Lisa-Kuli, Grottgera, Targowej, Trembeckiego oraz w galeriach: „Nowy Świat” na Krakowskiej i „Plaza” na Rejtana.
Wspólny bilet to część większego komunikacyjnego projektu. Zarząd województwa złożył już wniosek do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, opiewający na ponad pół miliarda złotych na Miejską Kolej Aglomeracyjną.