Reklama

Biznes

Na S19 Babica-Jawornik aż 30 proc. trasy to estakady

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 27.08.2024
droga1
Share
Udostępnij

S19 od węzła Babica do Jawornika jest jednym z ciekawszych odcinków drogi ekspresowej od kilku lat budowanej w naszym regionie. Aż 30 proc. budowanej trasy stanowią estakady. W poniedziałek postępy prac na odcinku Babica – Jawornik oglądali podkarpaccy dziennikarze.

Najbardziej spektakularne rejony prac to właśnie miejsca, gdzie powstają estakady ES-22, ES-24 i mierząca w najwyższym miejscu 80 m wysokości ES-26. Aktualnie wykonawca buduje drogi dojazdowe do podpór. Ze względu na ukształtowanie tereny drogi te przypominają serpentyny. Różnica poziomów tych dróg przy estakadzie ES-26 sięga 120 metrów. Tak duże utrudnienia terenowe wymuszają na dostawcach mieszanki betonu cementowego zupełnie innej logistyki niż zazwyczaj. Spadki dróg technologicznych sięgające 15% powodują, że betonowozy (tzw. gruszki) nie mogą transportować pełnych ładunków. Ładowność „gruszek” nie przekracza 80% swoich nominalnych możliwości.

Najbardziej spektakularne miejsce usytuowane pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godową

Najbliższe miesiące to przede wszystkim kontynuacja robót ziemnych. Wykonawca zakończył odhumusowanie terenu oraz wycinkę drzew i krzewów. Obecnie  prowadzone są roboty  związane z wykonywaniem wykopów na trasie głównej S19, drodze powiatowej DP1931R oraz na Miejscu Obsługi Podróżnych w miejscowości Jawornik. Kontynuowane są również roboty z zakresu wykonywania robót nasypowych na trasie głównej S19 oraz na łączniku DK19. Wykonawca kontynuuje również prace związane z umacnianiem skarp gwoździami gruntowymi oraz montażem siatki stalowej na skarpach.

W najbardziej spektakularnym miejscu na budowie na estakadzie ES-26, usytuowanej pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa trwają prace związane z wykonywaniem pali wielkośrednicowych, jak również wykonane zostały już pierwsze oczepy fundamentowe. Trwają prace związane z wykonywaniem pali docelowych, deskowaniem i betonowaniem. Estakada w najwyższym miejscu będzie mieć 80 m wysokości.

Kontynuowane są również prace związane z przebudową kolidujących sieci uzbrojenia terenu. W trakcie wykonywania jest kanalizacja deszczowa. Zakończono przebudowę ujęcia wody AQUE.

W najbliższych miesiącach wykonawca planuje zakończyć prace związane z przebudową sieci energetycznych. Kontynuowane będą prace w zakresie wykonywania warstw mrozoochronych oraz podbudowy pomocniczej i zasadniczej. Do końca roku przewidziane jest zakończenie robót związanych z budową pali pod estakady.

Zróżnicowany teren stanowi także wyzwanie pod względem posadowienia estakad. Na tym odcinku wykonywane są pale o średnicy 1,5 m, a najdłuższe z nich osiągają niespotykaną dziś w Polsce głębokość – 42,5 metrów.

Osiem estakad i sześć wiaduktów

W ramach kontraktu zostanie wybudowana droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, dodatkowo z pasem awaryjnym. Powstanie również węzeł zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Wybudowane zostanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa).

Projekt zakłada też budowę obiektów inżynierskich. Będzie to osiem estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa o długości ok. 1,15 km i filarach o wysokości ok. 100 m, sześć wiaduktów oraz trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych).

Powstanie także tymczasowy łącznik z DK19 w miejscowości Jawornik, który jest wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Jednak docelowo droga ekspresowa S19 nie będzie się łączyła z drogą krajową nr 19.

Droga ma mieć długość 11,6 km. Wartość umowy: 1 253 370 000,00 zł. Zaawansowanie robót wynosi ok. 21,5 proc.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy