S19 od węzła Babica do Jawornika jest jednym z ciekawszych odcinków drogi ekspresowej od kilku lat budowanej w naszym regionie. Aż 30 proc. budowanej trasy stanowią estakady. Jedna z nich powstaje właśnie w miejscowości Wyżne.
Najbardziej spektakularne rejony prac to właśnie miejsca, gdzie powstają estakady ES-22, ES-24 i mierząca w najwyższym miejscu 80 m wysokości ES-26 pomiędzy Żarnową i Godową. Aktualnie wykonawca buduje drogi dojazdowe do podpór. Ze względu na ukształtowanie tereny drogi te przypominają serpentyny. Różnica poziomów tych dróg przy estakadzie ES-26 sięga 120 metrów. Tak duże utrudnienia terenowe wymuszają na dostawcach mieszanki betonu cementowego zupełnie innej logistyki niż zazwyczaj. Spadki dróg technologicznych sięgające 15 proc. powodują, że betonowozy (tzw. gruszki) nie mogą transportować pełnych ładunków. Ładowność „gruszek” nie przekracza 80 proc. swoich nominalnych możliwości.
Estakada w najwyższym miejscu będzie mieć 80 m wysokości
Zróżnicowany teren stanowi także wyzwanie pod względem posadowienia estakad. Na tym odcinku wykonywane są pale o średnicy 1,5 m, a najdłuższe z nich osiągają niespotykaną dziś w Polsce głębokość – 42,5 metrów.
Aktualnie na budowie kontynuowane są prace związane z wykonywaniem wykopów i nasypów. Wykonywany był geomaterac na kolumnach betonowych (FDC) stanowiących wzmocnienie podłoża pod nasyp bezpośrednio za estakadą ES13, która stanowić będzie przeprawę S19 nad rzeką Wisłok oraz drogą powiatowa w miejscowości Wyżne. Kontynuowano także zbrojenie i betonowanie fundamentów oraz podpór obiektu. Usuwane są kolizje wodociągowe i teletechniczne. Trwają prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem fundamentów pod estakady oraz wykonywaniem pali wielkośrednicowych pod podpory.
S19 Babica – Jawornik ma długość 11,6 km. Wykonawcą drogi jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość inwestycji 1,25 mld zł.