- 14 marca 2025 r. agencja ratingowa Fitch ogłosiła decyzję o utrzymaniu oceny ratingowej Polski na poziomie A-/F1 odpowiednio dla długo- i krótkoterminowych zobowiązań w walucie zagranicznej oraz A-/F1 odpowiednio dla długo- i krótkoterminowych zobowiązań w walucie krajowej.
- Perspektywa ratingu pozostaje na poziomie stabilnym.
Wg agencji potwierdzeniem obecnego ratingu Polski jest duża, zróżnicowana i odporna gospodarka, osiągnięcia w zakresie solidnej polityki makroekonomicznej opartej na członkostwie w UE, solidne finanse zewnętrzne oraz wyższa i stabilniejsza niż w innych krajach baza dochodów budżetowych.
Te czynniki są równoważone większym deficytem budżetowym, niższym (choć rosnącym) poziomem dochodów i słabszymi wskaźnikami zarządzania. Fitch szacuje, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrósł do 6,2% PKB (z 5,3% w 2023 r.). Wydatki wojskowe wzrosły z 2% PKB w 2021 r. do około 4% w 2024 r., najwyższego poziomu w Europie, zgodnie z danymi NATO.
Fitch prognozuje redukcję deficytu fiskalnego do 5,0% do 2026 r. a następnie do 3,7% do 2028 r. Agencja prognozuje, że dług publiczny/PKB ustabilizuje się na poziomie 64% w 2028 r., a następnie będzie stopniowo spadał.
Agencja prognozuje roczny wzrost gospodarczy na poziomie 3,1% zarówno w 2025 r., jak i 2026 r. (zrewidowany w dół), ponieważ wpływ taryf USA na perspektywy wzrostu w strefie euro zostanie w dużej mierze złagodzony przez konsumpcję krajową i fundusze UE.
Perspektywy ratingu
Czynniki, które mogą wpłynąć na podniesienie oceny ratingowej to konsolidacja fiskalna w średnim okresie prowadząca do zdecydowanego spadku relacji długu publicznego do PKB; istotny wzrost efektywności funkcjonowania systemu politycznego, odzwierciedlający trwałe łagodzenie polaryzacji politycznej lub poprawę ram polityki i praworządności; utrzymujący się wyższy wzrost PKB, prowadzący do szybszego zbliżania się dochodów do mediany kategorii „A”, wspierany polityką, która nie prowadzi do nierównowagi makroekonomicznej, fiskalnej ani zewnętrznej.
Obniżenie ratingu jest możliwe w przypadku braku konsolidacji finansów publicznych zmniejszającego wiarę w zdolność rządu do stabilizacji długu publicznego w średnim okresie na poziomie zbliżonym do pozostałych; istotnie niższe perspektywy wzrostu w średnim okresie, na przykład z powodu erozji konkurencyjności lub przedłużającą się słabość gospodarczą partnerów handlowych.