Reklama

Biznes

Blisko 90 proc. badanych zetknęło się z próbą oszustwa – mBank wprowadza natychmiastową blokadę transakcji

PAP MediaRoom
Dodano: 12.12.2025
Fot. PAP - kadr z filmu
Fot. PAP - kadr z filmu
Share
Udostępnij

Włącz blokadę transakcji – to nowa funkcja, którą mBank wprowadza w swojej aplikacji mobilnej. Pozwoli ona zablokować przelewy, płatności blikiem i kartą oraz wypłaty gotówki bez utraty dostępu do konta. Zaplanowane transakcje zrealizują się zgodnie z harmonogramem.

https://r.dcs.redcdn.pl/webcache/pap-embed/iframe/IPb2nt0q.html

Badanie „Świadomość społeczna oraz skala występowania różnych metod oszustw”, które przeprowadziła na zlecenie mBanku agencja ARC Rynek i Opinie, wskazało, że 87 proc. badanych miało styczność z próbami wyłudzenia pieniędzy, a 11 proc. realnie straciło środki – najczęściej do 500 zł, choć u 22 proc. straty przekroczyły 2 tys. zł. 

Krzysztof Dąbrowski, wiceprezes ds. operacji i IT w mBanku, podkreśla, że edukacja z cyberzagrożeń jest jednym z kluczowych elementów działania banku. 

„W mBanku konsekwentnie uczymy bezpiecznego korzystania z bankowości i nie zwalniamy tempa. >>Włącz blokadę transakcji<< to realna przewaga dla klienta, bo w sytuacji, kiedy pojawia się cień wątpliwości, można natychmiast zablokować transakcje, a jednocześnie zachować pełną widoczność rachunku i kontakt z bankiem. Technologia ma dawać sprawczość wtedy, kiedy liczą się sekundy” – wskazuje Krzysztof Dąbrowski.

Z badania ARC wynika, że 57 proc. Polaków najbardziej ufa bankom – to więcej niż policji (44 proc.). Jarosław Górski, dyrektor departamentu bezpieczeństwa w mBanku, podkreślił, że to zaufanie zobowiązuje. 

„Czujemy tę odpowiedzialność i działamy realnie – od lat dajemy klientom konkretne porady i narzędzia. Dziś w aplikacji mBanku można zastrzec dokument tożsamości, tymczasowo zablokować kartę, kontrolować limity przelewów, blika i kart, odłączyć aplikację od rachunku czy zablokować dostęp do infolinii. Wprowadziliśmy też mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika banku, aby łatwo odróżnić oszusta od konsultanta oraz edukację kontekstową – jeśli operacja budzi wątpliwości, system ostrzega i tłumaczy zanim klient ją autoryzuje” – wylicza Jarosław Górski. 

Prawie połowa ankietowanych (49 proc.) pamięta konkretną sytuację związaną z próbą oszustwa, a kolejne 25 proc. deklaruje, że takich sytuacji było kilka i trudno wskazać jedną. Co czwarty respondent, który zetknął się z próbami oszustwa, nie pamięta szczegółów. Emocje towarzyszące takim zdarzeniom są w większości negatywne: złość/irytacja (43 proc.), zdenerwowanie (39 proc.), często pojawia się też zaskoczenie (32 proc.) i strach/lęk (22 proc.). Rzadziej wskazywane są poczucie winy (8 proc.) czy wstyd (6 proc.). Tylko 24 proc. badanych mówi o spokoju i opanowaniu. 

Psycholożka Dorota Minta wskazuje, że oszuści wykorzystują presję czasu, autorytet, strach i nagłą ekscytację. 

„Kiedy emocje rosną, spada uważność i szybciej sięgamy po uproszczone decyzje – mniej sprawdzamy, bardziej wierzymy w >>pilne<< potrzeby i prośby. Najskuteczniejsza obrona zaczyna się od odzyskania chwili na myślenie. W praktyce: nie ulegaj prośbom i zachętom zbyt szybko, nie podawaj haseł i danych, sprawdź wiarygodność i tożsamość instytucji innym kanałem, a jeśli cokolwiek budzi wątpliwości – zatrzymaj możliwość transakcji. To prosty ruch, który przywraca kontrolę i redukuje napięcie. A powtarzalna, mądra edukacja buduje odporność na manipulację” – podkreśla Dorota Minta.

Zdaniem Magdaleny Korony, ekspertki ds. cyberbezpieczeństwa w mBanku, wprowadzenie funkcji „Włącz blokadę transakcji” to kolejny krok w budowaniu odporności klientów na cyberzagrożenia, ale nie ostatni. 

„Cyberprzestępcy zmieniają metody, dlatego my nie zwalniamy tempa. Naszym celem jest, by klienci czuli się bezpiecznie i mieli narzędzia, które dają im kontrolę w każdej sytuacji” – wskazuje Magdalena Korona.

Przedstawiciele mBanku podkreślają, że bezpieczeństwo od lat jest jednym z filarów jego strategii. Bank od 2015 r. regularnie prezentuje kampanie edukacyjne, które stały się źródłem wiedzy dla milionów Polaków. W swoich ostatnich kampaniach pod hasłem „Kurs samoobrony przez cyberoszustami” mBank koncentruje się na stosowanych przez przestępców technikach manipulacji. 

Z inicjatywy mBanku w 2023 r. powstał „Jazgot” – serial audio, napisany na zlecenie banku przez polskich pisarzy, który obnaża metody działania oszustów. Obok ostrzeżeń bank daje swoim klientom również konkretne narzędzia, które pomagają im chronić dane i pieniądze. Od 2019 r. klienci banku mogą bezpłatnie korzystać z usługi CybrerRescue – całodobowej pomocy specjalistów w razie incydentu w sieci. Natomiast od 2023 r. w aplikacji bankowej klienci sprawdzą, czy dzwoni do nich pracownik banku, a nie oszust, który się pod niego podszywa. 

Już wkrótce w najnowszej odsłonie kursu samoobrony mBanku będzie można zobaczyć historie, w których bohaterowie powstrzymują działanie oszusta dzięki blokadzie transakcji w aplikacji mobilnej.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy