Strona główna>Biznes>Zmiany dla przedsiębiorców w BDO (bazy danych o odpadach)
Biznes
Zmiany dla przedsiębiorców w BDO (bazy danych o odpadach)
Źródło: Serwis informacyjny podkarpackie.pl
Dodano: 10.01.2025
Grafika: podkarpackie.pl
Udostępnij
Departament Ochrony Środowiska przypomina, że właściciele firm wpisani do bazy BDO, którzy m.in. wprowadzają do obrotu baterie, akumulatory, opony, oleje smarowe, a także producenci opakowań – muszą do końca lutego uiścić opłatę roczną. Taki obowiązek mają również przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek produkty w opakowaniach oraz wprowadzający produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Ci, którzy wpisują się po raz pierwszy do BDO, muszą z kolei wnieść opłatę rejestrową.
Jeżeli przedsiębiorca nie wniesie opłaty rocznej BDO, zostanie wykreślony z rejestru. A to w konsekwencji może prowadzić do nałożenia na niego kary, za to że prowadzi działalność gospodarczą bez wymaganego wpisu do BDO – mówi Monika Maziarz, zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Środowiska UMWP.
Stawki opłat BDO wzrosły
Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Klimatu i Środowiska od 2025 roku stawki opłat BDO w 2025 wzrosły: ze 100 do 200 zł dla mikroprzedsiębiorców oraz z 300 do 800 zł dla pozostałych firm.
Jeżeli przedsiębiorca po raz pierwszy dokonuje wpisu do bazy BDO nie wnosi opłaty rocznej, a tylko rejestrową. Wynosi ona tyle samo, co opłata roczna. Opłatę rejestrową lub roczną wpłaca się na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego – dodaje Monika Maziarz.
Kto dokładnie musi uiścić opłatę?
Opłatę BDO muszą wnieść przedsiębiorcy, którzy mają obowiązek posiadania wpisu w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami jako: wprowadzający sprzęt oraz autoryzowani przedstawiciele, firmy wprowadzające baterie, akumulatory, pojazdy, opony, oleje smarowe, a także producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań, jak również firmy wprowadzające do obrotu produkty w opakowaniach oraz wprowadzający produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Obowiązek ten spoczywa również na przedsiębiorcach wprowadzających narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne.
Wszystkie odpady niebezpieczne w rejestrze BDO
Od 2025 roku zmieni się również to, że dla wszystkich rodzajów odpadów niebezpiecznych będzie musiała być prowadzona ewidencja w bazie BDO. Do tej pory pięć rodzajów odpadów nie podlegało takiemu obowiązkowi.
Jest to nowy obowiązek dla firm. Zmiana przepisów wynika z konieczności dostosowania ich do prawodawstwa Unii Europejskiej, dlatego od 1 stycznia 2025 roku ewidencję odpadów trzeba będzie prowadzić dla wszystkich wytworzonych odpadów niebezpiecznych – z wyłączeniem komunalnych. W zależności od ich ilości będzie to pełna ewidencja lub uproszczona. Ewidencję odpadów prowadzi się tylko i wyłącznie za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO – tłumaczy Beata Fatyga z UMWP.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.