Akademia Górniczo – Hutnicza z Krakowa będzie miała nadzór naukowy nad realizacją tunelu drogowego i zabezpieczenia osuwisk na odcinku drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz.
Doradztwo naukowo – techniczne, nazywane również nadzorem naukowym, realizowane będzie podczas projektowania oraz realizacji robót w zakresie tunelu T-3 i zabezpieczenia osuwisk na odcinku S19 od miejscowości Lutcza do węzła Domaradz. Tunel T-3 pod górą Hyb będzie miał prawie kilometr długości i drążony będzie w trudnym terenie o skomplikowanej budowie geologicznej.
Nadzór naukowy będzie polegał na weryfikacji opracowanych przez wykonawcę robót rozwiązań projektowych z uwzględnieniem prawnych i kontraktowych wymogów formalnych oraz najlepszej obecnie dostępnej wiedzy technicznej. Weryfikowane będą także założenia do obliczeń w zakresie projektów zabezpieczenia osuwisk i terenów predysponowanych osuwiskowo oraz projektów/programów monitoringu na etapie drążenia oraz eksploatacji tunelu (konstrukcji, obudowy wstępnej oraz ostatecznej, portali oraz przejść poprzecznych) i osuwisk.
Doradztwo naukowe obejmie również weryfikację obliczeń wykonawcy w zakresie projektów zabezpieczenia osuwisk i terenów predysponowanych osuwiskowo na kolejnych etapach prac. Analizie poddane zostaną także parametry masywu skalnego na etapie prac projektowych oraz czoła przodka podczas drążenia tunelu, z możliwością wystąpienia węglowodorów, np. metanu.
Nadzór będzie trwał przez 6 lat. Wartość podpisanej umowy z AGH to 4,2 mln zł.
Budowa S19 Lutcza – Domaradz – zakres prac
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.
W ramach zadania wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb, o długości około 990 m. Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Zadanie S19 Lutcza – Domaradz zostało podzielone na dwa odcinki realizacyjne, z których jeden jest z krótszym terminem realizacji. Aby umożliwić wcześniejsze oddanie do ruchu sąsiedniego odcinka Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z prawie kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej zostanie wykonany w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy. Pozostała część odcinka, wraz z tunelem, zostanie ukończona w ciągu 53 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych tj. czasu od 1 grudnia do 31 marca.
Wykonawcą prac jest firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret a wartość umowy to 1 416 239 220 zł.