Reklama

Świat

Via Europa – projekty transportowe Europy

Źródło: Serwis informacyjny Komisji Europejskiej
Dodano: 05.07.2025
Foto - Źródło: Serwis informacyjny Komisji Europejskiej
Foto - Źródło: Serwis informacyjny Komisji Europejskiej
Share
Udostępnij

UE inwestuje 2,8 mld euro w 94 projekty transportowe, aby zwiększyć zrównoważoną i połączoną mobilność w całej Europie.

Komisja Europejska wybrała 94 projekty transportowe, które otrzymały dotacje UE w wysokości prawie 2,8 mld euro w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Dzięki modernizacji kolei, śródlądowych dróg wodnych i szlaków morskich w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) projekty nie tylko przyczynią się do lepszego połączenia europejskich regionów i miast – z północy na południe, ze wschodu na zachód, ale także sprawią, że rynek wewnętrzny UE stanie się bardziej konkurencyjny i odporny.

Transformacja ekologiczna Europy przebiega w transporcie kolejowym

Największą część finansowania – 77 proc. – otrzyma transport kolejowy, przy czym inwestycje będą ukierunkowane na gruntowną modernizację infrastruktury w ramach sieci bazowej i rozszerzonej TEN-T, zwłaszcza w krajach objętych polityką spójności. Obejmuje to budowę Rail Baltica w regionie Morza Bałtyckiego i Polsce oraz poprawę sytuacji w Grecji i na Słowacji. Linie kolei dużych prędkości będą również rozwijane w Czechach i Polsce.

Ponadto 46 projektów w 11 państwach członkowskich – w tym w Austrii, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech i w Szwecji – wdroży europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w pociągach i na torach, poprawiając bezpieczeństwo kolei i interoperacyjność ponad granicami.

Bardziej ekologiczne porty i większa odporność

UE inwestuje w szereg projektów mających na celu zmniejszenie wpływu transportu morskiego i żeglugi śródlądowej na środowisko. Obejmuje to modernizację portów w Irlandii, na Cyprze, Malcie, w Chorwacji i Polsce za pomocą energii elektrycznej pobieranej z lądu w celu zmniejszenia emisji ze statków zacumowanych. Wsparcie zostanie również przeznaczone na budowę i modernizację wielofunkcyjnych lodołamaczy w Estonii, Finlandii i Szwecji w celu zwiększenia bezpieczeństwa i odporności kabli podmorskich, zgodnie z niedawnym planem działania UE. We Francji i Hiszpanii zostaną wdrożone cyfrowe systemy zarządzania ruchem w celu poprawy bezpieczeństwa i efektywności żeglugi morskiej bliskiego zasięgu oraz zmniejszenia zatorów komunikacyjnych.

W przypadku śródlądowych dróg wodnych we Francji nastąpi modernizacja wzdłuż Renu, natomiast w Belgii nastąpi postęp w cyfryzacji transportu wodnego.

Inteligentniejsze i bezpieczniejsze sieci transportowe

W transporcie drogowym bezpieczne i chronione parkingi zostaną wybudowane lub zmodernizowane w 10 państwach członkowskich, w tym w Niemczech, Francji, Włoszech i Rumunii. Projekty będą również wspierać wdrażanie współpracujących inteligentnych systemów transportowych (C-ITS), poprawiając bezpieczeństwo ruchu drogowego i przepływ ruchu, zwłaszcza na obszarach miejskich.

Projekty zarządzania ruchem lotniczym będą nadal przyczyniać się do rozwoju jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej w celu stworzenia bezpieczniejszego, wydajniejszego i bardziej zrównoważonego systemu lotnictwa. Zmniejszy to zatory komunikacyjne, obniży emisje i poprawi ogólne wrażenia z podróży lotniczych.

Korzyści odniesie również mobilność miejska dzięki finansowaniu przygotowań do budowy lub modernizacji multimodalnych węzłów pasażerskich w miastach takich jak Leuven (Belgia), Norrköping (Szwecja), Nicea i Marsylia (Francja) oraz Bolzano (Włochy). Węzły te zapewnią płynne połączenia między różnymi rodzajami transportu, ułatwiając ludziom poruszanie się po miastach.

Inwestycje strategiczne i solidarnościowe

UE opiera się na swoich wysiłkach na rzecz wzmocnienia korytarzy solidarnościowych między UE a Ukrainą, realizując projekty mające na celu poprawę połączeń kolejowych i przejść granicznych między Słowacją a Ukrainą oraz między Rumunią a Mołdawią. Wsparcie UE pomoże Ukrainie w przyjęciu standardowej unijnej szerokości toru, ułatwiając płynny transgraniczny ruch kolejowy i pobudzając handel regionalny.

Ponadto UE będzie wspierać jeden projekt mający na celu zwiększenie dostępności i odporności infrastruktury w regionie Arktyki, zapewnienie bezpiecznych szlaków dostaw i rozwój infrastruktury podwójnego zastosowania zdolnej wytrzymać skutki zmiany klimatu.

Apostolos Dzidzikostas

Dzięki finansowaniu UE w wysokości prawie 2,8 mld euro realizujemy obietnicę Europy dotyczącą nowoczesnej, zrównoważonej i odpornej sieci transportowej. Te 94 projekty nie tylko zwiększą transgraniczną łączność i efektywność, ale także zwiększą konkurencyjność na całym kontynencie. Od Rail Baltica na północy po energię elektryczną pobieraną z lądu w naszych południowych portach, od bezpiecznych sieci drogowych po inteligentniejszą jednolitą europejską przestrzeń powietrzną – inwestycja ta jest kamieniem węgielnym naszego Zielonego Ładu i naszej odporności geopolitycznej. Apostolos Dzidzikostas, komisarz do spraw zrównoważonego transportu i turystyki

Kolejne kroki

Komitet CEF zatwierdził wczoraj listę 94 wybranych projektów. Komisja formalnie przyjmie decyzję w sprawie wyboru, a CINEA rozpocznie przygotowywanie umów o udzielenie dotacji na wybrane projekty. Oczekuje się, że umowy te zostaną sfinalizowane do października 2025 r. Wyniki mają obecnie charakter tymczasowy i staną się oficjalne dopiero po przyjęciu przez Komisję odpowiedniej decyzji o przyznaniu dotacji.

Kontekst

94 projekty wybrano z puli 258 wniosków złożonych w ramach niedawnego zaproszenia do składania wniosków, które zamknięto 21 stycznia 2025 r.

Finansowanie unijne tych projektów będzie udzielane w formie dotacji, które są wykorzystywane do współfinansowania całkowitych kwalifikowalnych kosztów projektów.

Całkowity budżet programu „Łącząc Europę” – Transport na lata 2021–2027 wynosi 25,8 mld euro. Jest on dostępny w celu finansowania projektów we wszystkich państwach członkowskich UE, a także w Ukrainie i Mołdawii – dwóch państwach stowarzyszonych w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Przy obecnym wyborze 95 proc. tego budżetu zostało już przydzielone.

Od czasu uruchomienia w 2014 r. w ramach instrumentu „Łącząc Europę” wsparto 1861 projektów (w tym obecny wybór 94 projektów) o łącznej wartości 47,34 mld EUR w sektorze transportu.

Więcej informacji oraz listę wybranych projektów można znaleźć na stronie internetowej CINEA.

Czytaj także:

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy