Foto - Źródło: Serwis informacyjny Komisji Europejskiej
Udostępnij
UE inwestuje 2,8 mld euro w 94 projekty transportowe, aby zwiększyć zrównoważoną i połączoną mobilność w całej Europie.
Komisja Europejska wybrała 94 projekty transportowe, które otrzymały dotacje UE w wysokości prawie 2,8 mld euro w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Dzięki modernizacji kolei, śródlądowych dróg wodnych i szlaków morskich w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) projekty nie tylko przyczynią się do lepszego połączenia europejskich regionów i miast – z północy na południe, ze wschodu na zachód, ale także sprawią, że rynek wewnętrzny UE stanie się bardziej konkurencyjny i odporny.
Transformacja ekologiczna Europy przebiega w transporcie kolejowym
Największą część finansowania – 77 proc. – otrzyma transport kolejowy, przy czym inwestycje będą ukierunkowane na gruntowną modernizację infrastruktury w ramach sieci bazowej i rozszerzonej TEN-T, zwłaszcza w krajach objętych polityką spójności. Obejmuje to budowę Rail Baltica w regionie Morza Bałtyckiego i Polsce oraz poprawę sytuacji w Grecji i na Słowacji. Linie kolei dużych prędkości będą również rozwijane w Czechach i Polsce.
Ponadto 46 projektów w 11 państwach członkowskich – w tym w Austrii, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech i w Szwecji – wdroży europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w pociągach i na torach, poprawiając bezpieczeństwo kolei i interoperacyjność ponad granicami.
Bardziej ekologiczne porty i większa odporność
UE inwestuje w szereg projektów mających na celu zmniejszenie wpływu transportu morskiego i żeglugi śródlądowej na środowisko. Obejmuje to modernizację portów w Irlandii, na Cyprze, Malcie, w Chorwacji i Polsce za pomocą energii elektrycznej pobieranej z lądu w celu zmniejszenia emisji ze statków zacumowanych. Wsparcie zostanie również przeznaczone na budowę i modernizację wielofunkcyjnych lodołamaczy w Estonii, Finlandii i Szwecji w celu zwiększenia bezpieczeństwa i odporności kabli podmorskich, zgodnie z niedawnym planem działania UE. We Francji i Hiszpanii zostaną wdrożone cyfrowe systemy zarządzania ruchem w celu poprawy bezpieczeństwa i efektywności żeglugi morskiej bliskiego zasięgu oraz zmniejszenia zatorów komunikacyjnych.
W przypadku śródlądowych dróg wodnych we Francji nastąpi modernizacja wzdłuż Renu, natomiast w Belgii nastąpi postęp w cyfryzacji transportu wodnego.
Inteligentniejsze i bezpieczniejsze sieci transportowe
W transporcie drogowym bezpieczne i chronione parkingi zostaną wybudowane lub zmodernizowane w 10 państwach członkowskich, w tym w Niemczech, Francji, Włoszech i Rumunii. Projekty będą również wspierać wdrażanie współpracujących inteligentnych systemów transportowych (C-ITS), poprawiając bezpieczeństwo ruchu drogowego i przepływ ruchu, zwłaszcza na obszarach miejskich.
Projekty zarządzania ruchem lotniczym będą nadal przyczyniać się do rozwoju jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej w celu stworzenia bezpieczniejszego, wydajniejszego i bardziej zrównoważonego systemu lotnictwa. Zmniejszy to zatory komunikacyjne, obniży emisje i poprawi ogólne wrażenia z podróży lotniczych.
Korzyści odniesie również mobilność miejska dzięki finansowaniu przygotowań do budowy lub modernizacji multimodalnych węzłów pasażerskich w miastach takich jak Leuven (Belgia), Norrköping (Szwecja), Nicea i Marsylia (Francja) oraz Bolzano (Włochy). Węzły te zapewnią płynne połączenia między różnymi rodzajami transportu, ułatwiając ludziom poruszanie się po miastach.
Inwestycje strategiczne i solidarnościowe
UE opiera się na swoich wysiłkach na rzecz wzmocnienia korytarzy solidarnościowych między UE a Ukrainą, realizując projekty mające na celu poprawę połączeń kolejowych i przejść granicznych między Słowacją a Ukrainą oraz między Rumunią a Mołdawią. Wsparcie UE pomoże Ukrainie w przyjęciu standardowej unijnej szerokości toru, ułatwiając płynny transgraniczny ruch kolejowy i pobudzając handel regionalny.
Ponadto UE będzie wspierać jeden projekt mający na celu zwiększenie dostępności i odporności infrastruktury w regionie Arktyki, zapewnienie bezpiecznych szlaków dostaw i rozwój infrastruktury podwójnego zastosowania zdolnej wytrzymać skutki zmiany klimatu.
Dzięki finansowaniu UE w wysokości prawie 2,8 mld euro realizujemy obietnicę Europy dotyczącą nowoczesnej, zrównoważonej i odpornej sieci transportowej. Te 94 projekty nie tylko zwiększą transgraniczną łączność i efektywność, ale także zwiększą konkurencyjność na całym kontynencie. Od Rail Baltica na północy po energię elektryczną pobieraną z lądu w naszych południowych portach, od bezpiecznych sieci drogowych po inteligentniejszą jednolitą europejską przestrzeń powietrzną – inwestycja ta jest kamieniem węgielnym naszego Zielonego Ładu i naszej odporności geopolitycznej. Apostolos Dzidzikostas, komisarz do spraw zrównoważonego transportu i turystyki
Kolejne kroki
Komitet CEF zatwierdził wczoraj listę 94 wybranych projektów. Komisja formalnie przyjmie decyzję w sprawie wyboru, a CINEA rozpocznie przygotowywanie umów o udzielenie dotacji na wybrane projekty. Oczekuje się, że umowy te zostaną sfinalizowane do października 2025 r. Wyniki mają obecnie charakter tymczasowy i staną się oficjalne dopiero po przyjęciu przez Komisję odpowiedniej decyzji o przyznaniu dotacji.
Kontekst
94 projekty wybrano z puli 258 wniosków złożonych w ramach niedawnego zaproszenia do składania wniosków, które zamknięto 21 stycznia 2025 r.
Finansowanie unijne tych projektów będzie udzielane w formie dotacji, które są wykorzystywane do współfinansowania całkowitych kwalifikowalnych kosztów projektów.
Całkowity budżet programu „Łącząc Europę” – Transport na lata 2021–2027wynosi 25,8 mld euro. Jest on dostępny w celu finansowania projektów we wszystkich państwach członkowskich UE, a także w Ukrainie i Mołdawii – dwóch państwach stowarzyszonych w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Przy obecnym wyborze 95 proc. tego budżetu zostało już przydzielone.
Od czasu uruchomienia w 2014 r. w ramach instrumentu „Łącząc Europę” wsparto 1861 projektów (w tym obecny wybór 94 projektów) o łącznej wartości 47,34 mld EUR w sektorze transportu.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.