Strona główna>Sport>Kubica triumfuje i wprowadza Zespół AF Corse Ferrari do historii Le Mans
Sport
Kubica triumfuje i wprowadza Zespół AF Corse Ferrari do historii Le Mans
Źródło: Serwis informacyjny .24h-lemans.com
Dodano: 16.06.2025
Foto: Zespół #83 AF Corse pod wodzą Roberta Kubicy wygrywa Le Mans 24 / Źródło: Serwis informacyjny .24h-lemans.com
Udostępnij
Zespół #83 AF Corse pod wodzą Roberta Kubicy, Yifei Ye i Philipa Hansona odparł presję ze strony fabrycznych samochodów Ferrari AF Corse i siedmiu innych producentów i wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans 2025, stając się tym samym pierwszym zespołem klienckim, który wygrał ten legendarny wyścig wytrzymałościowy od 20 lat.
93. edycja 24-godzinnego wyścigu Le Mans dobiegła końca. Emocjonujący konkurs z niesamowitymi pojedynkami na torze, taktycznymi i strategicznymi bitwami na pit wall, z tysiącami osób na torze i milionami w domach obserwującymi historię w trakcie tworzenia, gdy Ferrari odniosło trzy zwycięstwa w Le Mans – powtarzając sukces, który osiągnęli 60 lat temu w 1965 roku.
Hipersamochód
#83 AF Corse – jasnożółty Ferrari 499P błyszczał jasno w wielu sesjach w tygodniu Le Mans, ale zrobił to wtedy, gdy było to najbardziej potrzebne – w dniu wyścigu. Wkraczając do walki w ciągu pierwszych kilku godzin, zespół kliencki Ferrari musiał zmierzyć się z potęgą najlepszych z Maranello i Porsche – stając twarzą w twarz dwa razy na dobę.
Podczas gdy dramat dotykał szybkiego samochodu #51, #83 nie miał kłopotów, aby zostać pierwszym zespołem klienckim od Champion Racing w 2005 r., który zgarnął największą nagrodę w wyścigach samochodów sportowych. Robert Kubica prowadził samochód do domu ku uciesze pełnej pasji publiczności, a gdy minął flagę w szachownicę, historia nie zatrzymała się na AF Corse i Ferrari. Kubica został pierwszym Polakiem, który kiedykolwiek wygrał Le Mans. Jego kolega z zespołu Yifei Ye został pierwszym kierowcą z Chin, który wygrał wielki wyścig, podczas gdy brytyjski kierowca Philip Hanson w zaledwie swoim drugim przejeździe w Hypercar w Le Mans dodał kolejne zwycięstwo dla Brytyjczyka, dzięki czemu Wielka Brytania ma teraz 46 zwycięstw w ciągu ostatnich 93 lat – najbardziej utytułowany kraj pod względem zwycięstw kierowców.
Porsche Penske Motorsport było jedynym zespołem, który zbliżył się do tańczących koni i utrzymywał się na ogonie przez cały wyścig, co pozwoliło im zachować przewagę w razie popełnienia błędu. Stało się to, gdy #51 zaparkował w żwirze, a świetną robotę wykonali Kévin Estre, Laurens Vanthoor, a w szczególności Matt Campbell, który pod koniec wyścigu potrójnie zmienił opony, co dało Estre szansę na drugie miejsce. Jadąc z całych sił – Francuz dojechał do mety zaledwie 14 sekund za liderem po 5361 milach.
Zwycięzcy z 2023 r. – zespół Ferrari AF Corse nr 51 miał katastrofę ostatnich czterech godzin, gdy Alessandro Pier Guidi wpadł w poślizg wjeżdżając na aleję serwisową, co pozbawiło ich prowadzenia, zanim Antonio Giovinazzi skontaktował się z zespołem przez radio na 45 minut przed końcem czasu – próbując dotrzeć do sedna problemu z samochodem. Wiadomość od zespołu – kontynuuj jazdę, naciskaj i zniszcz opony, jeśli zajdzie taka potrzeba. Ta odważna decyzja się opłaciła, ponieważ byli w stanie walczyć i wyprzedzić siostrzany samochód nr 50, aby zająć ostatnie miejsce na podium.
Cadillac miał duże nadzieje przed tegorocznym Le Mans, a zespół #12 Hertz Team JOTA zdobył pole position w czwartek wieczorem, ale nie potrafił przełożyć surowej prędkości pojedynczego okrążenia na wydajne dłuższe przejazdy, ponieważ samochód V8 zmagał się z maksymalizacją żywotności opon, a także z ich szybkim rozgrzaniem. W chłodniejszych warunkach w drugiej połowie wyścigu – złoty Cadillac walczył ciężko i mądrze i ukończył wyścig na wiarygodnym piątym miejscu.
Ostatnie legendy – Toyota Gazoo Racing ostatnio wygrała to wydarzenie w 2022 roku i będzie musiała czekać kolejny rok, aż kolejne trofeum powróci do Japonii. GR010 – Hybrid był dalekim strzałem w zwycięstwo, ale ten wysiłek stał się nieco poważniejszy w nocy, gdy #8 perfekcyjnie zarządzał swoim ładunkiem paliwa i oponami, aby wciągnąć ich do walki o podium, gdy słońce wzeszło dziś rano. Jednak katastrofa dotknęła zespół w czerni, ponieważ w ciągu niecałych czterech godzin na zegarze doszło do zerwania nakrętki koła z przodu po lewej stronie. Z przebitą oponą samochód z trudem wrócił do boksów, został w garażu na naprawy i 17 minut później znów wyjechał na trasę, ścigając się, aby ukończyć wyścig na niskim 16. miejscu.
Foto: Porsche mocno naciska na Ferrari i na koniec zajmuje drugie miejsce / Jonathan BICHE (ACO)
LMP2
Po zwycięstwie w klasie LMP2 w 2023 roku żółto-zielony zespół Inter Europol Competition powrócił na szczyt we Francji. #43 ORECA uwikłana była w tytaniczną walkę z VDS Panis Racing w wersji z numerem #48 od wczorajszego wieczoru, kiedy zdobywca pole position, ekipa #29 TDS Racing, odpadła na początku wyścigu. Polski zespół #43 przejął pałeczkę, zaszczyt, który chwycił oburącz, ale nie zamierzał mieć wszystkiego po swojemu – kierowcy Jakub Śmiechowski, Tom Dillmann i Nick Yelloly musieli o nią walczyć, będąc wciągnięci w walkę z #48 przez całą noc i do niedzielnego poranka.
Aby spróbować wyjść na prowadzenie, Panis Racing podcięło skład Inter Europol Competition i w tym procesie udało im się zmniejszyć deficyt z każdym przejazdem. Było tylko kilka sekund między nimi, zanim doszło do dramatu, gdy na zegarze pozostały 32 minuty. #43 prowadzony przez Nicka Yelloly’ego został złapany na przekroczeniu prędkości na alei serwisowej i otrzymał karę przejazdu przez aleję serwisową. Yelloly, pomimo przejazdu przez aleję serwisową, wyczuł okazję w słabym okrążeniu Panis Racing – brytyjski kierowca wyprzedził #48 na 15 minut przed końcem i pognał do flagi, dając polskim fanom jeszcze więcej powodów do radości!
Ekipa #9 Iron Lynx walczyła zębami i pazurami z samochodem #28 IDEC Sport, aż do 3 godzin i 30 minut na zegarze, gdy prawa tylna nakrętka koła oderwała się od tyłu #28 ORECA, a bezradny Job Van Uitert był pasażerem, gdy samochód wpadł prosto w pułapkę żwirową na zakręcie Chapelle podczas zjazdu z mostu Dunlop. Rozpacz dla całego zespołu – tak blisko, a jednak tak daleko. #9 Iron Lynx zmagał się w niedzielne popołudnie i został taktycznie wyprzedzony przez #199 AO by TF car, pieszczotliwie nazywany Spike. Załoga w fioletowym samochodzie nie tylko stanęła na podium LMP2 – wygrali także kategorię LMP2 Pro/AM po znakomitej pracy PJ Hyetta, Dane’a Camerona i Louisa Deletraza przez całe 24 godziny.
Pomimo niepowodzeń w ostatniej godzinie rozgrywek, #43 Inter Europol Competition powraca na szczytArnaud CORNILLEAU (ACO)
LMGT3
#92 Manthey 1ST Phorm Porsche było samochodem do pokonania przez większość wyścigu w kategorii GT. Superlatywy nie wystarczą, aby opisać ich dominację, ponieważ utrzymywali prowadzenie w klasie do samego końca – a kierowcy Ryan Hardwick, Riccardo Pera i Richard Lietz wyryli swoje nazwiska na kartach historii.
Na drugim miejscu #21 Vista AF Corse Ferrari 296 LMGT3 miało spokojny, ale skuteczny wyścig – unikając kłopotów i trzymając głowy nisko. Nie udało im się dorównać zwycięstwu w klasie FIA World Endurance Championship LMGT3 ostatnim razem w Spa – ale drugie miejsce tutaj pomoże im w walce o mistrzostwo.
#81 TF Sport z żółtą Corvette włączył dopalacze tego popołudnia, aby odzyskać ostatnie miejsce na podium od #27 Heart of Racing Aston Martin, w walce, którą cieszyli się przez cały poranek. Tymczasem dominujący #87 Akoddis ASP Lexus – zespół i samochód, który był na szczycie wielu sesji w ciągu tygodnia, będzie zadowolony z piątego miejsca pomimo wszystkich wyścigowych dramatów, ale jednocześnie będzie trochę do przemyślenia w kwestii tego, który być może uciekł!
Gdzie indziej, tuż przed ostatnią godziną, jedyny pozostały #59 United Autosports McLaren zatrzymał się z hukiem – niemal jak kopia problemu, z którym zeszłej nocy zmagał się siostrzany samochód. Tym razem elektryczny pomarańczowy samochód GT zatrzymał się między Aranage a Porsche Curves, wypuszczając Full Course Yellow, aby bezpiecznie odzyskać 720S.
Dominująca ekspozycja #92 w LMGT3Antonin VINCENT (ACO)
Najlepsza piątka w klasyfikacji generalnej 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2025:
1. #83 Ferrari 499P – AF Corse – Robert Kubica / Yifei Ye / Philip Hanson – 387 okrążeń 2. #6 Porsche 963 – Porsche Penske Motorsport – Kévin Estre / Laurens Vanthoor / Matt Campbell +14.084 3. #51 Ferrari 499P – Ferrari-AF Corse – Alessandro Pier Guidi / James Calado / Antonio Giovinazzi +28.487 4. #50 Ferrari 499P – Ferrari-AF Corse – Antonio Fuoco / Nicklas Nielsen / Miguel Molina +29.666 5. #12 Cadillac V-Series.R – Cadillac Hertz Team JOTA – Will Stevens / Norman Nato / Alex Lynn +2:18.639
Liderzy w pozostałych kategoriach:
LMP2: #43 Oreca 07-Gibson #43 Konkurs Inter Europol – Jakub Śmiechowski / Tom Dillmann / Nick Yelloly
LMGT3: #92 Porsche 911 GT3 R LMGT3 firmy Manthey 1ST Phorm – Ryan Hardwick / Riccardo Pera / Richard Lietz
Emerytury
#28 Oreca 07-Gibson – IDEC Sport – Paul Lafargue / Job Van Uitert / Sebastian Alvarez
#78 – Lexus RC F LMGT3 – Zespół Akkodis ASP – Arnold Robin / Jack Hawksworth / Finn Gehrsitz – Wypadek
#311 Cadillac V-Series.R – Cadillac Whelen – Jack Aitken / Felipe Drugovich / Frederik Vesti – Mechaniczny
#18 Oreca 07-Gibson – IDEC Sport – Jamie Chadwick / Mathys Jaubert / André Lotterer – Zgubiłem koło
#54 Ferrari 296 LMGT3 – Vista AF Corse – Thomas Flohr / Francesco Castellacci / Davide Rigon – Mechaniczny
#101 Cadillac V-Series.R – Cadillac WTR – Ricky Taylor / Jordan Taylor / Filipe Albuquerque – Silnik
#24 ORECA 07-Gibson z Nielsen Racing – Naveen Rao / Cem Bolukbasi / Colin Braun (LMP2 Pro/Am) – Incydent
#46 BMW M4 LMGT3 zespołu WRT – Ahmad Al Harthy / Valentino Rossi / Kelvin van der Linde – Problem mechaniczny
#60 Mercedes-AMG LMGT3 firmy Iron Lynx – Andrew Gilbert / Fran Rueda / Lorcan Hanafin – 22:24 – Awaria silnika
#95 McLaren 720S LMGT3 Evo z United Autosports – Darren Leung / Sean Gelael / Marino Sato – 22:23 – Awaria układu napędowego
#88 Ford Mustang LMGT3 z Proton Competition – Stefano Gattuso / Giammarco Levorato / Dennis Olsen – 19:53 – Incydent i utrata nakrętki koła
Najszybsze okrążenie
#38 Sébastien Bourdais, Cadillac V Series – Cadillac Hertz Team JOTA. 03:26.063 (310 okrążeń)
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.