Reklama

Lifestyle

Większość początkujących idzie do IT dla lepszego życia, a nie z pasji – wynika z nowego badania Jooble i Mate academy

Jooble i Mate academy
Dodano: 08.12.2025
Jooble i Mate academy
Jooble i Mate academy
Share
Udostępnij

Międzynarodowa wyszukiwarka pracy Jooble i firma Mate academy przeprowadziły na przełomie III i IV kwartału 2025 r. ankietę online wśród osób poszukujących pracy w branży IT, jak i specjalistów już w niej zatrudnionych. Największy udział w próbie stanowiły osoby, które uczą się nowego zawodu (52,3%) lub dopiero rozważają zmianę (23,1%). Ich odpowiedzi, uzupełnione o kontekst osób już pracujących w IT (24,6%), pozwalają zweryfikować potoczny obraz branży jako miejsca zarezerwowanego dla pasjonatów. Chęć pracy w IT podyktowana jest przede wszystkim pragmatyzmem.

Do IT nie idzie się z pasji do technologii

Większość kandydatów pasjonuje się przede wszystkim lepszymi warunkami życia i pracy.

Twierdzenie, że „programowanie to moja pasja” brzmi dziś mało wiarygodnie. Najczęściej wskazywanym motywem jest brak możliwości rozwoju w dotychczasowej pracy. Wśród osób aspirujących do IT ten powód wybiera 23,1%, a wśród już pracujących – 19,7%. Na drugim miejscu znajduje się chęć zmiany priorytetów życiowych (22,5% i 15%), a na trzecim niskie zarobki, które skłaniają do zmiany odpowiednio 21,5% i 18,3% respondentów.

Do innych, rzadziej wymienianych powodów należą: wypalenie zawodowe (16,4% osób uczących się i 10,8% pracujących), utrata pracy (5,6% i 6,1%) i zmiana miejsca zamieszkania (2,3% i 3,3%). Odpowiedzi wskazujące na pasję, chęć pracy w wyuczonym na studiach zawodzie, czy chęć znalezienia pierwszej pracy jako motywację do pracy w IT oscylują w okolicach 1% wśród osób aspirujących do IT i około 0,9% wśród już pracujących. Inne – rzadkie odpowiedzi (4,9% i 24,1%).

Oznacza to, że respondenci obierają IT za cel głównie z powodu ograniczonych perspektyw i niskiej satysfakcji zawodowej w poprzednich miejscach pracy, a nie względu na zainteresowanie technologią.

Nie wystarczy YouTube i chęci, by zostać programistą

Profesjonalne firmy szkoleniowe zyskują na znaczeniu.

Wprawdzie niemal połowa obecnych pracowników IT (46,9%) nie poniosła żadnych kosztów, zanim weszła do branży, ale nowi kandydaci nie są już w tak komfortowej sytuacji. Rosnąca konkurencja i presja czasu sprawiają, że edukacja staje się realną inwestycją finansową. Ponad połowa osób (52,7%) uczących się do pracy w IT planuje wydać ponad 5000 zł na kursy i bootcampy. Tylko co dziesiąty zamierza przejść tę drogę bez jakichkolwiek wydatków. Edukacja w IT jest obecnie traktowana jako świadoma inwestycja.

Odpowiedzi zebrane od osób już pracujących w IT pokazują, ile faktycznie zainwestowali przed wejściem do branży: 46,9% nie wydało nic, 27,9% wydało powyżej 5000 zł, po 8,8% inwestowało w przedziałach 500–2000 zł oraz do 500 zł, a 7,6% przeznaczyło na naukę od 2000 do 5000 zł.

Natomiast osoby uczące się lub rozważające wejście do IT deklarują gotowość do poniesienia następujących wydatków: 52,7% planuje wydać ponad 5000 zł, 14,4% od 500 do 2000 zł, 13,3% od 2000 do 5000 zł, 10,9% nie zamierza wydawać nic, a 8,7% chce zmieścić się w kwocie do 500 zł.

Nowi kandydaci są również mocno zdeterminowani. Co trzecia osoba ucząca się poświęca na naukę ponad 10 godzin tygodniowo, traktując ją praktycznie jak drugi etat, a nie zwykłe hobby „po godzinach”.

Podsumowanie

Z badań wyłania się obraz, który nie pasuje do stereotypu „informatyka-zapaleńca”. Kandydaci to osoby rozczarowane dotychczasową pracą, gotowe inwestować pieniądze i czas, by zmienić swoje życie.

„Wyniki pokrywają się z naszymi obserwacjami. Zauważyliśmy, że firmy, które wymiernie odpowiadają na wspomniane potrzeby rynku pracowników, szybciej przyciągają odpowiednich specjalistów”, dodaje Nazar Danczuk, Country Manager w Jooble.

„70% naszych absolwentów to osoby zmieniające karierę, które proaktywnie podchodzą do kwestii poszukiwania pracy i rozwoju, ponieważ wiele zainwestowały w zmianę swojego życia. Według opinii naszych partnerów z branży rekrutacyjnej, ta wytrwałość pomaga im się wyróżnić na tle innych kandydatów” – twierdzi Magda Majcher, koordynatorka ds. zatrudnienia w Mate academy.

Badanie zostało przeprowadzone wspólnie przez Jooble i Mate academy na przełomie III i IV kwartału 2025 roku. W internetowej ankiecie udział wzięło 599 respondentów, w tym osoby uczące się do nowego zawodu lub rozważające wejście do branży IT (75,4% próby) oraz specjaliści już w niej zatrudnieni (24,6%). Respondentami były osoby dorosłe aktywnie zainteresowane zmianą kariery zawodowej na związaną z sektorem IT lub rozwijające swoją karierę w tym sektorze.

Kwestionariusz zawierał pytania zamknięte z przygotowanymi odpowiedziami oraz możliwość udzielenia własnego komentarza, co pozwoliło zebrać zarówno twarde dane liczbowe, jak i jakościowe wnioski dotyczące motywacji, obaw i sytuacji życiowej kandydatów. Błąd statystyczny nie przekracza 5%.

Jooble to międzynarodowa wyszukiwarka ofert pracy, z której codziennie korzystają miliony użytkowników z 66 krajów. Według serwisu SimilarWeb to jedna z 10 najpopularniejszych platform z ofertami pracy pod względem ruchu w sektorze pracy i zatrudnienia.Mate academy to startup edukacyjno-technologiczny; głównym produktem firmy jest platforma do nauki programowania z szeroką gamą kursów tematycznych dla osób chcących rozpocząć pracę w IT.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy