W piątek, 12 października w Hotelu Hilton Garden Inn w Rzeszowie odbyła się konferencja związana z projektem pn. „Góry bez granic – integracja sieci szlaków – transgraniczny produkt turystyczny”. Projekt obejmuje zmodernizowanie i połączenie szlaków turystycznych prowadzących dotychczas po obu stronach granicy, powiązanie sąsiadujących z nimi atrakcji przyrodniczych i kulturowych w jeden wspólny szlak transgraniczny ze wzbogaconą i odnowioną małą infrastrukturą oraz dodatkową atrakcją w postaci pierwszej via ferraty w Tatrach Słowackich.
Główną ideą projektu jest wprowadzenie na rynek nowego produktu turystycznego – zintegrowanej transgranicznej sieci szlaków pieszych z powiązanymi lokalnymi atrakcjami przyrodniczymi i kulturowymi, na polskich i słowackich trasach wędrówek turystycznych, na długości Karpat (części wspólnej granicy).
Na projekt składa się też opracowanie i wdrożenie jednolitego e-narzędzia integrującego poszczególne elementy produktu w celu wspólnego informowania i promowania go po obu stronach granicy, także wobec turystów zagranicznych.
W Tatrach Słowackich powstanie pierwsza Via Ferrata. Są to „żelazne drogi”, trasy, które pokonuje się przy pomocy wmontowanych w skały stalowych poręczy, wiszących mostków i dodatkowych stopni. Szlaki te mają charakter wspinaczkowy i wyposażone są w stalową linę do asekuracji. Najbardziej popularne są we Włoszech, w Austrii i Szwajcarii.
W polskich Tatrach znajduje się kilka historycznych szlaków turystycznych ze sztucznymi zabezpieczeniami, jak np. najtrudniejsza w Polsce – Orla Perć. Pierwszy szlak tego typu w Tatrach powstał na szczycie Lom, i ma tylko 30 metrów. Nowa via ferrata powstanie w Tatrach Słowackich do końca 2019 roku.
Na początku Klub Słowackich Turystów prowadził szerokie negocjacje. W pierwszej kolejności klub musiał zapewnić, że trasa, którą będzie przebiegał szlak nie zaszkodzi żyjącym na tym terenie zwierzętom i rosnącym tam roślinom. Długie rozmowy przeprowadzono także z ratownikami z Horskiej Záchrannej Služby. Ważne było to, aby ratownicy w razie akcji ratunkowej mieli łatwy dostęp do szlaku. Nowa trasa wymagała też bezkolizyjności z obecnymi szlakami. Po długich rozmowach i negocjacjach mamy efekt. Powstanie pierwsza Via ferrata. Początkowo miała prowadzić do Huncowskiego Szczytu, jednak tam, ze względu na obecność… świstaków nie mogła powstać. Ponownie zaczęły się negocjacje ze wszystkimi podmiotami odpowiedzialnymi za udzielenia zgody na via ferratę. Ostatecznie, planowany szlak będzie prowadzić z Doliny Młynickiej, jednym z żeber Skrajnego Soliska pod szczyt, skąd turyście mają bardzo łatwy dostęp do Szczyrbskiego Jeziora. Czas wejścia to 1 godzina i 45 minut. Z końca via ferraty do stacji kolejki linowej przejście ma trwać tylko 30 minut. Do Jeziora Szczyrbskiego można bardzo łatwo dojechać pociągiem, autem, busem lub autobusem.
Via ferrata ma mieć długość 650 m, a jej trudność w skali ferratowej określona jest jako łatwa.
Konferencję zorganizowali: Województwo Podkarpackie, Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze, Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej PTTK, Klub Slovenských Turistov oraz Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna