"Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo" w reżyserii Darii Kopiec Teatru Modrzejewskiej z Legnicy. Fot. Sebastian Stankiewicz
Udostępnij
Przez cały ubiegły tydzień widzowie Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, co wieczór owacją na stojąco dziękowali kolejnym teatrom występującym na 3. Festiwalu Arcydzieł, ale nagroda dla najlepszego spektaklu mogła być tylko jedna. Jury w składzie: Agnieszka Przepiórska, Adam Orzechowski, Tomasz Domagała, Juliusz Chrząstowski oraz Tomasz Miłkowski, statuetką „Wandy 2024″ nagrodzili przedstawienie „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reżyserii Darii Kopiec, które zaprezentował Teatr Modrzejewskiej z Legnicy.
“Za poruszające i jednocześnie niezwykle wierne autorowi przedstawienie, w którym anachroniczna fabuła poświęcona XX-wiecznej bohaterce stała się esencją poruszającej współczesnej opowieści, która niczym zwierciadło odbija kobiecy los, pokazując, ile jeszcze jest w naszym świecie w tej kwestii do zrobienia. Wielkie uznanie dla wszystkich elementów spektaklu, które zespolone tu w mistrzowskim stylu, składają się na to, co zawiera się w definicji „arcydzieła” – stwierdziło jury w uzasadnieniu.
Spektakle konkursowe 3. Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie
A wybór w tym roku był nadzwyczaj trudny – w 62. Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych: 03. Festiwalu Arcydzieł ocenianych był osiem, bardzo dobrych spektakli: “Matka” Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie w reż. Anny Augustynowicz; “Lalka” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w reż. Jerzego Jana Połońskiego; “Makbet – głosy z ciemności” Teatru Przedmieście w reż. Anety Adamskiej-Szukały; “Gusła” Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze w reż. Grzegorza Brala; “Kabaret” Teatru Polskiego w Bielsku-Białej w reż. Małgorzaty Warsickiej; “Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy w reż. Darii Kopiec; “Amadeusz” Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w reż. Anny Wieczur; “Miarka za miarkę” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w reż. Szymona Kaczmarka.
Nagroda zespołowa 12 tys. zł trafiła w ręce aktorów grających w spektaklu „Lalka” w reżyserii Jana Jerzego Połońskiego z Teatru Siemaszkowej w Rzeszowie, którzy „stworzyli wiarygodny obraz świata rządzonego regułami kapitału, a przy tym pełnego wewnętrznych napięć, między bohaterami reprezentującymi rozmaite warstwy społeczne, odmienne aspiracje, marzenia i tęsknoty. Wspólny wysiłek zaowocował efektem zespołowości, decydującym o rytmie i wyrazie spektaklu”.
Najwyższe nagrody aktorskie po 4 tys. złotych otrzymali: Agata Kulesza i Adam Cywka, za role Matki i Leona w „Matce” Witkacego w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru Ateneum w Warszawie. Magdalena Drab za Ewę w „Dziejach grzechu. Opowiedzianych na nowo” w reżyserii Darii Kopiec z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Anna Guzik-Tylka za Fräulein Schneid er w „Kabarecie” w reżyserii Małgorzaty Warsickiej w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej oraz Robert Żurek za Wokulskiego w „Lalce” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego w Teatrze Siemaszkowej w Rzeszowie.
Robert Żurek w roli Wokulskiego. Fot. Wiktoria Cieśla
Wyróżnienia aktorskie po 2 tys. zł otrzymali: Aniela Kowalska za rolę Marii w spektaklu „Lalka” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie; za “wnikliwy portret przemiany postaci epizodycznej, niedający po wyjściu z teatru o sobie zapomnieć”; Wiktoria Węgrzyn-Lichosyt w spektaklu „Kabaret” w reż. Małgorzaty Warsickiej z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej za <<wykonanie piosenki „Życie kabaretem jest”, w której poruszająca kreacja wokalno-aktorska, jest odbiciem całego piękna postaci Sally Bowles – dziewczyny, której największy dramatem jest nieumiejętność realnej oceny rzeczywistości>> oraz Dagny Mikoś za rolę Wdowy Wąsowskiej w spektaklu „Lalka” w reż. Jerzego Jana Połońskiego z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, za “zbudowanie intrygującej i charyzmatycznej postaci kobiecej, która swoją obecnością i świadomością rozsadza patriarchalne schematy, w których przyszło jej żyć”.
Nagrodami realizacyjnymi, po 3 tys. zł wyróżniono: Konrada Parola, za kostiumy do „Kabaretu”; Aleksandrę Gronowską i Michała Litwińca za przestrzeń dźwiękową w „Dziejach grzechu. Opowiedzianych na nowo”; Jarosława Stańka za choreografię w „Lalce” oraz Artura Pałygę za adaptację powieści Stefana Żeromskiego „Dzieje grzechu” z przeznaczeniem na scenę.
Nagrodę Publiczności otrzymał „Amadeusz” Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w reż. Anny Wieczur.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.