Reklama

Kultura

Wanda 2024 i Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 28.10.2024
"Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo" w reżyserii Darii Kopiec Teatru Modrzejewskiej z Legnicy. Fot. Sebastian Stankiewicz
"Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo" w reżyserii Darii Kopiec Teatru Modrzejewskiej z Legnicy. Fot. Sebastian Stankiewicz
Share
Udostępnij

Przez cały ubiegły tydzień widzowie Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, co wieczór owacją na stojąco dziękowali kolejnym teatrom występującym na 3. Festiwalu Arcydzieł, ale nagroda dla najlepszego spektaklu mogła być tylko jedna. Jury w składzie: Agnieszka Przepiórska, Adam Orzechowski, Tomasz Domagała, Juliusz Chrząstowski oraz Tomasz Miłkowski, statuetką „Wandy 2024″ nagrodzili przedstawienie „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reżyserii Darii Kopiec, które zaprezentował Teatr Modrzejewskiej z Legnicy.

“Za poruszające i jednocześnie niezwykle wierne autorowi przedstawienie, w którym anachroniczna fabuła poświęcona XX-wiecznej bohaterce stała się esencją poruszającej współczesnej opowieści, która niczym zwierciadło odbija kobiecy los, pokazując, ile jeszcze jest w naszym świecie w tej kwestii do zrobienia. Wielkie uznanie dla wszystkich elementów spektaklu, które zespolone tu w mistrzowskim stylu, składają się na to, co zawiera się w definicji „arcydzieła” – stwierdziło jury w uzasadnieniu.

Spektakle konkursowe 3. Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie

A wybór w tym roku był nadzwyczaj trudny – w 62. Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych: 03. Festiwalu Arcydzieł ocenianych był osiem, bardzo dobrych spektakli: “Matka” Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie w reż. Anny Augustynowicz; “Lalka” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w reż. Jerzego Jana Połońskiego; “Makbetgłosy z ciemności” Teatru Przedmieście w reż. Anety Adamskiej-Szukały; “Gusła” Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze w reż. Grzegorza Brala; “Kabaret” Teatru Polskiego w Bielsku-Białej w reż. Małgorzaty Warsickiej; “Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy w reż. Darii Kopiec; “Amadeusz” Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w reż. Anny Wieczur; “Miarka za miarkę” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w reż. Szymona Kaczmarka.

“Lalka rzeszowskiego” teatr z nagrodą zespołową

Nagroda zespołowa 12 tys. zł trafiła w ręce aktorów grających w spektaklu „Lalka” w reżyserii Jana Jerzego Połońskiego z Teatru Siemaszkowej w Rzeszowie, którzy „stworzyli wiarygodny obraz świata rządzonego regułami kapitału, a przy tym pełnego wewnętrznych napięć, między bohaterami reprezentującymi rozmaite warstwy społeczne, odmienne aspiracje, marzenia i tęsknoty. Wspólny wysiłek zaowocował efektem zespołowości, decydującym o rytmie i wyrazie spektaklu”.

Najwyższe nagrody aktorskie po 4 tys. złotych otrzymali: Agata Kulesza i Adam Cywka, za role Matki i Leona w „Matce” Witkacego w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru Ateneum w Warszawie. Magdalena Drab za Ewę w „Dziejach grzechu. Opowiedzianych na nowo” w reżyserii Darii Kopiec z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Anna Guzik-Tylka za Fräulein Schneid er w „Kabarecie” w reżyserii Małgorzaty Warsickiej w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej oraz Robert Żurek za Wokulskiego w „Lalce” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego w Teatrze Siemaszkowej w Rzeszowie.

Robert Żurek w roli Wokulskiego. Fot. Wiktoria Cieśla

Wyróżnienia aktorskie po 2 tys. zł otrzymali: Aniela Kowalska za rolę Marii w spektaklu „Lalka” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie; za “wnikliwy portret przemiany postaci epizodycznej, niedający po wyjściu z teatru o sobie zapomnieć”;  Wiktoria Węgrzyn-Lichosyt w spektaklu „Kabaret” w reż. Małgorzaty Warsickiej z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej za <<wykonanie piosenki „Życie kabaretem jest”, w której poruszająca kreacja wokalno-aktorska, jest odbiciem całego piękna postaci Sally Bowles – dziewczyny, której największy dramatem jest nieumiejętność realnej oceny rzeczywistości>> oraz Dagny Mikoś za rolę Wdowy Wąsowskiej w spektaklu „Lalka” w reż. Jerzego Jana Połońskiego z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, za “zbudowanie intrygującej i charyzmatycznej postaci kobiecej, która swoją obecnością i świadomością rozsadza patriarchalne schematy, w których przyszło jej żyć”.

Nagrodami realizacyjnymi, po 3 tys. zł wyróżniono: Konrada Parola, za kostiumy do „Kabaretu”; Aleksandrę Gronowską i Michała Litwińca  za przestrzeń dźwiękową w „Dziejach grzechu. Opowiedzianych na nowo”; Jarosława Stańka za choreografię w „Lalce” oraz Artura Pałygę za adaptację powieści Stefana Żeromskiego „Dzieje grzechu” z przeznaczeniem na scenę.

Nagrodę Publiczności otrzymał „Amadeusz” Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w reż. Anny Wieczur.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama

Najnowsze

Reklama

Polecane

Reklama

Najpopularniejsze

Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy