Reżyser i performer Jakub Falkowski, który debiutował w Rzeszowie spektaklem „Stara kobieta wysiaduje” Tadeusza Różewicza, otrzymał wyróżnienie w konkursie Klasyka Żywa. Teatr im. W. Siemaszkowej zapowiada, że jego kolejny projekt zobaczymy podczas 3. Festiwalu Nowego Teatru.
31-letni Jakub Falkowski jest artystą interdyscyplinarnym, multimedialnym i performerem. Zdarza mu się być aktorem, scenografem, reżyserem, twórcą video, projekcji oraz instalacji.
Ukończył Wydział Aktorski krakowskiej PWST. Studia kontynuował na Wydziale Reżyserii Dramatu i równolegle w Katedrze Intermediów krakowskiej ASP. W 2007 r. brał udział w dwóch projektach realizowanych przez Roberta Wilsona w Polsce (dla Teatru Dramatycznego oraz Opery Narodowej). W następstwie uczestniczył w warsztatach interdyscyplinarnych w Center for Arts Roberta Wilsona w Watermill pod Nowym Jorkiem. Jego praca magisterska „Metoda pracy z aktorem Roberta Wilsona” została wyróżniona w konkursie Instytutu Teatralnego a fragmenty opublikowano w Didaskaliach.
Od 2008 r. stworzył wiele akcji performance pokazywanych na festiwalach w Polsce i Europie. Jednocześnie występował na deskach teatralnych, a później także tworzył oprawy multimedialne spektakli, scenografie oraz projekcje video.
– W inscenizacji dramatu „Stara kobieta wysiaduje” zachęcam widzów do wzięcia udziału w podróży. Podróży, która przypominać może nocny bieg na orientację w lesie, bez kompasu. Jedyny kompas to ten, który każdy posiada w sobie; intuicji, wiedzy, indywidualnej wrażliwości, swobody, moralności. Wierzę, że w ten sposób jednostka jest w stanie odnaleźć „utraconą” prawdę – prawdziwszą niż gdyby została arbitralnie narzucona. Poszukując prawdy nie powinno się stosować jakiejkolwiek przemocy. Pozwól sobie na wędrówkę „bez celu”, na to, żeby się zgubić i dać ponieść wyobraźni. Obserwuj obrazy wyłaniające się po drodze. Nie-wiedz – pisze Jakub Falkowski we wstępie do rzeszowskiego przedstawienia.
Jaką podróż zaproponuje widzom podczas 3. Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie?
– Performer wystąpi w ramach Multimedia Szajna Festiwalu z projektem o roboczym tytule "Profil pośmiertny" – informuje Teatr im. W. Siemaszkowej, gospodarz FNT. – Podejmie w nim zagadnienia wirtualnej pamięci – generowania wirtualnych bytów w oparciu o faktyczne dane i cyfrową spuściznę pozostawioną przez zmarłego użytkownika internetu, dokonując rekonstrukcji swoistego „życia po życiu” (the digital afterlife), prowadzonego już bez świadomego udziału, na podstawie algorytmu korzystającego ze zdefiniowanych wcześniej preferencji i zachowań w sieci.
Wybrane prace Jakuba Falkowskiego:
– aktor w Ksie?z?niczka na opak wywrócona Calderona, rez?. Natalia Sołtysik, Nowy Teatr w Słupsku;
– video projekcje i realizacja filmu do S?mierci komiwojaz?era, rez?. Iwo Vedral, Teatr Dramatyczny w Białymstoku;
– scenografia, kostiumy, video projekcje do spektaklu Dobre wiadomos?ci, rez?. Piotr Głowacki, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu;
– aktor w Filozofia w buduarze na podstawie Markiza de Sade , rez?. Bogdan Hussakowski, Teatr Nowy w Krakowie;
– projekcje multimedialne do spektaklu „S?mierc? pracownika” Michała Kmiecika, rez?. Iwo Vedral, Teatr Polski w Poznaniu;
– aktor w Amok moja dziecinada Thomasa Freyera, rez?. Iwo Vedral, Teatr Nowy w Krakowie;
– sensualny happening grupowy Ślepyspacer (Blindwalk), Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Kraków, kurator: Yanna Varbanova (BG);
– performance „Angel's Wing”, Europejskie Centrum Solidarnos?ci, Gdan?sk Widowisko z okazji 30. rocznicy Solidarnos?ci, rez?. Robert Wilson;
– subwersywny performance „Dreaming for art”, Bilbao Guggenheim Muzeum, Hiszpania;
– performance „Dialogue” (z Marcio Shimabukuro, BR), Galeria CMTV, Performance Meeting, Barcelona, Hiszpania, kurator: Pilar Talavera;
– performance „Cutting piece”, XII Interakcje Mie?dzynarodowy Festiwal Sztuki Akcji, Piotrków Tryb. kurator: Małgorzata Butterwick & Angel Pastor;
– performance „existencia_essencia” i „Lustro”, Mie?dzynarodowy Festiwal Performance Platform Lublin kurator: Waldemar Tatarczuk;
– performance/instalacja interaktywna „mbaraka” (Karol Nepelski – dz?wie?k, Piotr Madej – programowanie), Bunkier Sztuki, AudioArt Festival, Kraków, kurator: Marek Chołoniewski;
– spektakl "Stara kobieta wysiaduje" – debiut reżyserski – Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.