Reklama

Kultura

Romantyczne uniesienie i kuszenie Św. Antoniego

Elżbieta Lewicka
Dodano: 28.05.2014
12784_Kwartet
Share
Udostępnij
Wczorajszy wieczór festiwalowy należał do kobiet. Wiolinistki z Kwartetu Opium zachwyciły publiczność wielkim kunsztem wykonawczym i wrażliwością, a gwiazda scen oratoryjnych i operowych, Jadwiga Rappe dała popis swych nieograniczonych możliwości wokalnych i interpretacyjnych.
 
W I części wieczoru usłyszeliśmy mało znaną kompozycje M. Brucha –  Kwartet smyczkowy c-moll op. 9 nr.1. Zabrzmiała romantyczna, refleksyjna muzyka, pełna melodyjnych sekwencji i lirycznych uniesień. Zwłaszcza druga część Kwartetu, Adagio- popisowy fragment dla prymistki Agnieszki Maruchy była przykładem na doskonałe wykonanie muzyki romantycznej. Kwartet- choć napisany w tonacji mollowej- wcale nie zabrzmiał ponuro, wręcz przeciwnie – świeżo i urokliwie.
Koncert prowadził kompozytor Piotr Moss, który także zapowiedział swoją kompozycję „Le Lien entre le jours”. To utwór, do napisania którego skłoniły kompozytora wiersze Miriam Van hee.
 
Utwór został napisany na bardzo nietypowy skład: kwartet smyczkowy i głos altowy. Jadwiga Rappe z niebywałą pewnością i precyzją wykonywała niezwykle trudne partie solowe charakteryzujące się dużym ambitusem i atonalnym charakterem.
W drugiej części koncertu zabrzmiała młodzieńcza kompozycja Carla Orffa, większemu gronu publiczności znanego przede wszystkim z przebojowych Carmina Burana. Jednoczęściowy Kwartet Smyczkowy nr.1 op.22 nigdy nie był wykonywany za życia kompozytora, a w Łańcucie też zabrzmiał po raz pierwszy. Poznaliśmy więc  inne oblicze kompozytorskie Orffa. Kwartet okazał się bardzo interesującą kompozycją, nasyconą bogatymi harmoniami, zmiennymi nastrojami, przeplatającą się liryką i dramatem. Na koniec zaś publiczność uraczona została nadzwyczaj oryginalnym utworem.
 
„Kuszenie Św. Antoniego” W. Egka, kompozycja oparta na prowansalskich tekstach z XIII w. to prawdziwy creme de la creme! W folderze koncertowym zamieszczono polskie tłumaczenia Uty Hrehorowicz, mogliśmy więc swobodnie podążać za muzyką i śpiewem Jadwigi Rappe, która tym razem pokazała inne, niż w oratoriach, czy operach, artystyczne oblicze. „Kuszenie Św. Antoniego” to utwór nawiązujący do różnych stylów muzycznych, a w warstwie tekstowej dowcipny, czy wręcz sprośny. Naturalną reakcją zachwyconej publiczności była prośba o bis, który ochoczo wykonały wszystkie wybitne artystki: Jadwiga Rappe i członkinie Kwartetu Opium.
 
Koncert prowadził kompozytor Piotr Moss – uroczy człowiek, raczący publiczność wspomnieniami o charakterze autobiograficznym. Jego subtelny i dowcipny styl narracji doskonale konweniował z nastrojem wczorajszego wieczoru.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy