Strona główna>Kultura>Kultura bez barier dla każdego! I nie tylko bez barier architektonicznych
Kultura
Kultura bez barier dla każdego! I nie tylko bez barier architektonicznych
Aneta Gieroń
Dodano: 18.08.2025
Ośrodek Garncarski Medynia w Medyni Głogowskiej. Fot. FB Ośrodka Garncarskiego
Udostępnij
Niekiedy wystarczą gogle VR z wgranym filmem 360°, by osoba niepełnosprawna, albo w starszym wieku mogła zanurzyć się w historii i pięknie miejsca na co dzień dla niej niedostępnego. Tak staje się gościem przedwojennych łaźni w łańcuckim zamku albo Galerii Władysławy Prucnal z ceramicznymi rzeźbami w Ośrodku Garncarskim. To wszystko jest już dostępne dzięki pilotażowemu programowi „Dostępne miejsca dla wszystkich – Poprawa dostępności w turystyce dla osób z niepełnosprawnościami”, w którym uczestniczyli: Muzeum-Zamek w Łańcucie, Ośrodek Garncarski Medynia oraz Muzeum Polaków Ratujących Żydów w Markowej. Projekt Interreg zrealizowała Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. wspólnie z jedenastoma partnerami z Europy Środkowej.
– Mówiąc o dostępności muzeów i instytucji kultury, często myślimy o podjazdach, windach, czy dostatecznie szerokich wejściach, i to oczywiście jest fundament, ale dostępność to coś znacznie więcej. To świadomość, że odbiorcami muzeów są osoby w różnym wieku, z różnymi możliwościami fizycznymi i o bardzo rożnych potrzebach – tłumaczyła Edyta Kucaba – Łyszczek – kustosz, pełnomocnik ds. dostępności w Muzeum-Zamku w Łańcucie.
Od lewej: dr Piotr Szopa, Mariusz Bednarz i Edyta Kucaba – Łyszczek. Fot. Kamil Uchman/RARR S.A.
Trzeba też pamiętać, że w obiektach zabytkowych nie da się usunąć wszystkich barier, zwłaszcza architektonicznych, jednak te placówki mają nie tylko obowiązek, ale i możliwość niwelowania barier oraz umożliwiania maksymalnego dostępu do posiadanych zbiorów oraz zasobów dziedzictwa narodowego.
– W moim poczuciu, dostępność to przede wszystkim postawa. To życzliwość i otwartość na odbiorcę oraz gotowość zauważenia jego potrzeb – dodała Edyta Kucaba – Łyszczek. – To fundament równości i szacunku wzajemnego. Kultura jest dobrem wspólnym i naszym zadaniem jako instytucji i pracowników jest sprawić, by każdy mógł z niej korzystać.
Każdy może zanurzyć się w trójwymiarowym, wirtualnym świecie
W ramach projektu „Dostępne miejsca dla wszystkich” gogle VR oraz filmy 360° trafiły do Muzeum-Zamku w Łańcucie oraz Ośrodka Garncarskiego w Medyni Głogowskiej. Muzeum Polaków Ratujących Żydów w Markowej otrzymało Tour Guide, czyli zestawy dla osób niedosłyszących.
– Dostępności na co dzień się nie dostrzega, ale ważne, że są ludzie i programy, które pomagają, by ją zobaczyć. Uczestnicy tego projektu mają wrażliwość, by zauważać i odczytywać potrzeby osób z ograniczeniami, za co dziękuję – mówił Mariusz Bednarz, prezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. – W Agencji dostępność jest dla nas ważna, ale też w międzynarodowych projektach pojawia się coraz częściej i chcemy z tego korzystać. To nasz obowiązek, by osoby ze szczególnymi potrzebami mogły uczestniczyć w życiu całego społeczeństwa – wtedy będzie prawdziwa równość.
Dzięki goglom VR i filmowi 360°, wspaniałe, przedwojenne łaźnie, dotychczas dostępne tylko dla tych osób, które były w stanie zejść po stromych, drewnianych schodach do zamkowych piwnic, są na wyciągnięcie ręki dla wszystkich. Technologia filmu 360° daje wrażenie, że jesteśmy wewnątrz pomieszczenia i niejako dotykamy przedmiotów, stajemy się częścią tej przestrzeni. Obecnie to jedyne miejsce w łańcuckim zamku niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Wszędzie indziej muzeum jest dobrze przygotowane na odwiedziny osób z różnymi potrzebami. Schody do łaźni są na tyle strome, że niemożliwe jest wykorzystanie tam schodołazów, ale w przyszłości możliwe będzie korzystanie z windy. W zamku jest historyczny szyb windy z XIX wieku, który już wtedy łączył wszystkie kondygnacje rezydencji. Muzeum nie ma jednak dość pieniędzy, by znów użytkować zabytkowy szyb, w którym konieczne jest zainstalowanie nowej windy w historycznym stylu. Wirtualne łaźnie są więc obecnie „salomonowym rozwiązaniem” pozwalającym na dostępność tego miejsca jak największej liczby osób.
– W muzeum łączymy nowoczesność z ochroną dziedzictwa. Historia i piękno tego miejsca mają być dostępne dla wszystkich. Gogle i filmy 360° to narzędzia działające tu i teraz, które można wdrożyć w przypadku każdej niedostępnej ekspozycji i które mogą być początkiem większej zmiany wspierającej niezależność podróżowania i niezależność doświadczenia dla wszystkich gości, którzy odwiedzają muzeum – zapewniała Edyta Kucaba – Łyszczek.
Wirtualna wizyta w Galerii Władysławy Prucnal
– Ten projekt pozwolił nam jeszcze lepiej wyeksponować i rozpropagować Galerię Władysławy Prucnal, najważniejszego elementu Ośrodka Medynia, jednego z najbardziej niezwykłych miejsc na mapie dziedzictwa niematerialnego w Polsce, gdzie w 4 izbach jest prawie 1000 rzeźb ceramicznych – opowiadała Małgorzata Wisz, dyrektorka Ośrodka Garncarskiego w Medyni Głogowskiej. – Dzięki goglom VR mamy możliwość zanurzenia się w tym miejscu, a to nieporównywalne doświadczenie z oglądaniem zdjęć, czy tradycyjnych filmów.
W ramach projektu w Ośrodka Medynia powstały trzy filmy: poświęcony Galerii, dokumentujący tradycyjne wypalanie naczyń ceramicznych oraz ilustrujący toczenie ceramiki na tradycyjnym kole garncarskim poruszanym nogą. W filmach wystąpili lokalni mistrzowie garncarstwa: Stefan Głowiak, Andrzej Plizga i wspaniała artystka, 90-letnia Władysława Prucnal, która zaczytana siedzi na swoim przeszklonym ganku.
Małgorzata Wisz. Fot. Kamil Uchman/RARR S.A.
Jak przyznał Kamil Ulma, specjalista ds. koordynacji i promocji ruchu turystycznego Muzeum Polaków Ratujących Żydów w czasie II wojny światowej im. Rodziny Ulmów, w Markowej dostępność jest nieustannie rozwijana, zgodnie z zasadą, że dziedzictwo historyczne powinno być dostępne dla każdego.
– Systemy słuchowe, które otrzymaliśmy, na pewno w tym pomogą – dodał Ulma.
Projekt CE-Spaces4All – „Dostępne miejsca dla wszystkich – Poprawa dostępności w turystyce dla osób z niepełnosprawnościami w Europie Środkowej” rozpoczął się w 2023 roku, zakończy w 2026 roku, obejmuje trzy regiony: Słowenia-Chorwacja-Węgry, Austria-Czechy oraz Polska i kosztuje 2,5 mln euro.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.