Deficyt budżetu państwa po czerwcu wyniósł 12,7 mld zł – wynika z szacunków Ministerstwa Finansów, podanych w poniedziałek. Dochody w okresie styczeń-czerwiec były wyższe o 7 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego – podkreślił resort.
Według szacunkowego wykonania budżetu, w okresie styczeń-czerwiec br. dochody wyniosły 270,6 mld zł, a wydatki 283,3 mld zł. Deficyt wyniósł 12,7 mld zł.
Ministerstwo podkreśliło, że w okresie styczeń – czerwiec dochody budżetu państwa były wyższe o 7 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe o ok. 6,4 mld zł.
MF podało, że w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego: dochody z podatku VAT były wyższe o 7,2 proc. rdr (tj. ok. 7,9 mld zł), dochody z podatku PIT były niższe o 22,1 proc. rdr (tj. ok. 8,4 mld zł), dochody z podatku CIT były wyższe o 11,8 proc. rdr (tj. ok. 4,3 mld zł), dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 5,6 proc. rdr (tj. ok. 2,2 mld zł), dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były niższe o 2,4 proc. rdr (tj. ok. 0,1 mld zł ).
Ponadto, w okresie styczeń – czerwiec 2023 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 31,1 mld zł i było wyższe o ok. 0,2 mld zł (tj. 0,7 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – czerwiec 2022 r.
Resort przekazał, że wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2023 r. wyniosło 283,3 mld zł, czyli 42,1 proc. planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2022 (235,9 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 47,4 mld zł, czyli 20,1 proc.
Ministerstwo poinformowało, że wyższe wykonanie wydatków odnotowano w części 73 – Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 20 mld zł), co związane było z przejęciem od jednostek samorządu terytorialnego od czerwca 2022 r. zadania związanego z wypłatą świadczenia 500+. “Jednocześnie, głównie w wyniku tej zmiany, niższe wykonanie odnotowano w budżetach wojewodów (mniej o 17,7 mld zł). Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 20,8 mld zł i było wyższe od wykonania w tym samym okresie roku 2022 o 3,4 mld zł tj. ok 19,5 proc.” – wskazało MF.
Resort wyjaśnił, że w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 6,8 mld zł w związku ze wzrostem wydatków na część oświatową subwencji ogólnej. “W części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa przekazano więcej o 13,5 mld zł głównie w wyniku wzrostu kosztów obsługi długu krajowego w efekcie wzrostu stóp procentowych. Jednakże dotychczasowy poziom wydatków na obsługę zadłużenia pozostaje na niskim poziomie w stosunku do prognoz przyjętych do ustawy budżetowej na 2023 rok, ze względu na nierównomierny rozkład płatności w ciągu roku. Wyższe wykonanie odnotowano również w ramach części 29 – Obrona narodowa o 13,7 mld zł w związku ze zwiększonymi potrzebami w zakresie zakupu uzbrojenia” – uzasadnił resort.
Dodał, że niższe wykonanie budżetu odnotowano w wydatkach z tytułu środków własnych Unii Europejskiej (mniej o ok. 2,3 mld zł), co było spowodowane rozliczeniem w marcu br. nadpłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB (dochodu narodowego brutto) za lata poprzednie przez pomniejszenie raty składki za ten miesiąc oraz rozliczeniem w styczniu br. korekty budżetu za 2022 r. przez pomniejszenie składki do UE za ten miesiąc. W pierwszej połowie roku 2023 r. zanotowano również niższe wpłaty z tytułu należności celnych” – podkreślił resort.