Strona główna>Biznes>Prawie 2 miliardy złotych na rozwój kolei na Podkarpaciu
Biznes
Prawie 2 miliardy złotych na rozwój kolei na Podkarpaciu
Źródło: Serwis informacyjny PUW
Dodano: 11.08.2025
Zdjęcia: Jerzy Żygadło/PUW Rzeszów
Udostępnij
Piątek był historycznym dniem dla województwa podkarpackiego. Polskie Linie Kolejowe podpisały dwie umowy z wykonawcami na rozwój kolei w naszym regionie. Wartość inwestycji to prawie 2 mld zł.
Data publikacji: 11 sierpnia 2025Piątek był historycznym dniem dla województwa podkarpackiego. Polskie Linie Kolejowe podpisały dwie umowy z wykonawcami na rozwój kolei w naszym regionie. Wartość inwestycji to prawie 2 mld zł.
W Tarnobrzegu podpisana została umowa na rewitalizację linii kolejowej Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew Narodowa (linie 25, 74, 78).
Projekt zwany Trójstykiem współfinansowany jest ze środków UE w ramach Programu 𝐅𝐮𝐧𝐝𝐮𝐬𝐳𝐞 𝐄𝐮𝐫𝐨𝐩𝐞𝐣𝐬𝐤𝐢𝐞 𝐝𝐥𝐚 𝐏𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢 𝐖𝐬𝐜𝐡𝐨𝐝𝐧𝐢𝐞𝐣.
Przedsięwzięcie obejmuje trasę o długości 66 kilometrów.
Przebudowane zostaną tory wraz z siecią trakcyjną oraz mosty, przejazdy kolejowo-drogowe, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Nowe perony będą wyższe i przystosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Istotnym ułatwieniem będą pochylnie i oznakowania dotykowe.
Komfort zwiększą także nowe wiaty i ławki montowane na peronach. Gabloty z rozkładem jazdy zapewnią czytelną informację pasażerską.
Składy pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h.
Jak zaznaczają PKP Polskie Linie Kolejowe: „na linii Sandomierz – Grębów (78) czas przejazdu skróci się o 5 minut (z 13 do 8 minut). Obecnie pociągi na tym odcinku jeżdżą 60 km/h. Na linii Sandomierz – Padew bezpośrednie połączenia wyniosą 35 minut – obecnie ich tam nie ma wcale. O 3 minuty skróci się czas przejazdu na odcinku linii 74 Tarnobrzeg – Stalowa Wola i wyniesie około 20 minut”.
Inwestycja za ponad 900 mln zł zapewni efektywniejsze wykorzystanie potencjału kolei oraz krótsze i bezpieczniejsze podróże.
Inwestycja ma domknąć układ nowoczesnych linii kolejowych południowej części Makroregionu. Podpisana umowa w Tarnobrzegu sprawi, że pociągi pasażerskie wrócą na kolejne odcinki linii Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów.
Firma Swietelsky Rail Polska zrealizuje prace do II kwartału 2028 roku.
W piątek po południu PLK podpisały umowę z wykonawcą inwestycji (firmą PORR S.A.), dzięki której Podkarpacie zyska lepszy standard linii kolejowej prowadzącej w Bieszczady.
To szczególny dzień dla województwa podkarpackiego, dla całego regionu południowo – wschodniej Polski – mówił Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Na rewitalizację trasy Jasło – Nowy Zagórz przeznaczono ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.
To szczególna inwestycja, bardzo ważna dla Jasła, Krosna, Sanoka i Zagórza – wymieniał wiceminister infrastruktury. – Zwiększamy dostępność kolejową dla mieszkańców całego regionu.
Podkreślał, że realizacja obu inwestycji przyczyni się do poprawy dostępności transportowej i rozwoju regionu:
Region zyskuje nie tylko nowe inwestycje, ale i realną szansę na zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów i mieszkańców.
Dla podróżnych inwestycja oznacza m.in. krótszy czas przejazdu z Krosna do Rzeszowa – o ok. 25 minut,
Na linii kolejowej nr 108 wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków:
Jasło Sobniów,
Krosno Huta,
Krosno Guzikówka,
Krosno Południe/Galeria,
Zagórz Przemysłowy.
W ramach budowy łącznicy Jedlicze Szebnie powstanie nowy przystanek Moderówka.
Inwestycja to także:
przebudowa torów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych,
wymiana istotnych dla prowadzenia ruchu kolejowego elementów, takich jak rozjazdy,
montaż nowych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Prace budowlane obejmą także przebudowę peronów na stacjach i przystankach między Jasłem a Nowym Zagórzem, co poprawi jakość obsługi podróżnych.
Perony będą wyższe, dzięki temu ułatwią wsiadanie do pociągów.
Wybudowane obiekty zostaną wyposażone we wszystkie elementy istotne dla wygody i bezpieczeństwa wszystkich podróżnych. Komfort zapewnią nowe wiaty, ławki, windy, tablice informacyjne oraz oznakowania.
Trasa będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością maks. 120 km/h i towarowych z prędkością do 110 km/h.
W piątek podpisana została też umowa w Małopolsce. Z Rabki Zaryte, przez Mszanę Dolną do Kasiny Wielkiej podróżni pojadą nową linią z prędkością 120 km/h.
Spójny system kolejowy to inwestycje zarówno w stolicach regionów, jak i w mniejszych ośrodkach, do których chcemy szybko, wygodnie i ekologicznie dowozić podróżnych. Dzięki podpisanym dziś umowom kolejne społeczności lokalne zostaną włączone do sieci transportowej – mówił Marcin Mochocki, członek zarządu PLK SA.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.