W piątek została rozpatrzona i oceniona Koncepcja Programowa (KP) budowy S19 Miejsce Piastowe – Dukla. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przetargu na realizację zadania w systemie projektuj-buduj, co ma się odbyć jeszcze w tym roku.
Droga ekspresowa S19 na odcinku węzeł Miejsce Piastowe – węzeł Dukla ma mieć dł. ok. 10,1 km. W ramach Koncepcji Programowej przewidziano budowę drogi o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z węzłem drogowym Dukla, Miejscami Obsługi Podróżnych (MOP) Równe kat. I, obiektami inżynierskimi w miejscach przekroczeń przeszkód poprzecznych (3 estakady, 5 wiaduktów, 6 mostów, 1 przejście górne dla dużych zwierząt, 2 przejścia dolne dla średnich zwierząt, 1 przejście dolne dla małych zwierząt, 2 przepusty), urządzeniami BRD oraz urządzeniami ochrony środowiska, przebudową i rozbudową kolidujących dróg poprzecznych, cieków, a także przebudową i budową infrastruktury technicznej.
Fot. Archiwum Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Dużym wyzwaniem dla Wykonawcy, czyli firmy IVIA S.A. było przeprowadzenie badań w tak różnorodnym i skomplikowanym pod względem geologicznym terenie. W zakresie rozpoznania geologicznego podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).
W Koncepcji Programowej zaproponowano rozwiązania projektowe węzła Dukla (węzeł typu karo) umożliwiające późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej nr 19 i drogi powiatowej nr 1956R, ale także drogi wojewódzkiej nr 993.