Reklama

Biznes

Dodatkowe 21 mld zł na budowę S19 i Via Carpathia

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 23.06.2017
33470_droga_1
Share
Udostępnij
Droga, która dla Podkarpacia ma strategiczne znaczenie – S19 będąca częścią międzynarodowej Via Carpathia, otrzymał dodatkowe 21 mld zł na budowę. We wtorek, 20 czerwca rząd przyjęła uchwałę, w której podniesiono limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) ze 107 mld zł do 135 mld zł. Najwięcej, bo 21 mld zyska właśnie Via Carpathia. 
 
– Wzrost środków jest spowodowany koniecznością finansowania inwestycji drogowych w Polsce Wschodniej, szczególnie budowy szlaku Via Carpathia, której nic już nie zatrzyma. W piątek ruszamy z przetargiem na odcinek Sokołów Młp-Nisko”- mówi Tomasz Poręba, europoseł PiS.
 
W tej chwili są rozpisane wszystkie przetargi na budowę S19 z Rzeszowa do Lublina, zagwarantowano także pieniądze na odcinek Rzeszów-Babica. W trakcie przygotowania jest koncepcja programowa odcinka do Barwinka. Otwarto również część obwodnicy Lublina w ciągu drogi S19, ruszył II etap przetargu na obwodnicę Stalowej Woli i Niska oraz na odcinek Lasy Janowskie-Nisko.
 
Sama budowa S19 najbardziej dostrzegalna jest w okolicach Rzeszowa. Obecnie można przejechać ekspresówką na dwóch odcinkach – od węzła autostrady A4 Rzeszów-Wschód do Stobiernej oraz od węzła A4 Rzeszów-Zachód do Świlczy. W sierpniu tego roku ma być oddany odcinek Świlcza-Kielanówka, ale na drogę kierowcy wjadą z opóźnieniem, bo ciągle trwa budowa łącznika z węzłem Rzeszów-Południe. Dwujezdniowy odcinek drogi wojewódzkiej, łączący z węzłem drogę krajową nr 19 (od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9 Dywizji Piechoty w Rzeszowie) będzie gotowy dopiero pod koniec 2017 roku.
 
Na północ od Rzeszowa kierowcy jeżdżą już odcinkiem S19 od Rzeszowa do Stobiernej. Na przełomie sierpnia i września br. będzie przejezdna także od Stobiernej do Sokołowa Małopolskiego. 

Cała S19, która wejdzie w skład międzynarodowego szlaku Via Carpathia, będzie liczyć 609 kilometrów i biec od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Właśnie między Lublinem a Rzeszowem prace są najbardziej zaawansowane i mają się zakończyć do końca 2021 roku. Cały podkarpacki odcinek będzie liczyć 174 km, lubelski – 75 km.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy