Zbliża się zlecenie projektu i budowy odcinka S19 między Domaradzem a Iskrzynią. W rzeszowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otwarto w środę 1 czerwca oferty, które złożyło osiem firm. Niektóre z nich są gotowe podjąć się zadania za kwotę nawet o 300 mln niższą niż zakładana przez GDDKiA.
Na projekt i budowę 12,5-kilometrowego odcinka S19 między Domaradzem a Iskrzynią przeznaczono budżet w wysokości ponad 1,39mld zł. – Spośród ośmiu ofert, które wpłynęły w przetargu sześć mieści się w budżecie, jaki zaplanowaliśmy przeznaczyć na to zadanie – informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
O kontrakt ubiegały się firmy polskie, turecka i należące do koncernów z siedzibami w Austrii oraz Hiszpanii.
Oferty w przetargu złożyły firmy:
1. Mostostal Warszawa, polskie przedsiębiorstwo budowlane z siedzibą w Warszawie 1063251940,57 zł,
2. Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi (polski oddział tureckiego przedsiębiorstwa) – 1144332960,00 zł,
3. Budimex, polskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Warszawie – 1183978975,59 zł,
4. Intercor, polska spółka z Zawiercia – 1205400000,00 zł,
5. Strabag (część europejskiego koncernu budowlanego, mającego siedzibę w Wiedniu) – 1215803308,02 zł,
6. Mota – Engil z Krakowa (część międzynarodowej Grupy Mota-Engil) – 1394332154,94 zł,
7. PORR S.A. z Warszawy (część międzynarodowej Grupy PORR, z siedzibą w Wiedniu) – 1519871640,00 zł,
8. POLAQUA z Wólki Kozodawskiej (należy do spółki prawa hiszpańskiego DRAGADOS S.A. z siedzibą w Madrycie, wchodzi w skład grupy ACS Actividades de Construcción y Servicios Sociedad Anónima – ACS S.A.). – 1676950048,29 zł.
Najniższą ofertę złożyła spółka Mostostal-Warszawa. Ale jej zwycięstwo w przetargu nie jest przesądzone, ponieważ cena stanowi tylko 60 proc. oceny oferty.
– Oferty zostaną sprawdzone i ocenione według trzech kryteriów: ceny – 60 proc., przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze – 20 proc., a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem – 20 proc. – tłumaczy Joanna Rarus.
7 estakad, 8 mostów
Zwycięzca przetargu będzie miał za zadanie zaprojektować i zbudować odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 12,5 km, o przekroju dwujezdniowym – po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pas awaryjny. W koncepcji programowej przewidziano także siedem estakad, osiem mostów oraz osiem wiaduktów drogowych. Zbudowane zostaną także trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich i jedno dla zwierząt dużych) oraz trzy przepusty. Rozpiętość trzech estakad w ciągu drogi ekspresowej będzie przekraczać 400 m, natomiast najdłuższa będzie mierzyć ok. 700 m i przebiegać będzie nad doliną na filarach o wysokości dochodzącej do 30 m.
Ponadto w Zagórzu wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych MOP Zagórze kat. I (MOP Zagórze w kierunku Barwinka będzie przystosowany do rozbudowy do kat. III, natomiast MOP Zagórze w kierunku Rzeszowa będzie przystosowany do rozbudowy do kat. II).
Powstaną także dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi poprzeczne kolidujące z inwestycją, cieki wodne, a także infrastruktura techniczna.
Planuje się, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 39 miesięcy od daty podpisania umowy.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stanrealizacji S19 w woj. podkarpackim:
81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
42,2 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla),
42,3 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka, przed ogłoszeniem przetargu: Jawornik – Lutcza).