Reklama

Biznes

Od piątku S19 jedziemy od Rzeszowa do granicy z Lubelskim

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 30.04.2022
DCIM100MEDIADJI_0433.JPG
Share
Udostępnij
W piątek został oddany do ruchu ostatni element Via Carpatia pomiędzy granicą województw lubelskiego i podkarpackiego a Rzeszowem. To 8,2 km na trasie Zdziary – Rudnik nad Sanem. I już tylko brakuje jednego odcinka S19, by całą ekspresówką przejechać z Rzeszowa do Lublina. Prace trwają jeszcze na fragmencie drogi z Kraśnika do Niedrzwicy i jeśli nic już nie pokrzyżuje planów drogowców, w maju odcinek będzie gotowy. 
 
– Kierowcy mają już do dyspozycji ponad 213 km trasy Via Carpatia na terenie Polski. W samym województwie podkarpackim to blisko 82 km – mówił Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Obecnie ponad 270 km Via Carpatii, jest w realizacji. W najbliższych latach sukcesywnie będziemy oddawać do ruchu kolejne odcinki tej ważnej drogi.
 
Odcinek o długości 8,2 km rozpoczyna się za funkcjonującym już w części węzłem drogowym Zdziary. Po przekroczeniu starej DK19, trasa przebiega nowym śladem przez kompleks leśny, po wschodniej stronie dotychczasowej drogi krajowej. W rejonie miejscowości Spokojna, ekspresówka odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola – Biłgoraj. W sąsiedztwie linii kolejowej planowany jest w przyszłości węzeł Zapacz na przecięciu z przebiegiem przyszłej drogi ekspresowej S74. Następnie trasa biegnie w kierunku południowo-zachodnim, równolegle do szerokotorowej linii kolejowej LK65. Przecina rzekę San, a następnie w okolicy miejscowości Nowa Wieś odsuwa się od pasa kolejowego w kierunku węzła Rudnik nad Sanem. 
 
Most na Sanie to najciekawszy element robót mostowych. Ma 392 metry długości i 30 metrów szerokości. Przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej jest pod względem długości trzecim w Polsce (1. most w Grudziądzu w ciągu A1 – przęsło o długości 180 m, 2. most na POW w Warszawie – przęsło o długości 180 m, 3. most przez rz. San w ciągu S19 – przęsło o długości 142 m).  
 
 
Fot. Archiwum GDDKiA
 
Obiekt składa się z dwóch rozdzielonych nitek. Na każdej z nich zlokalizowana jest jezdnia z trzema pasami ruchu po 3,5 m oraz oddzielonym od jezdni chodnikiem dla obsługi. Przy budowie mostu wykorzystano 2 tys. ton stali zbrojeniowej i ponad 13 tys. m sześciennych betonu. Powierzchnia obu jezdni sięga 9 tys. m kw. Most pełni również funkcję ekologiczną jako przejście dla zwierząt na obu brzegach rzeki San. 
 
Dane techniczne mostu: 
 
Długość obiektu – 392,70 m 
Szerokość całkowita obiektu -28,80 m 
Wysokość ustroju nośnego: 
– w przęsłach -3,20 m 
– nad podporami zalewowymi – 3,20 m 
– nad podporami przęsła nurtowego -7,10 m 
Klasa obciążeń -klasa A 
Klasa drogi na obiekcie -S 
Posadowienie -pośrednie 
 
Wykonawcą prac była firma Mosty Łódź. Zakres robót obejmował wykonanie drogi dwujezdniowej wraz z budową obiektów inżynierskich. Oprócz wspomnianego mostu na Sanie wybudowano jeszcze dwa obiekty mostowe w ciągu głównym trasy S19, sześć obiektów mostowych poprzecznych (w tym przejście dla zwierząt dużych górą) oraz siedem przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).  
 
Do wykonania wszystkich obiektów inżynierskich zastosowano prawie 4 tys. ton stali zbrojeniowej i około 27 tys. m sześciennych betonu. Na tym odcinku S19 wykonano także ponad 800 tys. m sześciennych wykopów, milion m sześciennych nasypów a wybudowane nawierzchnie to 210 tys. m kw.  Jako ciekawostkę możemy podać, iż jeden z wykopów ma głębokość 13 metrów. Ponadto, na całym odcinku nasadzono 46 tys. sztuk różnych gatunków drzew, krzewów i pnączy. 
 
Odcinek Zdziary – Rudnik nad Sanem jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Lasy Janowskie – Nisko Południe. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 971 408 465,64 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 468 342 018,53 zł. 
 
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. 
 
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim: 
81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe), 
42,2 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica oraz  
w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla), 
42,3 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia i Dukla – Barwinek, przed ogłoszeniem przetargu: Jawornik – Lutcza, dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka). 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy