Reklama

Biznes

Ostatni odcinek S19 dzieli Rzeszów od Lubelszczyzny

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 23.12.2021
58682_droga
Share
Udostępnij
W czwartek, 23 grudnia, oddano 8-kilometrowy odcinek S19, między Łowiskiem a Sokołowem Małopolskim. Tym samym wyczekiwanym szlakiem Via Carpathia można przejechać od Rzeszowa do Niska i Rudnika n. Sanem już bez objazdów. Na Podkarpaciu jest w sumie gotowych już 76 kilometrów ekspresówki. Pomiędzy Rzeszowem a granicą województw podkarpackiego i lubelskiego w budowie pozostał jeszcze jeden odcinek, Zdziary – Rudnik nad Sanem, który udostępnimy kierowcom w I połowie przyszłego roku.
 
– Odcinek S19 Łowisko – Sokołów Małopolski Północ udostępniamy do ruchu cztery miesiące przed terminem zakończenia robót wynikającym z umowy. Będą występować lokalne ograniczenia, ale nie ma co czekać, skoro kierowcy mogą skorzystać z nowo wybudowanej trasy i tym samym przejechać drogą ekspresową pomiędzy węzłami Rudnik nad Sanem oraz Rzeszów Wschód na skrzyżowaniu S19 z A4 – informuje Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Na węzłach obowiązywać będzie ograniczenie prędkości (węzeł Łowisko do 70 km/h, węzeł Sokołów Małopolski Północ do 50 km/h). Do czasu zakończenia wszystkich prac na Miejscach Obsługi Podróżnych, będą one wyłączone z użytkowania. Do wiosny przyszłego roku wykonawca będzie prowadził jeszcze roboty, które nie będą jednak wpływały na ruch na ciągu głównym S19.
 
Osiem nowych kilometrów

Oddany do użytku tuż przed świętami odcinek S19 ma długość ok. 8,2 km. Wykonawcą prac jest firma Budimex. Umowę o wartości ponad 286 mln zł GDDKiA podpisała trzy lata temu – 21 grudnia 2018 roku. Okres projektowy zakończył się 18 października 2019 roku złożeniem do Wojewody Podkarpackiego wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzja wydana została po około 9 miesiącach, tj. 9 lipca 2020 roku.
 
Odcinek rozpoczyna się na węźle Łowisko (dotychczasowa nazwa Kamień) na przecięciu S19 i drogi krajowej 19, a kończy w Sokołowie Małopolskim. Po drodze są Miejsca Obsługi Podróżnych, dwa węzły drogowe (Łowisko i Sokołów Małopolski Północ), sześć wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt średnich górą i dołem) oraz dwa przepusty dla zwierząt małych o funkcji ekologicznej.
 
Jak policzyli budowniczy, na tym odcinku drogi ekspresowej S19 wykonano ok. 829 tys. m3 wykopów i ponad 463 tys. m3 nasypów drogowych. Wykop o takiej objętości pomieściłby aż trzy stadiony piłkarskie, natomiast z takiej ilości urobku ziemnego powstałaby góra 24 razy większa niż krakowski Kopiec Kraka. Ponadto, w ramach robót budowlanych, ułożono 912 tys. m2 warstw bitumicznych (w tym podbudowa, warstwa wiążąca i ścieralna), co stanowi teren 2,5 razy większy niż powierzchnia Morskiego Oka. Z kolei do budowy wszystkich obiektów mostowych wykorzystano 1 043 ton stali. Tyle samo ważą aż 174 największe na świecie słonie afrykańskie. Cały zakres inwestycji objął teren o powierzchni ok. 135 ha, co stanowi obszar ponad 5,5 razy większy niż powierzchnia Placu Defilad w Warszawie.
 
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Łowisko do węzła Sokołów Małopolski Północ dofinansowana była ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Odcinek ten jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Nisko Południe – Sokołów Małopolski Północ. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to ponad 1,13 mld zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi ponad 587 mln zł. 
 
ViaCarpatia – stan budowy na Podkarpaciu

Rys. GDDKiA Oddział Rzeszów
 
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km, z których:
– 75,7 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Rzeszów Południe), 
– 38,9 km – w realizacji (w budowie: Zdziary – Rudnik nad Sanem, w realizacji w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe – Babica, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla),  
– 53,9 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Babica – Jawornik i Dukla – Barwinek, na etapie realizacji koncepcji programowej: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia).
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy