Reklama

Biznes

Wkrótce przetarg na budowę 18 km S19 z Dukli do Barwinka

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 17.12.2021
DCIM100MEDIADJI_0284.JPG
Share
Udostępnij
Na platformie zakupowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad lada dzień ukaże się ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowędrogi ekspresowej S19z Dukli do Barwinka. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. 
  
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 18,2 km o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi). W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19. 
 
 
Fot. GDDKiA w Rzeszowie
 
Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie 15estakad. Najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu. Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt (cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.  
 
Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów – wylicza Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie.
 
Odcinek drogi ekspresowej S19Dukla – Barwinek przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym iskomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia idoliny, które wprzeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. 
 
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych ipredysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia isondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny ipowierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Zrealizowano ich ok. 1640, o łącznym metrażu 23400 mb igłębokościod 3 do 46 m. Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o łącznym metrażu 4500mb igłębokości od 1 do 22 m. 
 
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. 

Stanrealizacji S19 w woj. podkarpackim: 
• 67,5 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Łowisko, Sokołów Małopolski – Rzeszów Południe), 
• 47,1 km – w realizacji (w budowie: Zdziary – Rudnik nad Sanem i Łowisko – Sokołów Małopolski Północ oraz w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe – Babica, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla), 
• 53,9 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Babica – Jawornik i Dukla – Barwinek, na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia). 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy