2 godziny 15 minut zajmie podróż z Rzeszowa do Warszawy po stworzeniu w Polsce nowej sieci torów i połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym. W piątek, w Rzeszowie podpisano pierwszą, związaną z tą inwestycją umowę. Dotyczy prac przygotowawczych do budowy 42-kilometrowego odcinka kolejowego Rzeszów-Łętowania oraz odcinka z Rzeszowa do lotniska w Jasionce. Nowa linia ma powstać do 2027 roku. Szyki dojazd do stolicy i portu lotniczego będzie prowadził przez Stalową Wolę, Ostrowiec Świętokrzyski i Radom.
W ramach realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a 173 km – zmodernizowanych. W piątek, 25 czerwca podpisano pierwszą umowę na inwestycję wchodzącą w ten projekt – linię nr 58 Łętownia – Rzeszów i linię nr 632 z Rzeszowa do Międzynarodowego Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Jadące od Stalowej Woli pociągi będą rozpędzać się na trasie do Rzeszowa do prędkości od 160 do 250 km/h, a na linii nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka do 120 km/h. Na szybką kolej trzeba będzie jednak poczekać do 2027 roku.
Umowa, którą podpisano w piątek to dopiero początek tej inwestycji. Dotyczy opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla wspomnianych, nowych linii kolejowych. Wykonawcą studium będzie konsorcjum firm BBF, Ingerop Polska i Safege S.A.S, którego ofertę wybrano w przetargu. Za 9,73 mln zł netto konsorcjum przygotuje studium w ciągu ok.19 miesięcy.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łętownię z Rzeszowem zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r. Następnym etapem prac przygotowawczych – po wykonaniu STEŚ – będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli m.in. projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego.
– Dzisiaj na dojazd pociągu z Rzeszowa do Warszawy potrzeba minimum 4 godziny, ponieważ jadą one okrężną trasą przez Kraków. Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że skrócimy ten czas prawie dwukrotnie, budując bezpośrednie połączenie z Warszawą. W dalszych planach mamy stworzenie tzw. magistrali wschodniej, która połączy Rzeszów z Lublinem i Białymstokiem – zapowiada Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Fot. CPK
Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
– To jest stworzenie nowego systemu transportowego Polski i przede wszystkim dostarczenie Polakom możliwości poruszania się po kraju w sposób znacznie bardziej wygodny, szybki i sprawny – mówił minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, który uczestniczy w podpisaniu umowy w Rzeszowie. Obecni byli także: Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Stanisław Kruczek – członek zarządu województwa podkarpackiego, Teresa Pamuła – poseł na Sejm RP, Jolanta Sawicka, wicewojewoda podkarpacki i Maciej Adamczak – prezes zarządu BBF Sp. z o. o.
Dzięki realizacji nowej linii kolejowej znacząco skróci się czas dojazdu z Rzeszowa do Stalowej Woli i Lublina. Poprawi się również dojazd z centrum Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. A połączenie kolejowe z CPK obejmie także Sanok. Docelowo, po realizacji wszystkich planowanych inwestycji, pociągi relacji Warszawa – Rzeszów pojadą w zaledwie 2 godz. 15 min zamiast dotychczasowych 4 godz.
Podpisanie umowy dotyczącej linii kolejowej Łętownia-Rzeszów. Fot. Kamil Dudzik