Ministerstwo Infrastruktury tuż przed Bożym Narodzeniem potwierdziło ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19: Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla. Odcinki te będą miały w sumie 20,4 km długości. Inwestycja obejmie budowę obiektów inżynierskich: 5 estakad, 10 wiaduktów drogowych, 17 mostów w ciągu drogi ekspresowej, przejścia nad drogą S19 dla zwierząt średnich, przejść dla średnich i małych zwierząt oraz urządzeń BRD i ochrony środowiska.
W tym roku podpisaliśmy już trzy umowy na drogę ekspresową S19, w przyszłym roku kolejne. Przetargi na realizację odc. Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla to 12 i 13 przetarg na S19 ogłoszony w tym roku. Łącznie to prawie 200 km w Polsce – mówi Tomasz Żuchowski p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
– To wspaniały prezent na Święta Bożego Narodzenia. Budowa Via Carpatia w kierunku granicy ze Słowacją i komunikacyjne otwarcie Polski oraz Podkarpacia na południe Europy było kiedyś tylko marzeniem, dziś staje się faktem – dodaje Tomasz Poręba, europoseł PiS.
Ogłoszenie o przetargu dotyczy zaprojektowania i budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Iskrzynia do węzła Dukla z podziałem na dwie części:
– zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Iskrzynia (z węzłem) do węzła Miejsce Piastowe (z węzłem) o długości 10,3 km,
– zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Miejsce Piastowe (bez węzła) do węzła Dukla (z węzłem) o długości 10,1 km.
S19 Iskrzynia – Miejsce Piastowe?
Odcinek będzie miał długość 10,3 km, przekrój dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Powstaną dwa węzły drogowe (Iskrzynia i Miejsce Piastowe), Obwód Utrzymania Drogowego (OUD) Miejsce Piastowe, obiekty inżynierskie (dwie estakady, pięć wiaduktów drogowych, 11 mostów w ciągu drogi ekspresowej, przejście nad drogą S19 dla zwierząt średnich, przejście pod obiektem inżynierskim dla średnich zwierząt, przejście pod obiektem inżynierskim dla małych zwierząt), urządzenia BRD oraz urządzenia ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla?
Odcinek będzie miał długość 10,09 km, przekrój dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Powstanie węzeł drogowy Dukla, Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Równe kat. I (po obu stronach drogi), obiekty inżynierskie (trzy estakady, pięć wiaduktów, sześć mostów, przejście górne dla dużych zwierząt, dwa przejścia dolne dla średnich zwierząt, przejście dolne dla małych zwierząt, dwa przepusty). Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna.
Dla odcinków Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla, w rozpoznaniu geologicznego podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy), a na podstawie uzyskanych wyników badań dokonano oceny warunków geologiczno-inżynierskich pod kątem stopnia jej skomplikowania (złożoności). Tylko na odcinku Iskrzynia – Miejsce Piastowe wykonano 1261 wierceń (o łącznej długości wierceń: 9432,4 m i głębokość wierceń: 2,3 – 25,0 m).
S19 Babica – Barwinek (długość 74,84 km)
• Babica – Jawornik i Jawornik – Domaradz, długość ok. 23,5 km, obecny etap: opracowanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym,
• Domaradz – Iskrzynia, długość ok. 12,1 km, obecny etap: opracowanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym
• Iskrzynia – Miejsce Piastowe, długość ok. 10,3 km, obecny etap: przetarg P&B,??
• Miejsce Piastowe – Dukla, długość ok. 10,4 km, obecny etap: przetarg P&B,??
• Dukla – Barwinek, długość 18,3 km, obecny etap: opracowanie Koncepcji programowej (KP) wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan jej realizacji przedstawia się następująco:
30,2 km – oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),
64,4 km – w realizacji (w budowie oraz projektuj i buduj),
74,8 km – w przygotowaniu (realizacja koncepcji programowej).