Reklama

Biznes

Polska prezydencja, bezpieczeństwo gospodarcze i zdrowotne wśród tematów EFNI2024

Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan / PAP MEDIAROOM
Dodano: 18.10.2024
FOTO: Konfederacja Lewiatan
FOTO: Konfederacja Lewiatan
Share
Udostępnij

Podczas spotkań i paneli drugiego dnia Europejskiego Forum Nowych Idei eksperci i uczestnicy mówili o najważniejszych wyzwaniach, z którymi mierzą się obecnie firmy i społeczeństwo.

O następstwach wyborów w USA i ich wpływie na relacje transatlantyckie oraz na gospodarkę, na przykład w obszarze technologii, dyskutowano podczas panelu „Przyszłość relacji transatlantyckich”. Marta Poślad, dyrektor, CEE & Transatlantic Public Policy, Google, zwróciła uwagę na aspekt technologiczny relacji transatlantyckich.

„Dzieje się właśnie rewolucja, która zdarza się raz na pokolenie. Mam na myśli boom na sztuczną inteligencję, która całkowicie przedefiniowuje to jak działa gospodarka czy społeczeństwo. W moim przekonaniu to początek niesamowitej przygody. W naszej współpracy transatlantyckiej kluczowe jest w tym wypadku to, żeby powstrzymać wykorzystanie jej przez tych, którzy chcą użyć jej do czegoś złego. Naszą odpowiedzialnością jest, aby to chronić” – podkreśliła Marta Poślad.

W panelu „Między globalną niepewnością a unijną polityką: jak zabezpieczyć interesy polskiej gospodarki?” minister finansów Andrzej Domański podkreślał, że największą bolączką UE jest brak wzrostu gospodarczego.

„Nie będzie zielonego ładu, wspólnej polityki obronnej jeżeli unijne gospodarki będą pogrążone w stagnacji. Aby przyspieszyć wzrost PKB trzeba ożywić inwestycje, z którymi nie jest najlepiej” – powiedział.

Dariusz Marzec, prezes zarządu, PGE Polska Grupa Energetyczna, podkreślał znaczenie bezpieczeństwa energetycznego dla przyszłości kraju. Jego zdaniem priorytetem powinna być morska energetyka wiatrowa i jądrowa.

„Transformacja energetyczna potrzebuje inwestycji i ma sprzyjać wzrostowi gospodarczemu. Wzrost gospodarczy powinien być napędzany przez inwestycje, a nie konsumpcję” – zaznaczył.

Rozpoczynająca się 1 stycznia prezydencja Polski w Radzie UE to niezwykła okazja dla polskiego państwa. Monique Clua Braun, Country President w Novartis Poland zwróciła uwagę, że „oprócz bezpieczeństwa gospodarczego czy wojskowego, musimy też zapewnić bezpieczeństwo zdrowotne, ponieważ bez tego Europa nie będzie w stanie iść do przodu”. Podkreśliła znaczenie profilaktyki np. przy chorobach nowotworowych. Dodała, że w kwestii badań klinicznych i innowacji potrzebne jest dobre otoczenie legislacyjne w Europie.

Podczas panelu „Skuteczna walka z dezinformacją w erze cyfrowej: szanse i zagrożenia dla demokratycznych wyborów” Jakub Olek, dyrektor ds. polityki publicznej i relacji rządowych w Tik Toku, podkreślił, że media społecznościowe, takie jak Tik Tok, są elementem procesów demokratycznych, proaktywnie zwalczającymi fake newsy.

„Według naszych badań młodzi użytkownicy są zainteresowani rzetelnymi informacjami, jednak nie chcą być nimi straszeni” – powiedział.

„Przyszłość jednolitego rynku UE” to dyskusje wokół przyszłości wspólnego rynku. Według Eweliny Stępnik-Godawy, Regulatory Affairs Manager w Allegro bardzo poważnie podchodzi się do kwestii compliance. Wprowadzanie zmian wymaganych regulacjami, to ogromne koszty choćby pracownicze.

„Już teraz widzimy też, jak ogromne trudności mają z tym MŚP. Choćby same wdrożenia informatyczne wymagają tysięcy godzin informatyków” – powiedziała.

Ryszard Hordyński, dyrektor do spraw strategii i komunikacji Huawei Polska podkreślił podczas panelu „OZE: dobre praktyki i wyzwania na europejskim rynku”, że jeśli chodzi o rynek polski na pewno jest dużo do zrobienia.

„Ponieważ jak wszyscy wiedzą, nasze sieci były projektowane raczej w jednym kierunku od miejsca wytwarzania do miejsca konsumpcji tej energii” – podkreślał Ryszard Hordyński.

Profesor Dorota Niedziółka, prorektor ds. rozwoju SGH, zaznaczała, że z pewnością nastąpi za chwilę przyspieszenie tempa transformacji energetycznej.

„Dochodzi do kumulacji różnego rodzaju procesów, które są konsekwencją dużych oczekiwań biznesu i społeczeństwa” – mówiła.

Małgorzata Krajewska, dyrektorka regulacji i spraw europejskich, Orange Polska przyznała na panelu „Czy unijne regulacje sprzyjają konkurencyjności?”, że temperatura regulacyjna jest bardzo wysoka, a biznes potrzebuje pauzy.

„Czy da się wyważyć regulacje pomiędzy interesem konsumenta a konkurencyjnością? Mam przekonanie, że tak. Zaczynamy nowy cykl legislacyjny. Konsument zawsze był w centrum regulacji europejskich. To sprzyjało budowaniu konkurencji; przyczyniło się do obniżki cen. Mamy wysoki standard jako UE ochrony konsumentów. To pozytywny dorobek europejski. Natomiast tak dalece przyzwyczailiśmy się, że są to wartości, że w tym pędzie zapomnieliśmy już o konkurencyjności” – powiedziała.

Katarzyna Dubno, dyrektor relacji zewnętrznych, ESG i ekonomiki zdrowia w Adamed Pharma SA podczas panelu „Bezpieczeństwo lekowe Polski jako jeden z wymiarów odporności kraju” przekonywała o ważności dialogu z przedstawicielami władzy o problemach branży farmaceutycznej, która potrzebuje również listy leków krytycznych i całego systemu wsparcia dla firm.

„Na pewno zachętą dla przedsiębiorstw byłyby specjalne dotacje, np. na prace budowalne, zakup sprzętu. Przy realizacji dużych inwestycji, budowie fabryki te dotacje powinny być znaczące, rzędu kilkudziesięciu milionów złotych” – podsumowała Dubno.

„Mamy w Polsce znakomitych specjalistów IT, świetną kulturę pracy” – mówiła Lucyna Chwatowska, dyrektorka AGI Text-To-Speech, Amazon podczas panelu „Otwarty, oparty na współpracy i konkurencyjny – europejski program polityki cyfrowej”.

Zwróciła jednocześnie uwagę, że „specjalistów AI jest już trochę mniej, a jeżeli już są, to wybierają ścieżkę kariery poza polskimi uczelniami i firmami. Więc trzeba stworzyć system, który pozwoli tym ludziom zostać w Polsce, w polskich instytutach, dostawać granty na swoje badania”.

EFNI organizowane jest przez Konfederację Lewiatan przy współpracy z BusinessEurope i miastem Sopot. Tegoroczna edycja trwa od 16 do 18 października.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy