Jak skutecznie zarządzać firmą w czasach chaosu, bo przecież czas COVID-19 oznacza dla prawie wszystkich kompletnie nową, nieznaną rzeczywistość biznesową. Jak przygotować się na kryzys i kolejne fale pandemii? W końcu, jakie będą kierunki rozwoju biznesu w nadchodzącej dekadzie. To tylko niektóre z tematów konferencji „Przedsiębiorcy dla Przedsiębiorców” zorganizowanej przez Podkarpackie Centrum Innowacji w G2A Arena w Jasionce, choć tak naprawdę debata odbyła się w przestrzeni wirtualnej, co jest już powszechną praktyką w dobie koronawirusa. Udział w panelach dyskusyjnych był bezpłatny i dedykowany dla właścicieli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z Podkarpacia.
W konferencji udział wzięli przedsiębiorcy oraz eksperci z Polski oraz Podkarpacia – platforma ZOOM umożliwia bezpośredni kontakt bez względu na odległość. Odbyły się też panele dyskusyjne poświęcone m.in. dobrym praktykom i rozwiązaniom wdrożonym w małych i średnich przedsiębiorstwach, czy bezpiecznej restrukturyzacji firmy.
Podczas wtorkowego wydarzenia sporo uwagi poświęcone zostało branży motoryzacyjnej na Podkarpaciu. O sytuacji w sektorze automotive mówili: Monika Bąk, prezes firmy Autopart z Mielca; Leszek Waliszewski, prezes FA Krosno oraz Ryszard Jania, prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego. Ta branża, obok lotnictwa, to największy pracodawca w regionie zatrudniający ponad 20 tys. osób. W sytuacji, gdy w marcu i kwietniu firmy motoryzacyjne zanotowały 80 proc. spadki produkcji, trudno nie mówić o prawdziwym kryzysie.
– Symptomy spowolnienia gospodarczego były już pod koniec 2019 roku – mówił Ryszard Jania. – Wszyscy spodziewali się kilkuprocentowego spadku produkcji w tym roku, ale to co wydarzyło się w następstwie koronawirusa, z niczym nie da się porównać.
Fot. Tadeusz Poźniak
I, o ile rynek części zamiennych po początkowej zapaści, powoli zaczyna odrabiać starty, o tyle w bardzo złej sytuacji ciągle są dostawcy części dla producentów samochodów.
Czas pandemii koronawirusa bywa, że stawał się impulsem do zmian na lepsze. Tak jest w przypadku Columbus Energy S.A., o czym mówił prezes tej firmy, Dawid Zieliński.
Columbus Energy to jedna z najpopularniejszych w Polsce firm zajmujących się montowaniem instalacji fotowoltaicznych. Od 2014 roku, kiedy to rozpoczęła swoją działalność, zrealizowała ponad 6200 projektów. W III kwartale 2019 roku firma zanotował 300 proc. wzrost przychodów, w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2020 roku w czasie pandemii Columbus po ogromnym spadku akcji i problemach na rynku, jeszcze silniejszy odbudowuje swoją pozycję i dalej się rozwija.
– W trakcie pandemii zbudowaliśmy nową strategię działania firmy, uwzględniliśmy nowe metody budowania sprzedaży, wartości – wprowadziliśmy nową jakość i pomysły do biznesu – dodaje Zieliński. – Dzięki temu w maju i czerwcu zwiększyliśmy portfel zamówień o 15-20 proc., a przychody wzrosły o kilkadziesiąt proc. W czasie pandemii, dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników, udało się nam spektakularnie odskoczyć od konkurencji do przodu.
Także Krzysztof Sarnecki, prezes QUEST Change Managers, mówił o prowadzeniu biznesu w Nowej Rzeczywistości.
– Musimy bardzo szybko nauczyć się radzić sobie w tym chaosie, a zwłaszcza w okresie pandemii. Wiemy już, że nie wszystkim krajom przychodzi to łatwo. Polacy jednak są otwarci na nową wiedzę i wiele rzeczy nowych dla Europy Zachodniej, dla nas jest już naturalnych – tłumaczył. Kluczem do sukcesu jest zaś „koncentracja” oraz dywersyfikacja działań.
O trendach dla biznesu do 2030 roku mówił też Jacek Kubrak, prezes Podkarpackiego Centrum Innowacji. Wspominał o nowinkach, które mogą inspirować w czasie pandemii do poszukiwania dochodowych nisz rynkowych dla obecnego i przyszłego rozwoju firm, w oparciu o posiadane zasoby.
Podczas wystąpień, prezentacji i webinarów nie mogło też zabraknąć nawiązań do samej komunikacji w czasach pandemii.
Bo co do tego, że koronawirus zmienił naszą służbę zdrowia, przeorał gospodarkę i wywrócił do góry porządek społeczny, już nikt nie ma wątpliwości. Pytanie, jak będzie wyglądał w przyszłości świat mediów i sam proces komunikacji, tak niezbędny w biznesie.
– Analiza firmy KANTAR potwierdza – zaprzestanie komunikacji przez 60 proc. badanych marek w sytuacji kryzysowej, miało negatywny wpływ na wypracowane relacje z klientami – mówiła Aneta Gieroń, redaktor naczelna magazynu VIP Biznes&STYL.
Fot. Tadeusz Poźniak
Pandemia przypomniała ludziom na całym świecie, że potrzebują informacji i nie są nimi wpisy o nowych butach instagramerki, czy tweety, co głupiego wydarzyło się na sejmowych korytarzach przy Wiejskiej. W dobie COVID-19 przypomnieliśmy sobie, że potrzebujemy wiarygodnych, kompetentnych, rzetelnych i szybkich źródeł informacji. I dobrze, bo informacja to nieprawdopodobna siła, ale pod warunkiem, że jest to informacja sprawdzona. Nierzetelna jest słabością.
Organizatorem i inicjatorem konferencji są członkowie Koalicji na rzecz Regionalnego Ekosystemu Innowacji i Startupów, która skupia przedstawicieli Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, Loży Business Centre Club w Rzeszowie, Klastra Technologia w Medycynie TECHNOMED, firmy HugeTech, Klastra IT, G2A Arena oraz Podkarpackiego Centrum Innowacji.