Powstała specjalna platforma internetowa dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, poprzez którą można nawiązać kontakt z dostawcą profesjonalnych usług, służących rozwojowi firmy, wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań, a tym samym wzrostowi ich konkurencyjności. Zakup usługi objęty jest sporą refundacją. Jak z tego skorzystać? Pierwszy krok to rejestracja na Podkarpackiej Platformie Wsparcia Biznesu.
Projekt pod nazwą „ Podkarpacka Platforma Wsparcia Biznesu” realizuje Województwo Podkarpackie oraz Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. Finansowany jest z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020. Jego wartość to niemal 42 mln zł.
Przedsięwzięcie służy wsparciu MŚP z terenu województwa podkarpackiego w zakupie wyspecjalizowanych usług około biznesowych. Jest odpowiedzią na raport Banku Światowego pn. „Poland Catching-up Regions: pobudzanie przedsiębiorczości na obszarach mniej uprzywilejowanych”.
W ramach przedsięwzięcia stworzono system dotacji na zakup przez MŚP usług prorozwojowych od instytucji otoczenia biznesu oraz prywatnych dostawców. Z takiego wsparcia przedsiębiorcy mogą skorzystać za pomocą Podkarpackiej Platformy Wsparcia Biznesu (PPWB), funkcjonującej jako portal internetowy. Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mogą wybierać usługi, z których chcą skorzystać z dostępnej na Platformie listy. Za pośrednictwem Podkarpackiej Platformy Wsparcia Biznesu przedsiębiorcy mogą skorzystać między innymi z takich usług, jak:
– Badanie rynków zagranicznych
– Wdrażanie systemów zarządzania (np. jakością)
– Analiza i optymalizacja procesów produkcji
– Rozwój działalności eksportowej
– Ekoinnowacje
– Zarządzanie własnością intelektualną
– Opracowanie strategii wdrożenia innowacji
– Usługi w zakresie wzornictwa
– Usprawnianie kluczowych procesów biznesowych.
Jeśli na platformie brakuje usługi, którą przedsiębiorca jest zainteresowany, może on skorzystać ze wsparcia niezależnego doradcy, który pomoże zdiagnozować problemy rozwojowe firmy i zaprojektować usługę „szytą na miarę” (usługę specjalistyczną). Wykluczone są proste, bieżące usługi (np. księgowe, prawnicze), szkoleniowe oraz usługi oparte o podwykonawstwo.
Jak to działa? Na platformie rejestrują się firmy MŚP i dostawcy usług. Firma zgłasza zapotrzebowanie na usługę. Dostawca odpowiada zgłaszając usługę. Firma odbiera i ocenia ofertę, i jeśli jest zainteresowana zleca usługę. Płaci za nią, a następnie ubiega się o refundację części poniesionych kosztów.
Poziom wsparcia dla zakupu usług specjalistycznych wynosi nawet do 100 tys. zł, a na usługi standardowe – do 20 tys. zł. Jedna firma może na różne usługi otrzymać łącznie maksymalnie 200 tys. euro. wsparcia (uwaga – podatek VAT jest niekwalifikowany).
Ze wsparcia mogą korzystać firmy, posiadające status MŚP (oświadczenie), z siedzibą na terenie województwa podkarpackiego i od co najmniej roku prowadzące aktywną działalność.
Dany dostawca może umieścić na platformie swoje usługi po spełnieniu kryteriów kwalifikacyjnych, których celem jest zagwarantowanie, iż usługi będą świadczone przez profesjonalne podmioty doradcze. Podobnie, oferowane na portalu usługi podlegać będą procesowi oceny i selekcji w oparciu o kryteria zapewniające wybór usług najwyższej jakości, mających największy wpływ na rozwój firm w regionie.
Szczegółowe informacje dotyczące wymagań formalnych, jakie muszą spełnić MŚP, a także zasady prowadzenia naboru znajdują na stronie internetowej: www.ppwb.pl
Nabór prowadzony jest w trybie ciągłym.