Drużyna studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie zajęła pierwsze miejsce w prestiżowym 35. Międzynarodowym Konkursie Marketplace na zarządzanie wirtualną firmą. Khrystyna Daniv, Marta Datsyuk, Dawid Antas i Kacper Gołoś zdeklasowali rywali zdobywając ośmiokrotnie więcej punktów niż druga w kolejności drużyna z USA.
W finale tegorocznej rozgrywki Marketplace drużyna WSIiZ zdobyła 111 punktów i zdeklasowała rywali. Zespół Texas A&M University, który zajął 2. miejsce, uzyskał 15 punktów. Wśród pokonanych są ekipy reprezentujące jedne z najlepszych światowych uczelni. – Dzięki temu, że uczelnia kształci dobrych studentów z kilkunastu krajów świata, możemy tworzyć mocne zespoły, które uzyskują międzynarodowe sukcesy. Jestem bardzo zadowolony z mnogości międzynarodowych osiągnięć naszych studentów w ostatnim czasie. To tylko potwierdza, że tworzymy odpowiedni klimat dla rozwoju kreatywności i realizowania własnych pasji – nie kryje zadowolenia prof. Tadeusz Pomianek, rektor WSIiZ.
Zarządzali wirtualną firmą
Marketplace to symulator biznesowy. Z programu do szkolenia kadry menedżerskiej korzystają setki uniwersytetów, szkół biznesowych i firm z całego świata (m.in. BMW, IBM). Marketplace wymaga od studentów analizy danych rynkowych, a także podejmowania realistycznych decyzji biznesowych. – Niektórzy mówią o nim wyrafinowany program komputerowy, który imituje procesy i sytuacje zachodzące na konkurencyjnym, ciągle zmieniającym się rynku – podkreśla Elżbieta Szczepaniak, opiekun zwycięskiego zespołu. Jej zdaniem ćwiczenia symulacyjne są najlepszą metodą na zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce. Studenci w trakcie rozgrywki wcielili się w rolę przedsiębiorców, którzy musieli stworzyć produkt, ustalić jego cenę, opracować kampanię reklamową promującą jego największe atuty, a także zatrudnić personel, prowadzić prace badawczo-rozwojowe oraz wyznaczyć wielkość produkcji we własnych wirtualnych firmach.
8 razy lepsi od rywali
Przygoda zwycięzców z Marketplace zaczęła się w lutym br. Pierwszym krokiem do zwycięstwa była rozgrywka eliminacyjna, w której wzięło w niej udział 30 drużyn reprezentujących uczelnie z całego świata. Na tym etapie zespoły rywalizowały z firmami zarządzanymi przez komputer. Drużyna WSIiZ, o nazwie InnoTech, zakwalifikowała się z 5. miejsca. W finale jednak nie pozostawiła rywalom żadnych szans. – Osiągnęliśmy wynik 8 razy lepszy od drugiej drużyny. To nieprawdopodobne uczucie wygrać z taką przewagą – cieszy się Kacper Gołoś, student Aviation Management.
– Podejmowanie właściwych decyzji, w każdej rundzie rozgrywki, wymagało od nas sporo wysiłku – dodaje Khrystyna Daniv, studentka Aviation Management. Zarówno Marta Datsyuk, studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej, jak i Dawid Antas, student Aviation Management, podkreślają, że udział w Marketplace daje ogromne doświadczenie i zaprocentuje w przyszłości.
Tegoroczna wygrana w międzynarodowym konkursie Marketplace, nie jest pierwszym tego typu sukcesem studentów WSIiZ. Już w 2006 roku, zespół reprezentujący uczelnię sięgnął po złoto, a jednym z członków tamtej drużyny był Wojciech Pitura, który razem z Elżbietą Szczepaniak poprowadził zespół do zwycięstwa w tym roku. Marketplace jest rozgrywką, która gwarantuje zwycięzcom międzynarodowy certyfikat ceniony przez pracodawców.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania razem z Fundacją Na Rzecz Nauki i Edukacji Talenty zorganizowała, oparty o symulację Marketplace, konkurs Wirtualny Menedżer dla licealistów z Podkarpacia, Małopolski i Lubelszczyzny. Obecnie trwają rozgrywki, a finał odbędzie się 4. czerwca podczas Dnia Otwartego WSIiZ w trakcie tzw. Game Day.
Ranking tegorocznej rozgrywki Marketplace:
-
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – Poland
-
Texas A&M University – USA
-
California State University – USA
Pozostałe zespoły biorące udział w rozgrywce finałowej:
Stratford University – USA
University of Guelph – Canada
Universidad de la Sabana – Colombia
YC Training & Services – Malaysia
Akademia Górniczo-Hutnicza – Poland