Reklama

Automoto

Nowe Audi Q5 SUV. Sprawdzona koncepcja w trzeciej odsłonie

Źródło: Audi Mediacenter
Dodano: 05.09.2024
a243949_large_edited-Resizer-750Q75
Share
Udostępnij

Nowe Audi Q5 SUV: dynamiczny design, imponująca wszechstronność, nowy system informacyjno-rozrywkowy i nowoczesna koncepcja obsługi

Pierwszy model SUV zbudowany na platformie Premium Combustion (PPC), z efektywnymi, częściowo zelektryfikowanymi silnikami spalinowymi

Gernot Döllner, dyrektor generalny AUDI AG: „Nowe wcielenie naszego cenionego Audi Q5 – jako drugi model z wysoce efektywnymi silnikami spalinowymi nowej generacji – ucieleśnia kolejny istotny krok w odmładzaniu naszego portfolio”

Audi Q5 SUV* już od ponad 15 lat jest jednym z najpopularniejszych samochodów w segmencie SUV-ów średniej wielkości w Niemczech i całej Europie. Teraz producent spod znaku czterech pierścieni prezentuje najnowszą generację swojego bestsellera: Q5*, które jest jeszcze nowocześniejsze i bardziej dynamiczne. To pierwszy SUV marki bazujący na platformie PPC oraz napędzany efektywnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, które dzięki technice MHEV plus stały się jeszcze bardziej oszczędne. Q5* imponuje nowym systemem informacyjno-rozrywkowym i nowoczesną koncepcją obsługi, konfigurowalnymi cyfrowymi sygnaturami świetlnymi, a także zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy. Gamę modelu już w momencie premiery uzupełnia sportowe Audi SQ5*, a w przyszłości poszerzą ją warianty z hybrydowym napędem plug-in.

Gernot Döllner, prezes zarządu AUDI AG, postrzega nowe Audi Q5* SUV jako gwarancję sukcesu: „Od ponad 15 lat Audi Q5* jest naszym cenionym SUV-em klasy średniej. Nowa odsłona reprezentuje dalszy rozwój sprawdzonych cech poprzedników” – powiedział Gernot Döllner. „Jako drugi model z naszą nową generacją wysoce efektywnych silników spalinowych, stanowi też kolejny ważny krok w odmładzaniu naszego portfolio. Jestem pewien, że nowe Audi Q5* – jako wszechstronny samochód o usportowionym charakterze i dynamicznym wzornictwie SUV-a – będzie kontynuować swoją historię sukcesu”.

Nowe Q5* reprezentuje trzecią generację cenionego modelu Audi. Pierwsza odsłona tego średniej wielkości SUV-a trafiła na rynek w 2008 roku i od tamtej pory dominuje w segmencie marek premium. Nowe Audi Q5* kontynuuje tę historię sukcesu.

Q5 SUV jako drugi model w gamie – podobnie jak nowe modele Audi A5 – korzysta z architektury Premium Platform Combustion (PPC). Platforma ta pozwala wprowadzać na rynek wysoko wolumenowe modele reprezentujące najnowocześniejsze standardy techniczne w różnych segmentach. Co więcej, elastyczność PPC pomaga nadać przyszłym modelom Audi niepowtarzalny charakter.

Audi Q5* wyznacza nowe wzorce w segmencie średniej wielkości SUV-ów premium: sportowy, zorientowany na technologię język projektowania łączy się tu z niespotykaną wszechstronnością i sprawdzoną przydatnością do codziennego użytku. Efektywne, mocne silniki z techniką MHEV plus, a później także hybrydy typu plug-in, reprezentują drogę Audi do osiągnięcia pozycji dostawcy przyszłościowej mobilności premium. A dzięki architekturze elektronicznej E³ 1.2 producent we wszystkich nowych modelach integruje nowoczesne, przyszłościowe funkcje łączności oraz cyfryzacji.

Od 8 lat Audi wytwarza modele Q5 w Meksyku. Także produkcja nowego Q5* odbywa się w San José Chiapa. Ważnym czynnikiem jest tu bliskość rynku północnoamerykańskiego. Model inicjuje odnowę portfolio SUV-ów Audi z silnikiem spalinowym i napędem częściowo zelektryfikowanym.

Praktyczniejsze niż kiedykolwiek: koncepcja przestrzeni oraz wszechstronność

Najnowsza generacja Audi Q5* znacznie zyskała w kluczowych obszarach, a podróżujący mogą odczuć to już od pierwszych chwil. Efektem – w połączeniu z nową koncepcją wnętrza – jest komfortowe poczucie przestrzeni, z mnóstwem miejsca nad głowami i na nogi.

Szczególnie praktyczną cechą Audi Q5 SUV* jest w pełni regulowana tylna kanapa. Można ją przesuwać wzdłuż i pochylać jej oparcie, zwiększając w ten sposób pojemność bagażnika lub komfort dla pasażerów z tyłu – w zależności od potrzeb. Jednocześnie na kanapie mogą wygodnie usiąść trzy osoby. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika wzrasta nawet do 1473 litrów (w zależności od wariantu). Roletę przestrzeni bagażowej można schować w specjalnie zaprojektowanym schowku pod podłogą bagażnika, który oferuje jeszcze więcej miejsca na bagaż i bezpieczne miejsce na osłonę.

Gama praktycznych funkcji obejmuje też jeszcze większy niż w poprzedniku pojemnik pod środkowym podłokietnikiem oraz liczne mniejsze schowki na okulary przeciwsłoneczne, klucze i inne przedmioty codziennego użytku, a także indukcyjną i chłodzoną półkę o mocy ładowania 15 watów w konsoli środkowej z przodu oraz dwa porty USB-C z przodu i dwa z tyłu. Opcjonalnie porty USB z przodu mogą obsługiwać moc ładowania do 60 watów, a te z tyłu – nawet do 100 watów. Oznacza to, że podczas jazdy bezpiecznie mogą być zasilane także większe urządzenia, takie jak laptopy.

Puryzm i dynamika: design nadwozia

Trzecia generacja modeli Q5 SUV ma idealne proporcje, a jej wygląd prezentuje się jeszcze bardziej sportowo. Mocarną prezencję podkreśla napięte, wysoko poprowadzone boczne przetłoczenie, które łączy przednie i tylne lampy, optycznie wydłużając sylwetkę auta. Ponad progiem wznosi się linia sięgająca przez nadkola do tylnego zderzaka, nadając karoserii dynamiczny wygląd nawet podczas postoju.

Przód jawi się jako wyjątkowo pewny siebie – wszystkie elementy definiujące design są tu bowiem umieszczone o jeden poziom wyżej niż w poprzedniku. Dotyczy to również sportowej, szerokiej osłony chłodnicy Singleframe, sąsiadującej z pionowymi, funkcjonalnymi kurtynami powietrznymi.

Mocno wyprofilowane, rzeźbiarskie reflektory nadają Q5* wyrazisty, skupiony wygląd, manifestując jego zwinny, śmiały charakter. Pod osłoną Singleframe zlokalizowano duży wlot powietrza z zestawem czujników, który optycznie poszerza sylwetkę samochodu. Pakiet zewnętrzny S line zwraca uwagę zjawiskowymi, sportowymi elementami nadwozia, takimi jak oprawy kurtyn powietrznych z matowymi, antracytowymi akcentami o optyce chromu. W modelu S elementy te mają matowe, srebrne, chromowane wykończenie.

Dzięki maksymalnej redukcji linii tył Q5 SUV* ma niezwykle wyrazisty design. Od tylnej szyby do dolnej krawędzi pasa świetlnego widoczna jest gładka powierzchnia; definiuje ją właśnie trójwymiarowy pas świetlny z ostrym cięciem na całej szerokości samochodu. Także dolna sekcja jest gładka, podkreślając sportową elegancję nowego SUV-a Audi. Z wydatnymi zderzakami zintegrowano charakterystyczny dyfuzor. Umiejscowienie i kształt funkcjonalnych końcówek układu wydechowego zależy od wersji silnikowej (podwójna kwadratowa końcówka umieszczona po lewej stronie pod dyfuzorem dla silników Diesla lub prostokątne rury wydechowe po prawej i lewej stronie dla jednostek benzynowych). Model S ma dwie podwójne rury wydechowe o nowym, „wyostrzonym” wzornictwie.

Trzy stylizacje i jedenaście kolorów

Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, nabywcy mają do wyboru trzy wersje: bazową, advanced oraz S line. Ponadto swój niezależny design ma model S. W przypadku pakietu zewnętrznego S line oraz modelu S przednie wloty powietrza są większe i zaprojektowane jako aerotuby w kształcie skrzydła wzorowanego na literze L. Także tylny dyfuzor prezentuje się znacznie bardziej sportowo. Dla pakietu zewnętrznego S line oraz modelu S dostępny jest także pakiet optyczny Czerń.

Nowe modele Audi Q5 są dostępne w jedenastu kolorach nadwozia, a wśród nich niemetalizowany lakier biały Arkona oraz odcienie metalizowane: biały Glacier, czarny Mythos, srebrny Floret, niebieski Navarra, czerwony Grenadine, zielony District oraz nowy kolor szary Tambora. Wyłącznie dla modelu S lub samochodów z pakietem zewnętrznym S line dostępne są niebieski Ultra (metalizowany), szary Daytona (perłowy) oraz nowy złoty Sakhir (metalizowany). Modele Q5 oferowane są także ze szczególnie wysokiej jakości i, w zależności od życzeń klienta, konfigurowalnymi indywidualnymi lakierami Audi exclusive.

Nowe modele Audi Q5 SUV sprzedawane na rynku niemieckim są wyposażone w obręcze z lekkiego stopu o średnicy od 17 do 21 cali (w zależności od linii zewnętrznej i wersji silnikowej). Opcjonalnie dostępne są felgi o zoptymalizowanej aerodynamice w rozmiarach od 17 do 19 cali.

Samochody z pakietem zewnętrznym S line oraz model S są standardowo wyposażone w 19-calowe obręcze. Jako opcja dostępne są kute 21-calowe felgi o wzorze S, znane z innych modeli z rodziny S. Ekstrawagancką atrakcją w palecie wzorów obręczy są opcjonalne 21-calowe felgi z trójkolorowym lakierowaniem.

Czyste linie i przyjazna atmosfera: design wnętrza

Wygląd kabiny nowego Audi Q5 SUV* bazuje na czterech charakterystycznych, podstawowych cechach designu wnętrza Audi. Po pierwsze wnętrze jest zaprojektowane w taki sposób, aby było „zorientowane na człowieka”, tzn. konsekwentnie dostosowane do potrzeb użytkowników.

Drugą podstawową cechę – „wizualną przejrzystość” – definiuje przejrzysta architektura, zapewniająca klarowny obraz w każdej sytuacji. Funkcjonalność i estetyka łączą się tu w najdrobniejszych szczegółach. To przejrzyste podejście do projektowania jest widoczne w poziomej strukturze panelu sterowania: aplikacja z wysokiej jakości materiału rozciąga się niczym skrzydło na całej jego szerokości i wznosi się w obszarze przejścia w drzwi. Panel sterowania stanowi podstawę dla „cyfrowej sceny” oraz odpowiednio dopasowanych, zintegrowanych otworów wentylacyjnych. Kompozycję kokpitu uzupełniają spójny design konsoli środkowej i drzwi: zlokalizowane tam instrumenty otaczają elementy o wyglądzie aluminium i kształcie litery C. Ich wznosząca się pozycja podkreśla solidną, a zarazem sportową filozofię SUV-a Audi Q5*.

Centralnym elementem wnętrza jest „cyfrowa scena” w formie wyświetlaczy Audi MMI, zlokalizowana przed kierowcą i pasażerem z przodu. Odpowiednio ustawione ekrany są zintegrowane z wnętrzem i idealnie do siebie dopasowane. Smukły, wolnostojący panoramiczny wyświetlacz Audi MMI ma zakrzywiony design i wykorzystuje technikę OLED; łączy 11,9-calowy zestaw wskaźników Audi virtual cockpit oraz 14,5-calowy ekran dotykowy MMI.

Na życzenie można zamówić 10,9-calowy wyświetlacz MMI dla pasażera z przodu. Aktywny tryb prywatności z aktywnym filtrem obrazu sprawia, że osoba podróżująca na prawym fotelu może korzystać z systemu informacyjno-rozrywkowego bez rozpraszania wzroku kierowcy. Jednocześnie zyskuje możliwość wsparcia prowadzącego samochód na przykład w zadaniach nawigacyjnych.

Dzięki „Material Driven Design” (z ang. design bazujący na materiałach) nowe Audi Q5* spełnia wymagania w zakresie poczucia przestronności przy zachowaniu wysokiego poziomu komfortu. Przeciwwagę dla obszarów cyfrowych i technicznych stanowi tak zwany miękki element przebiegający od drzwi do drzwi, przez całą szerokość deski rozdzielczej. W połączeniu z tapicerowanymi panelami drzwi i podłokietnikami tworzy to szczególnie „domową”, przytulną atmosferę. Ta filozofia projektowania opartego na materiałach oferuje również szerokie możliwości indywidualizacji wnętrza, zgodnie z preferencjami nabywców.

Materiały dobrano z funkcjonalnego punktu widzenia, a jednocześnie z uwzględnieniem wyraźnego zróżnicowania wzornictwa poszczególnych obszarów kabiny. Sekcje zorientowane na komfort są zaakcentowane rozległymi powierzchniami wykończonymi miękkimi materiałami, natomiast elementy obsługi mają precyzyjny design i opcjonalnie mogą być wykończone wysokiej jakości błyszczącym czarnym tworzywem.

Fotele z przeszyciami w kształcie diamentu, miękki pas, lusterka boczne i podłokietniki w sportowej wersji S line są wykończone m.in. ekologicznymi materiałami Kaskade oraz Dinamica. Tapicerka tekstylna Kaskade przypomina naturalne materiały takie jak wełna i nie jest dodatkowo barwiona. Wykonano ją z materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak skrawki tkanin oraz przetworzony poliester. Wybrane powierzchnie pokrywa tkanina Impressum, która częściowo składa się z włókien z tworzyw sztucznych poddanych recyklingowi. Dinamica wygląda i przypomina w dotyku zamsz, ale niemal w połowie jest wykonana z poliestru z recyklingu – w tym z resztek tekstyliów.

Dynamiczne oświetlenie interakcyjne

Przejrzyście zaprojektowane wnętrze Q5 SUV* w ciemności jest efektownie podświetlone. Konturowe oświetlenie deski rozdzielczej i drzwi podkreśla szerokość kabiny, podczas gdy pośrednie światło pod zakrzywionym wyświetlaczem panoramicznym Audi MMI i w konsoli środkowej sprawia, że elementy te zdają się unosić w powietrzu.

Podświetlenie mają także wysokiej jakości okładziny drzwi. Koncepcję uzupełnia dynamiczne światło interakcyjne (IAL), które rozciąga się na całej szerokości wnętrza jako pas świetlny LED, wspomagając interakcję podróżujących z autem. Z jednej strony IAL służy estetyce, a także oferuje np. funkcję powitalną lub wskazuje, kiedy samochód został zablokowany lub odblokowany. Z drugiej – zapewnia wsparcie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, wizualizuje np. działanie dynamicznych kierunkowskazów. Wzbogaca to cyfrowy zestaw wskaźników Audi virtual cockpit. IAL pozostaje jednak dodatkowym źródłem informacji i nie zastępuje tradycyjnych ikon kierunkowskazów. Dynamiczne światło interakcyjne stanowi element pakietu oświetlenia Ambiente plus.

Aerodynamika i aeroakustyka

Aerodynamika i aeroakustyka nowego Audi Q5 SUV* zostały zoptymalizowane z wykorzystaniem różnorodnych, szczegółowych rozwiązań. Istotną rolę w koncepcji aerodynamiki odgrywają osłonięte podwozie oraz aerodynamicznie zaprojektowane sekcje przednia i tylna. Kurtyny powietrzne „nadzorują” przepływ powietrza, kierując go obok nadkoli, tak aby strumień biegł wokół przednich kół i boków nadwozia przy jak najmniejszych turbulencjach. Ponadto za kierowanie przepływem powietrza wokół przednich kół odpowiadają deflektory powietrza. Rozległa zabudowa podwozia prowadzi powietrze pod samochodem w sposób ograniczający zawirowania. Boczne aeropanele z tyłu dbają o wyraźne oddzielenie powietrza, które jest kierowane nad nadwoziem; przyczynia się do tego również głęboki spojler dachowy. Pod kątem aerodynamicznym zoptymalizowano także lusterka zewnętrzne.

Na tradycyjnie wysokim poziomie plasuje się aeroakustyka nowego Q5 SUV*. Wyposażenie standardowe obejmuje akustyczną szybę czołową. Aby dodatkowo zwiększyć komfort jazdy, na życzenie przednie szyby boczne również oferowane są w wersji akustycznej.

Imponujące w dzień i w nocy: oświetlenie

Nowe Q5 SUV* nie tylko podkreśla wiodącą rolę Audi w projektowaniu i rozwoju techniki oświetlenia, ale idzie o krok dalej. Tylne lampy mają trójwymiarową formę, spektakularnie łącząc światy fizyczny i cyfrowy razem z pasem świetlnym, który rozciąga się na całą szerokość samochodu. Efektownie zaprojektowane cyfrowe tylne światła OLED drugiej generacji i lampa projekcyjna w spojlerze nad tylną szybą, zastosowana po raz pierwszy w Europie, zapewniają większe bezpieczeństwo. Lampa projektuje grafikę w górnej części tylnej szyby, powiększając w ten sposób obszar światła hamowania. Ponadto jest zintegrowana z działaniem funkcji powitalnej i pożegnalnej (ang. Coming Home i Leaving Home) podczas blokowania oraz odblokowania samochodu.

W przypadku cyfrowych tylnych lamp OLED 2.0 sześć cyfrowych paneli OLED, łącznie dysponujących 266 segmentami, generuje nowy obraz kilka razy na sekundę przy użyciu specjalnie opracowanego algorytmu. Ta symbioza pomiędzy designem a nową techniką sprawia, że światła nowego Q5* wydają się żywsze i bardziej inteligentne niż kiedykolwiek wcześniej.

Również aktywna cyfrowa sygnatura świetlna wyznacza przyszłość techniki oświetleniowej Audi. Przednia sygnatura bazuje na interakcji algorytmu z 15 segmentami, które przyciemniają się i rozjaśniają. Poszczególne segmenty świetlne oddziałują na siebie w taki sposób, że ogólny wygląd sygnatury pozostaje niezmienny pod względem intensywności świecenia.

„W Audi Q5* projektujemy nie tylko wygląd świateł, ale także cały ich ruch. Dzięki doskonałej symbiozie pomiędzy wzornictwem a nową techniką oświetlenia najnowsze Q5* wydaje się żywsze i bardziej inteligentne niż kiedykolwiek wcześniej. Jednocześnie nadaliśmy sygnaturze świetlnej własną osobowość, a cyfrowemu światu – własną estetykę” – wyjaśnił César Muntada, szef ds. projektowania oświetlenia. „Za sprawą aktywnej cyfrowej sygnatury świetlnej nowe Q5* kontynuuje epokę wyjątkowego wzornictwa i estetyki, które można znaleźć tylko w Audi”.

Cyfrowe tylne lampy OLED 2.0 w Q5* wynoszą design oświetlenia oraz zakres jego funkcji – a tym samym bezpieczeństwo – na nowy poziom w swojej klasie. Po raz pierwszy cyfrowe tylne lampy OLED drugiej generacji mogą w ukierunkowany sposób komunikować się z bezpośrednim otoczeniem samochodu (Car-to-X). Wykrywanie zbliżeniowe, które po raz pierwszy wprowadzono w 2020 r., zostało w nowym Q5* rozszerzone o oświetlenie komunikacyjne, które ostrzega innych użytkowników drogi o wypadkach i awariach. Oprócz standardowej grafiki tylne lampy za pomocą cyfrowego oświetlenia OLED w krytycznych sytuacjach na drodze lub w ruchu drogowym mogą prezentować określoną statyczną sygnaturę w postaci symboli ostrzegawczych.

Technika ta wyznacza również nowe standardy w zakresie indywidualizacji. Dzięki nawet ośmiu cyfrowym sygnaturom świetlnym (w zależności od wyposażenia) w przypadku przeprojektowanych świateł do jazdy dziennej reflektorów Matrix LED oraz cyfrowych tylnych lamp OLED 2.0 kierowcy mogą personalizować swoje Q5* w nieznany dotąd sposób. Dla każdej cyfrowej sygnatury świetlnej zarezerwowano specjalnie zaprojektowane sekwencje powitalną i pożegnalną podczas blokowania oraz odblokowania samochodu.

Ultranowoczesne silniki spalinowe z MHEV plus

Nowa rodzina Audi Q5 SUV bazuje na platformie dla Premium Platform Combustion (PPC), przeznaczonej dla samochodów z napędem konwencjonalnym, z wzdłużnie montowanymi silnikami spalinowymi. Wszystkie modele z serii Q5 w chwili wprowadzenia na rynek są wyposażone w wysoce efektywną technikę MHEV plus.

Nowy układ MHEV plus z 48-woltową instalacją elektryczną wspomaga jednostkę spalinową, ogranicza emisję CO2, a jednocześnie zwiększa osiągi oraz komfort jazdy. W ograniczonym zakresie możliwe jest również manewrowanie i parkowanie wyłącznie z wykorzystaniem napędu elektrycznego. Generator w układzie napędowym zapewnia dodatkowy moment obrotowy – do 230 Nm – oraz dodatkową moc do 18 kW (24 KM). 48-woltowa instalacja pozwala również na zastosowanie elektrycznie zasilanej sprężarki klimatyzacji. Zaleta: nawet gdy silnik spalinowy jest wyłączony – na przykład podczas żeglowania lub postoju na czerwonym świetle – układ klimatyzacji nadal pracuje z pełną mocą i utrzymuje komfortową temperaturę w kabinie.

Akumulator litowo-jonowy w samochodach z układem MHEV plus bazuje na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) i ma pojemność 1,7 kWh. Głównymi zadaniami napędzanego paskiem generatora jest uruchamianie silnika spalinowego oraz zasilanie akumulatora w energię elektryczną.

Nowy generator układu napędowego (PTG) umożliwia jazdę w trybie elektrycznym, odciąża silnik spalinowy i pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. Podczas wytracania prędkości rekuperuje on energię z mocą do 25 kW. Platforma PPC zapewnia warunki dla stopniowej elektryfikacji w postaci łagodnych (miękkich) hybryd. W dalszej części cyklu życia nowego Audi Q5* pojawią się również hybrydy typu plug-in z pojemnym akumulatorem i możliwością ładowania z zewnątrz.

Trzy wersje silnikowe w chwili rynkowej premiery

W Europie modele Audi Q5 SUV trafią na rynek w trzech wersjach silnikowych; później dołączą do nich kolejne odmiany napędowe. Wszystkie warianty wprowadzone w chwili premiery będą wyposażone w technikę MHEV plus, która krótkookresowo może zapewnić do 18 kW (24 KM) dodatkowej mocy. Każdy z nich korzysta z 7-biegowej dwusprzęgłowej przekładni S tronic.

Podstawowym silnikiem jest 2.0 TFSI. Osiąga on moc 150 kW (204 KM), maksymalny moment obrotowy 340 Nm i jest wyposażony w napęd na przednie koła. Opcjonalnie dostępny jest również napęd na cztery koła quattro (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,4-7,3 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 146-165 g/km).

Audi Q5 jest dostępne z silnikiem 2.0 TDI generacji EA288 evo. Zapewnia on moc 150 kW (204 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm i jest dostępny tylko z napędem na cztery koła quattro (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 5,9-6,6 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 154-174 g/km).

Jako najwyższy model tej serii w momencie wprowadzenia na rynek Audi oferuje SQ5*. Silnik V6 TFSI o pojemności skokowej 3 litrów generuje moc 270 kW (367 KM) i maksymalny moment obrotowy 550 Nm (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 8,0-8,6 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 182-196 g/km).

Zwinne prowadzenie i komfort

Nowe Audi Q5 SUV* oferuje typowe dla marki właściwości jezdne, które charakteryzuje w dużej mierze neutralne prowadzenie, a za sprawą zoptymalizowanego zawieszenia i układu kierowniczego zapewnia odczuwalny wzrost poziomu komfortu. Standardowa specyfikacja obejmuje dynamicznie zestrojone zawieszenie stalowe. Alternatywnie dostępne jest zawieszenie sportowe (standard w Audi SQ5*). Zawieszenie ze sprężynami stalowymi w połączeniu z pasywnym systemem tłumienia FSD (Frequency Selective Damping, z ang. tłumienie selektywne częstotliwościowo, w skrócie: mechaniczna adaptacja tłumienia) i zwinniej skonfigurowaną przednią osią zapewnia Q5* jeszcze stabilniejsze prowadzenie. FSD redukuje siły tłumienia, szczególnie przy wysokich częstotliwościach – na przykład na kostce brukowej, utrzymując wysokie siły tłumienia przy niskich częstotliwościach, takich jak podczas zmiany pasa ruchu lub pokonywania zakrętów. W przypadku opcjonalnego zawieszenia pneumatycznego dostępna jest adaptacyjna kontrola amortyzatorów. Bazową konfigurację pneumatycznego podwozia można dostosować do indywidualnych wymagań, korzystając z trybów jazdy Audi drive select.

W porównaniu z poprzednikiem nowe Q5* oferuje znacznie bardziej odczuwalną różnicę między trybem komfortowym a sportowym. Standardowo samochód jest oferowany z udoskonalonym progresywnym układem kierowniczym.

Najnowsza generacja systemów wspomagających

W nowych modelach Q5 marka Audi oferuje szeroką gamę systemów wspomagania kierowcy. Ich funkcje znacząco ułatwiają codzienne życie i zwiększają bezpieczeństwo na drodze – dla wszystkich użytkowników dróg. Asystent parkowania tyłem z sygnalizacją odległości, tempomat i ogranicznik prędkości, ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu, asystent wydajności oraz system rozpoznający spadek koncentracji i zmęczenie należą do wyposażenia standardowego w momencie wprowadzenia na rynek.

Na życzenie dostępne są dodatkowe pakiety z licznymi funkcjami wspomagającymi. Należą do nich na przykład Adaptacyjny asystent jazdy plus, który wykorzystuje dane map o wysokiej rozdzielczości oraz obliczone w chmurze dane roju (z innych pojazdów), aby zoptymalizować rozpoznawanie znaków drogowych oraz pomóc w przyspieszaniu, utrzymywaniu prędkości i odległości od innych pojazdów, a także prowadzeniu po pasie ruchu. Aktywny układ antykolizyjny łączy cztery systemy wspomagające: asystenta awaryjnego hamowania z przodu, asystenta omijania przeszkody, asystenta skrętu oraz asystenta ruchu poprzecznego z przodu. Lista dostępnych systemów wspomagających obejmuje tempomat oparty na wskazaniach znaków drogowych, asystenta parkowania plus i tylnego asystenta skrętu.

Koncepcja wyświetlania informacji i obsługi

Seria modelowa Audi Q5 ma w pełni skomunikowane cyfrowe wnętrze, bazujące na nowej architekturze elektronicznej. Kluczowym elementem kabiny jest „cyfrowa scena” z panoramicznym ekranem Audi MMI i wyświetlaczem MMI dla pasażera z przodu o przekątnej 10,9” z aktywnym trybem prywatności. Technologia ta zapobiega rozpraszaniu uwagi kierowcy podczas jazdy – prezentuje zawartość wyświetlacza jedynie pasażerowi z przodu. Prowadzący samochód widzi wyłącznie czarny ekran.

Do obsługi wielu funkcji samochodu można wykorzystywać asystenta głosowego Audi z funkcją uczenia się zwyczajów użytkownika. Cyfrowy asystent ze wsparciem sztucznej inteligencji (AI) jest głęboko zintegrowany z pojazdem i po raz pierwszy ma reprezentację w postaci awatara na centralnym ekranie dotykowym MMI oraz na wyświetlaczu przeziernym head-up. Jego aktualny status prezentuje ikona w zestawie wskaźników.

Inteligentny system informacyjno-rozrywkowy

System informacyjno-rozrywkowy Audi Q5 SUV* wykorzystuje system operacyjny Android Automotive OS. Treści są aktualizowane za pośrednictwem bezprzewodowych aktualizacji. Dzięki temu najnowsze usługi Audi connect zawsze pozostają aktualne. Aplikacje takie jak YouTube są dostępne w sklepie z zewnętrznymi aplikacjami, który jest bezpośrednio zintegrowany z MMI i nie wymaga użycia smartfona.

Sercem systemu dźwiękowego Bang & Olufsen Premium Sound System jest wysoce wydajny wzmacniacz, kontrolujący 16 głośników o łącznej mocy 685 watów.

Głośniki umieszczone w słupkach oraz średniotonowe zapewniają niezrównany dźwięk przestrzenny 3D. Istotny wkład ma tutaj opracowana przez Instytut Fraunhofera technologia Symphoria, która wzbogaca brzmienie o wymiary niezbędne do uzyskania naturalnego krajobrazu dźwiękowego: szerokość, głębokość i wysokość.

W przeciwieństwie do nagłośnienia Audi sound system, Bang & Olufsen Premium Sound System współpracuje z systemem redukcji szumów Vehicle Noise Compensation (VNC), który kompensuje niepożądane hałasy wewnątrz samochodu. Klienci mogą w dowolnym momencie poszerzyć swoje wrażenia dźwiękowe dzięki rozwiązaniom oferowanym w ramach funkcji na żądanie.

Indywidualnie konfigurowalny wyświetlacz przezierny head-up

Audi Q5* jest opcjonalnie dostępne z konfigurowalnym wyświetlaczem przeziernym head-up (HUD). W przejrzysty i zwięzły sposób może on prezentować szeroki zakres informacji, takich jak prędkość, systemy wspomagające, instrukcje nawigacyjne lub dane dotyczące multimediów.

Za pośrednictwem wyświetlacza przeziernego kierowca nowego Audi Q5* ma także możliwość sterowania funkcjami samochodu i systemu informacyjno-rozrywkowego. Po raz pierwszy można również przewijać listy bezpośredniego wyboru – za pomocą przycisków na kierownicy. W rezultacie użytkownik może jeszcze łatwiej wybierać ostatnie miejsca docelowe, bez odrywania wzroku od drogi. To nie wszystko: połączenia przychodzące mogą być prezentowane na wyświetlaczu head-up i odbierane za pomocą przycisku na kierownicy. Ponadto odpowiednie menu HUD pokazuje ostatnio wykonane połączenia. Wyświetlacz pozwala także obsługiwać media; w trybie rozrywki, za pomocą listy, kierowcy mogą wybrać np. swoją ulubioną stację radiową lub podkast.

Zrównoważona produkcja w Meksyku

Nowa rodzina Q5 będzie produkowana w zakładzie Audi w San José Chiapa w Meksyku. Później, w miarę postępu elektryfikacji gamy PPC, wytwarzane będą tam również częściowo zelektryfikowane warianty hybrydowe typu plug-in. W ramach strategii produkcyjnej „360factory” Audi kładzie duży nacisk między innymi na zrównoważony rozwój.

Fabryka w San José Chiapa charakteryzuje się oszczędzającą zasoby produkcją i stanowi wzór w zakresie zrównoważonego wykorzystania wody. Audi México jest również na ostatniej prostej do produkcji neutralnej pod względem emisji CO21.

To pierwsze na świecie zakłady motoryzacyjne, które uzyskały certyfikat zgodności ze standardami Alliance for Water Stewardship (AWS) za efektywne zarządzanie wodą. Jego przyznanie jest skutkiem wielu działań na rzecz zrównoważonego wykorzystania wody, w tym systemu odwróconej osmozy i zbierania deszczówki w specjalnej lagunie. Łącznie zakład oszczędza 150 000 metrów sześciennych wody rocznie, co odpowiada 60 basenom olimpijskim.

Dzięki efektywnemu zarządzaniu odpadami wskaźnik recyklingu odpadów generowanych w fabryce wynosi ponad 90%. Oprócz materiałów poddawanych recyklingowi, takich jak metalowe ścinki z tłoczni, zakład koncentruje się na konsekwentnym unikaniu odpadów z tworzyw sztucznych podczas pakowania komponentów. W celu zminimalizowania wykorzystania jednorazowych materiałów zatrudnieni na miejscu eksperci opracowali alternatywy dla zwykłych opakowań z tworzyw sztucznych.

Wprowadzenie na rynek

Nowe Audi Q5 SUV* i Audi SQ5 SUV* zostaną wprowadzone na rynek w Niemczech i wielu innych europejskich krajach w pierwszym kwartale 2025 roku. W Niemczech rodzinę Audi Q5 będzie można zamawiać od września 2024 r.

* Wartości zużycia paliwa i emisji modeli wymienionych powyżej:

Audi Q5 TFSI 110 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,4-7,3 l/100 km;
emisja CO2 w cyklu mieszanym: 146-165/km

Audi Q5 TFSI quattro 150 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,8-7,6 l/100 km;
emisja CO2 w cyklu mieszanym: 154-174 g/km

Audi Q5 TDI quattro 150 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 5,9-6,6 l/100 km;
emisja CO2 w cyklu mieszanym: 154-174 g/kmAudi SQ5
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 8,0-8,6 l/100 km;
emisja CO2 w cyklu mieszanym: 182-196 g

Foto: Audi Mediacenter

Czytaj także:

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy